Wykorzystanie tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-5SWTLJNO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystanie tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Konwersatorium poświęcone jest interpretacji wskazanych tekstów literackich i pokazaniu możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów literackich. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Analiza tekstów literackich i ich interpretacja ma na celu ukazanie związków pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi czasu, w którym powstały. Studenci analizują fragmenty lub w większości przypadków całość dzieł literackich. Po analizie i interpretacji wybranych dzieł literackich prowadzący zajęcia omawia ze studentami możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów, wskazuje na celowość zastosowania wybranych metod dydaktyzacji przygotowując studentów do pracy z uczniami. Nakład pracy studenta: – 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze (tzw. kontaktowych), – 30 godzin pracy własnej w semestrze |
Literatura: |
Pozycje książkowe: Literatura obowiązkowa: - teksty przygotowane przez wykładowcę, - Arnold H. L., und Detering H. (Hg): Grundzüge der Literaturwissenschaft, dtv, München 1996. - Gigl C:. Deutsch. Prosa/Drama/Lyrik, Klett Verlag, Stuttgart 2002. - Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Nr. 49: Kreativ Deutsch unterrichten, Hueber 2013. - Abraham U., Kepser M.: Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag, Berlin 2005. - Deutsche Literaturgeschichte in Übungen. Mit einem Ergänzungsprogramm im Internet. Radom 2014. - Krusche D., Krechel. R.: Anspiel. Konkrete Poesie im Unterricht DaF, InterNationes, Bonn 1988. Źródła internetowe: http://www.literaturdidaktik.republika.pl/ http://elisa20.republika.pl/1SkladUbungen.pdf http://literaturdidaktik.republika.pl/elearning.html http://literaturdidaktik.republika.pl/Epochenuberblick.html |
Efekty uczenia się: |
K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury niemieckiej K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii literatury niemieckiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U11posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów K_K 05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć (praca domowa, przynoszenie kserokopii zadanych tekstów na zajęcia); c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji, praca w grupach i parach); d) portfolio z projektem własnym Prace oceniane są na punkty. 2. Metody oceny pracy studenta – ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń i aktywność): 20% oceny końcowej, – portfolio: 50% oceny końcowej, – prace domowe: 10 % oceny końcowej, - projekty w grupach: 20 % oceny końcowej. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.