Elementy językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-5SEJO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy językoznawstwa |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Głównym celem konwersatorium „Elementy językoznawstwa” jest zapoznanie studentów z teorią i praktyką opisową oraz badawczą współczesnego językoznawstwa, przedstawienie najważniejszych dokonań światowej lingwistyki, ukazanie różnorodności szkół, kierunków i zastosowań. Ilustracje materiałowe pochodzą głównie z języka angielskiego i polskiego. |
Pełny opis: |
Głównym celem konwersatorium „Elementy językoznawstwa” jest zapoznanie studentów z teorią i praktyką opisową oraz badawczą współczesnego językoznawstwa, przedstawienie najważniejszych dokonań światowej lingwistyki (ze szczególnym uwzględnieniem wieku XIX i XX), ukazanie różnorodności szkół, kierunków i zastosowań. Ilustracje materiałowe pochodzą głównie z języka angielskiego i polskiego. Studenci poznają podstawowe terminy i kategorie pojęciowe językoznawstwa, począwszy od pojęć ogólnych, takich jak język i gramatyka. Przedstawione są różnorodne tradycje badawcze i modele teoretyczno-opisowe (ze szczególnym uwzględnieniem gramatyki generatywnej). Szczegółowej prezentacji podlegają wewnętrzne składniki gramatyki, a także zewnętrzne (interdyscyplinarne) powiązania lingwistyki z innymi dziedzinami (np. socjolingwistyka, psycholingwistyka). Akcentuje się rolę podstawowych dychotomii językoznawczych, takich jak forma i funkcja, synchronia i diachronia. Wiedza teoretyczna jest wykorzystywana do rozwiązywania praktycznych problemów analitycznych. Zwraca się przy tym uwagę na praktyczne zastosowania wiedzy językoznawczej jak i stosownych umiejętności w innych dziedzinach nauki i życia codziennego (m.in. na przykładzie językoznawstwa komputerowego). Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: Semestr I - Ogólne terminy i pojęcia językoznawstwa: język, gramatyka, językoznawstwo, uniwersalia językowe, pochodzenie języków, itd. - Morfologia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa:morfem, morf i alomorf, typy morfemów, rodzaje procesów morfologicznych, fleksja a słowotwórstwo, główne kategorie pojęciowe wyrażane morfologicznie, związki morfologii z leksykonem i pozostałymi działami gramatyki - Składnia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa: tradycyjne pojęcia składni, zarys składni generatywnej (struktury frazowe, transformacje), subkategoryzacja, rekursywność, typologia składniowa - Semantyka jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa: znaczenia leksemów a znaczenia fraz i zdań, typy relacji semantycznych w leksykonie (synonimia, antonimia, hiponimia, itd.), cechy semantyczne, role semantyczne (funkcjonalne), struktury predykatowo-argumentowe, metafora, idiomy, semiotyka, pragmatyka - Fonologia jako składnik gramatyki i dziedzina językoznawstwa: różnice między fonologią a fonetyką (uzupełnienie wiedzy w dziedzinie fonetyki), teorie i definicje fonemu, fonem a alofon, pojęcie kontrastu w fonologii, cechy dystynktywne, procesy i reguły fonologiczne (główne typy i rodzaje), fonotaktyka, struktura sylaby, zjawiska prozodyczne. - Podsumowanie: główne szkoły językoznawcze i ich przedstawiciele. Semestr II - Społeczne aspekty języka: znaczenie zróżnicowania językowego (socjolingwistyka), dialekt a idiolekt (dialektologia), styl, slang, żargon - Językoznawstwo historyczne: synchronia a diachronia, rozwój językoznawstwa historycznego w ubiegłych wiekach, pojęcie zmiany językowej, procesy i tendencje diachroniczne w fonologii i pozostałych działach gramatyki (przykłady z jęz. angielskiego), zapożyczenia i inne zmiany w leksykonie, metoda porównawcza, genetyczna klasyfikacja języków - Akwizycja języka (rozwój mowy): główne teorie i metody badań, periodyzacja, rozwój poszczególnych struktur i sprawności (leksykalne, fonologiczne, składniowe, itp.), specyfika nauki języka obcego - Elementy neurolingwistyki i psycholingwistyki: język naturalny a mózg człowieka, ewolucja języka, psycholingwistyczne modele przetwarzania języka naturalnego - Język naturalny a informatyka i technologia komputerowa: komputerowe modele przetwarzania języka naturalnego, zastosowania informatyki i komputerów w nauce i w życiu codziennym, do rozwiązywania zadań i problemów językowych, język a tzw. „sztuczna inteligencja”, językoznawstwo korpusowe. - Posumowanie zagadnień i problemów. |
Literatura: |
Podręcznik wiodący (wymagany): - Fromkin, V., Rodman, R., An Introduction to Language Podręczniki uzupełniające (zalecane): - Blake, B., All About Language - O’Grady, W., Dobrovolsky, M., Katamba, F., Contemporary Linguistics. An Introduction - Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., Spencer, A., Linguistics. An Introduction. - Sapir, E., Language oraz wybrane materiały internetowe. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent: K_W01 ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie podstaw językoznawstwa K_W02 zna podstawowe terminy i pojęcia językoznawstwa K_W17 rozumie rolę językoznawstwa w komunikacji interpersonalnej UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów docierania do informacji K_U03 dokonywać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych w odniesieniu do teorii językoznawczych oraz diagnozować indywidualne potrzeby uczniów w zakresie ich kompetencji lingwistycznych K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych z perspektywy językoznawstwa K_U14 wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa do tworzenia efektywnych metod nauczania, uwzględniając indywidualne potrzeby uczniów K_U16 formułować i testować hipotezy w zakresie praktycznego zastosowania językoznawstwa w nauczaniu języka obcego K_U18 używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U21 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i angielskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich, korzystając z dorobku językoznawstwa KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: K_K02 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K07 właściwie określa priorytety w zakresie kształcenia K_K08 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis ocen w odniesieniu do efektów kształcenia: 2 - ndst Wiedza Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu językoznawstwa. Umiejętności Student nie potrafi powiązać podstawowych pojęć językoznawczych z danymi językowymi. Kompetencje społeczne Student nie wykazuje skłonności do samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności. 3 (+) - dst (+) Wiedza Student posiada ogólną, podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa. Umiejętności Student potrafi powiązać podstawowe pojęcia językoznawcze z danymi językowymi. Kompetencje społeczne Student wykazuje skłonność do samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności. 4 (+) - db (+) Wiedza Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa. Umiejętności Student potrafi powiązać podstawowe pojęcia językoznawcze z danymi językowymi, a także z elementami teorii języka. Kompetencje społeczne Student wykazuje znaczną skłonność do samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności. 5(!) - bdb (!) Wiedza Student posiada uporządkowaną i głęboką wiedzę z zakresu językoznawstwa. Umiejętności Student potrafi powiązać podstawowe pojęcia językoznawcze z danymi językowymi, a także z elementami teorii i historii języka. Kompetencje społeczne Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w dziedzinie językoznawstwa, wykazuje znaczną skłonność do samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.