Kultura i historia Anglii 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-1SKHAO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia Anglii 1 |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot odbywa się w cyklu rocznym - punkty ECTS zostaną przypisane po pomyślnym zakończeniu cyklu Konwersatorium poświęcone jest historii i kulturze brytyjskiej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest historii i kulturze brytyjskiej. Tematyka obejmuje: Brytania prehistoryczna i starożytna; okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, podbój Walii, wojny ze Szkocją, Wojna Stuletnia, powstanie chłopskie z 1381r., ruch Lollardystów, Wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, rozwój przemysłu i miast; imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość, polityka zagraniczna i kolonialna, kultura wiktoriańska; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium, dekolonizacja i dewolucja; współczesna kultura brytyjska; rozwój Irlandii, Szkocji i Walii; rząd, edukacja, kultura popularna i wysoka. Szczegółowy harmonogram kursu 1.Geografia i topografia Wysp Brytyjskich. 2.Przedhistoryczna i starożytna Brytania: Brytania paleolityczna, neolityczna, celtycka i rzymska. 3.Średniowieczna Brytania: Anglosaska i anglonormańska Anglia. 4.Konsolidacja średniowiecznej Anglii. Rycerstwo. Feudalizm. 5.Mitologia celtycka i anglosaska. Legendy Arturiańskie. Chrześcijaństwo. 6.Kultura średniowieczna. 7.Wczesny rozwój języka angielskiego. 8.Anglia Tudorów. 9.Reformacja. 10.Kultura epoki elżbietańskiej. 11.Anglia Stuartów. 12.Angielska Wojna Domowa. 13.Restauracja. 14.Wspaniała Rewolucja, 1688-1689. 15.Monarchia konstytucyjna. 16.Ekspansja zamorska. 17.Zmiany w Wielkiej Brytanii w XVIII stuleciu. Społeczeństwo, kultura i polityka. 18.Rewolucja naukowa. 19.Wojny napoleońskie. 20.Wzrost Imperium. 21.Rewolucja przemysłowa. Wzrost miast przemysłowych i życie klasy robotniczej 22.Kultura wiktoriańska. 23.Epoka Edwardiańska. 24.Pierwsza wojna światowa. Brytania w okresie międzywojennym. 25.Druga wojna światowa oraz zmiany gospodarcze, społeczne i kulturalne po wojnie. 26.Ruch Młodych Gniewnych w literaturze i kinie. 27.Dekolonizacja i dewolucja. 28.Współczesna Wielka Brytania: system polityczny. 29.Współczesna Wielka Brytania: system edukacji. 30.Współczesna Wielka Brytania: kultura popularna i wysoka. 31.Irlandia: historia, kultura, obyczaje, system polityczny. 32.Szkocja: historia, kultura, obyczaje. 33.Walia: historia, kultura, obyczaje. 34.Debata: angielskość wobec brytyjskości. 35.Egzamin pisemny (90 minut). |
Literatura: |
Główny podręcznik: McDowall, David. An Illustrated History of Britain. Harlow: Longman, 1991, or subsequent editions. Inne podręczniki: Diniejko, A., English-Speaking Countries: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The Republic of Ireland. Warsaw: WSiP, 1999; Ford, B. ed., 1992, The Cambridge Cultural History of Britain' Cambridge: CUP, 1992; Morgan, K. ed., The Oxford Illustrated History of Britain. Oxford: OUP, 1992; Room, A. An A-Z of British Life. Dictionary of Britain. Oxford: OUP, 1996. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu studenci uzyskają podstawową wiedzę z zakresu historii i kultury Wysp Brytyjskich ze szczególnym uwzględnieniem Anglii oraz rozszerzą swoją kompetencję interkulturową, którą będą mogli wykorzystywać w swojej pracy nauczycielskiej. Ponadto udoskonalą swoje umiejętności językowe, szczególnie słuchanie i czytanie ze zrozumieniem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny są wiadomości, umiejętność kojarzenia faktów , zdarzeń i idei w zakresie historii i kultury Wysp Brytyjskich, samodzielność myślenia oraz umiejętność przekazywania nabytej wiedzy i umiejętności z tego zakresu w języku angielskim w formie ustnej i pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.