Interactions of Human and Nature
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4030-IHN |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Interactions of Human and Nature |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Sustainable Development, obligatory courses, 2nd cycle programme, 1st year, 2nd semester Sustainable Development, obligatory courses, offered by the Faculty of Biology |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zderzenia człowieka z naturą często prowadzą do konfliktów. Idea zrównoważonego rozwoju opiera się na założeniu, że istnieje kompromis i że możemy opracować rozwiązania, które będą satysfakcjonujące z punktu widzenia społeczeństwa lub gospodarki, a jednocześnie nie będą zagrażać funkcjonowaniu ekosystemu. Podczas kursu studenci sprawdzą, czy to możliwe, pracując nad prawdziwym studium przypadku. Wykorzystując wiedzę z różnych dyscyplin, którą zdobyli podczas kursów na pierwszym roku studiów i z pomocą specjalistów reprezentujących te dyscypliny, spróbują opracować rozwiązania różnych problemów środowiskowych w oparciu o dane środowiskowe i społeczne zebrane podczas kursu. Kurs będzie odbywał się zarówno w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach, miejscu otoczonym przez naturalnie zróżnicowane krajobrazy poddane różnym rodzajom presji ekologicznej, jak i w Warszawie. |
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zastosowanie wiedzy zdobytej podczas pierwszego roku studiów na kierunku Sustainable Development na rzeczywistych przykładach. Kurs będzie podzielony na dwie części. Podczas pierwszego etapu, który odbędzie się w ECEG w Chęcinach, studenci zostaną zapoznani z sytuacją przyrodniczą i społeczno-gospodarczą obszaru Chęcin. Dowiedzą się o jego geologii, hydrologii, roślinności i faunie oraz walorach przyrodniczych i kulturowych, a także o sytuacji gospodarczej na tym obszarze (główni pracodawcy i źródła dochodów miejscowej ludności, najnowsze zmiany w strukturze społeczno-gospodarczej, główne czynniki rozwoju lokalnego obecnie i w najbliższej przyszłości). Jednocześnie zostaną im pokazane przykłady konfliktów między wzrostem gospodarczym, urbanizacją i/lub eksploatacją zasobów naturalnych a ochroną kapitału naturalnego i kulturowego. Należą do nich: powiększanie obszarów górnictwa odkrywkowego, rozrastanie się miast, budowa sztucznych zbiorników wodnych, niewłaściwe praktyki gospodarki leśnej, zanikanie siedlisk półnaturalnych. Podczas drugiej części kursu, która odbędzie się w Warszawie, studenci dowiedzą się, jak rozwiązywać konflikty między rozwojem a przyrodą w najbardziej korzystny (dla obu) sposób, wykorzystując wielokryterialną analizę decyzyjną wspieraną przez odpowiednie narzędzia GIS. Na koniec studenci wybiorą własne przypadki konfliktów między rozwojem a naturą i ocenią możliwe scenariusze przy użyciu wielokryterialnej analizy decyzyjnej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Podczas przygotowywania własnych projektów zdobędą wiedzę potrzebną do znalezienia właściwego rozwiązania dla danego przypadku. Obejmowałyby one zarówno dane środowiskowe (geologiczne, geomorfologiczne, roślinne lub faunistyczne), jak i społeczne i ekonomiczne z publicznie dostępnych źródeł. Wyniki tych badań zostaną zaprezentowane grupie podczas ostatniego dnia kursu. |
Literatura: |
• Ollson E. G. A. Gooch P. (Eds.) (2019). Natural Resource Conflicts and Sustainable Development. London, New York: Routledge. • Redpath, S., Gutiérrez, R., Wood, K., & Young, J. (Eds.). (2015). Conflicts in Conservation: Navigating Towards Solutions (Ecological Reviews). Cambridge: Cambridge University Press. • Steve M. Redpath, Juliette Young, Evely A., Adams W. M., Sutherland W. J., Whitehouse A., Amar A., Lambert R. A., Linnell J. D. C., Watt A., Gutiérrez R. J. (2013), Understanding and managing conservation conflicts, Trends in Ecology & Evolution, 28(2): 100-109. |
Efekty uczenia się: |
Podczas kursu studenci dowiedzą się, w jaki sposób wiedza, którą zdobyli podczas pierwszego roku studiów, może być zastosowana w praktyce. Zrozumieją również lepiej multidyscyplinarny charakter problemów środowiskowych i nauczą się wykorzystywać swoją szeroką wiedzę do ich rozwiązywania. Po ukończeniu kursu student: - understands the concept of sustainable development in all its aspects (K_W01); - zna globalne i regionalne wyzwania środowiskowe, społeczne i gospodarcze oraz rozumie wzajemne powiązania pomiędzy nimi (K_W02); - rozpoznaje problemy i wyzwania zrównoważonego rozwoju i potrafi dobrać metody, narzędzia oraz procedury prowadzące do osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju w różnych skalach przestrzennych (globalne, regionalne, lokalne) oraz branżowych (K_W03); - umie stosować interdyscyplinarne podejście do zrównoważonego rozwoju, z wykorzystaniem informacji z różnych dziedzin oraz potrafi ocenić wkład tych dziedzin w rozwiązywanie problemów/wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem (K_W07); - potrafi inicjować, aktywnie uczestniczyć i prowadzić zespoły przygotowujące dokumenty oraz strategie wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w różnego rodzaju instytucjach oraz organach różnego szczebla zarządzania, a także w ramach ruchów obywatelskich i innych inicjatyw społecznych (K_U01); - potrafi pracować interdyscyplinarnie i międzysektorowo – czerpać wiedzę z różnych dyscyplin przedmiotowych oraz sektorów instytucjonalnych i niezależnych w celu syntezy nowych pomysłów oraz koncepcji (K_U02); - potrafi stawiać krytyczne pytania oraz znajdować odpowiednie rozwiązania (K_U04); - potrafi uczestniczyć w międzynarodowych i lokalnych inicjatywach oraz debatach akademickich i praktycznych na temat zagadnień zrównoważonego rozwoju (K_U06); - stosuje nowoczesne techniki informacyjne (np.: GIS, teledetekcja) (eg: GIS, remote sensing)(K_U09); - doskonali swoje umiejętności zawodowe (K_K04); - weryfikuje i respektuje zdanie innych członków zespołu, szczególnie podwładnych (K_K05); - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy badawczej (K_K07); - koordynuje pracę zespołu, w szczególności w zakresie podziału obowiązków i zarządzania czasem (K_K09). |
Metody i kryteria oceniania: |
The students will be graded according to their engagement during the field part of the course, progress during development of their own project and performance during final presentation of their own project. |
Praktyki zawodowe: |
Not apllplicaple. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KT
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs terenowy, 88 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kozub | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kałmykow-Piwińska, Łukasz Kozub | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.