Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-4SPREPKD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa z elementami psychologii klinicznej dziecka |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Obszar i definicja psychologii rozwojowej; przegląd definicji rozwoju w psychologii, obszary rozwoju człowieka: rozwój poznawczy (J.Piaget), rozwój emocjonalny (R.Plutchik, D.Goleman), rozwój społeczny (B.Wojciszke, E.Erikson), rozwój moralny (L.Kohlberg), rozwój motoryczny (np. W. Sherborne, E.Hurlock). Przegląd teorii rozwoju człowieka, obejmujący stadia i etapy rozwoju wskazujący prawidłowość tego procesu w poszczególnych etapach wieku wraz z zaburzeniami, występującymi w tym procesie. W ramach zajęć omówione zostaną zagadnienia dotyczące mechanizmów prawidłowego rozwoju w poszczególnych obszarach, ich uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne oraz mechanizmy zakłócające proces wraz z wskazaniem roli czynników zewnętrznych (rodzina, szkoła, otoczenie społeczne) w przebiegu rozwoju jednostki. |
Pełny opis: |
Poszczególne zagadnienia omawiane w trakcie zajęć obejmują szeroki zakres współczesnej wiedzy na temat rozwoju w nabywaniu i doskonaleniu funkcji organizujących funkcjonowanie człowieka, w ujęciu intra– i interpersonalnym. Przedstawiony zostanie obszerny przegląd badań ukierunkowanych na poszczególne obszary rozwoju oraz stan wiedzy na temat mechanizmów rozwojowych w tych obszarach. W poszczególnych jednostkach dydaktycznych zostaną omówione następujące zagadnienia: • Zakres i obszary psychologii rozwojowej człowieka • Metodologiczne aspekty badania rozwoju • Podstawowe mechanizmy rozwoju • Rozwój poznawczy; definicje, zakres i mechanizmy • Stadia rozwoju funkcji poznawczych wg. J.Piageta • Rozwój inteligencji i jego pomiar • Rozwój społeczny; proces socjalizacji jednostki • Mechanizmy rozwoju społecznego • Powiązania rozwoju społecznego z innymi obszarami rozwoju • Rozwój emocjonalny; funkcja emocji - wyposażenie genetyczne i różnicowanie emocji • Inteligencja emocjonalna; geny czy doświadczenia? • Rozwój moralny; etapy rozwoju moralnego; badania i wnioski • Rozwój motoryczny człowieka; ontogeneza i filogeneza • Powiązania międzyobszarowe w rozwoju poszczególnych funkcji • Zaburzenia rozwoju; przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne i zapobieganie zaburzeniom rozwoju • Wpływ czynników zewnętrznych na prawidłowość rozwoju wskazanych funkcji Podstawowym celem zajęć jest wskazanie mechanizmów rozwojowych kształtujących przebieg procesów rozwoju w zakresie poszczególnych funkcji, wskazanie ich wzajemnego powiązania, opisanie szczegółowych mechanizmów leżących u podstawy rozwoju poszczególnych funkcji, możliwych zaburzeń rozwoju wraz z ich przyczynami oraz zarys możliwych działań ukierunkowanych na dostępną korektę i modyfikacje tego procesu. |
Literatura: |
Ph.Zimbardo Psychologia i Życie, PWN 2012 B.Inhelder Piaget and his school, Sprinter-Verlag 1976 Kit Welchman Erik Erikson: His Life, Work, and Significance, Open University Press 2000 L. Kohlberg, R. Mayer Rozwój jako cel wychowania, w: red. Kwieciński, Witkowski, Spory o edukację, Instytut Badań Edukacyjnych 1993 D. Góral Rozwój motoryczny, ruch rozwijający – metoda Weroniki Sherborne |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - K_W01 Zna elementarną terminologię używaną w psychologii rozwojowej i rozumie jej źródła i zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych H1A_W02, H1A_W03 - K_W05 Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym jak i psychologicznym i społecznym H1A_W04, S1A_W05 - KW_10 Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o róznych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących S1A_W02, S1A_W03, S1A_W08 Umiejętności - K_U08 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych poglądów różnych autorów H1A_U06 - K-U09 Potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej S1A_U07, S1A_U08 - K_U14 Potrafi dokonać analizę własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu S1A_U06 Kompetencje społeczne - K_K06 Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych S1A_K04, H1A_K04 - K_K07 Jest przygotowany do aktywnego udziału w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędacymi specjalistami w danej dziedzinie S1A_K02, H1A_K02 - K_K08 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne S1A_K03, S1A_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Określenie poziomu wiedzy studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.