Współczesne dylematy ochrony przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4018-KON263-CLASS |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne dylematy ochrony przyrody |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów kierunków humanistycznych (Artes Liberales, MISH), a także wszystkich kierunków uniwersyteckich, którzy pragną zapoznać się z zagadnieniami ochrony przyrody i środowiska, które mogą wzbudzać kontrowersje. Przedmiot ten obejmuje kilkanaście tematów, które stanowią współczesne dylematy ochrony przyrody np. wymieranie gatunków w związku z rozwojem cywilizacji, nadmierna eksploatacja zasobów środowiska, ochrona gatunków zwierząt powodujących szkody gospodarcze oraz metody zapobiegania im, gatunki inwazyjne, wpływ zagospodarowania rzek na ochronę przyrody, problemy społeczności lokalnych na trenach objętych różnymi formami ochrony przyrody. |
Pełny opis: |
Przedmiot ten obejmuje 15 zajęć dwugodzinnych, każde poświęcone innemu zagadnieniu dotyczącemu współczesnych problemów ochrony przyrody. Każdy temat będzie zaprezentowany we wstępnym wykładzie przez prowadzących, przez specjalistów - praktyków w obszarze danego zagadnienia lub przez studentów. Zapraszani będą, zależnie od problematyki, naukowcy-specjaliści w zakresie ochrony przyrody, przedstawiciele poważnych organizacji pozarządowych, specjaliści z firm gospodarczych, działacze samorządowi itp. Na bazie wykładu będzie moderowana panelowa dyskusja poświęcona tematowi zajęć. Moderatorami poszczególnych tematów będą studenci. |
Literatura: |
Symonides E. 2014. Ochrona przyrody. Wydawnictwa UW. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - wykazuje się wiedzą na temat czynników i zagrożeń wpływających na stan przyrody i środowiska, przyczyn degradacji gleby, zasobów wodnych i krajobrazu, różnorodności biologicznej, zagrożeń środowiska przyrodniczego oraz metod ochrony przyrody, a także rozumie istotę i wagę tych zagrożeń K_W16, K_W10 Umiejętności: -potrafi identyfikować przyczyny degradacji ekosystemów wodnych i lądowych i wymierania gatunków, oraz zidentyfikować potencjalne konflikty społeczne wokół programów ich ochrony. K_U06, K_W10, K_W16 – przedstawia zagadnienia z zakresu ochrony różnorodności biologicznej, moderuje dyskusję i wygłasza prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień współczesnych problemów związanych z ochroną różnorodności biologicznej) K_U09, K_U07 Kompetencje społeczne: - Rozumie potrzebę ustawicznego uaktualniania wiedzy z zakresu ochrony środowiska i ochrony przyrody, potrafi moderować dyskusję, prowadzić ją oraz wyciągać wnioski - Rozumie konieczność stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym oraz w gospodarce. Potrafi określić priorytety służące rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony przyrody. Cechuje go (ją) wysoki poziom „świadomości ekologicznej”. K_K01, K_U07, K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zajęć: na ocenę całości składać się będzie: aktywność w dyskusji, sposób moderowania panelowej dyskusji, autorstwo eseju. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.