Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka oświatowa Unii Europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4101-5SPUEO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka oświatowa Unii Europejskiej
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia prowadzone w trybie mieszanym 14 godzin zajęcia synchroniczne na zoom, 16 godzin na platformie Kampus/Come

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej (historyczno-porównawczej wiedzy dotyczącej współczesnych priorytetów edukacyjnych Unii Europejskiej, paradygmatów edukacyjnych oraz struktur i zasad funkcjonowania oświaty i szkolnictwa wyższego na świecie ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu europejskiego.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom syntetycznej (historyczno-porównawczej wiedzy dotyczącej współczesnych priorytetów edukacyjnych Unii Europejskiej, paradygmatów edukacyjnych oraz struktur i zasad funkcjonowania oświaty i szkolnictwa wyższego na świecie ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu europejskiego. W szczególności wykład ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami polityki oświatowej państw należących do Unii Europejskiej w odniesieniu do innych regionów świata, zapoznanie słuchaczy z tendencjami i priorytetami w zakresie edukacji występującymi na świecie. Wykład ma również na celu wypracowanie u studentów umiejętności identyfikowania problemów edukacyjnych współczesnej Europy i świata oraz wyszukiwania możliwych rozwiązań na podstawie analizy funkcjonowania systemów oświatowych i szkolnictwa wyższego. Dodatkowym celem zajęć jest umiejętność identyfikowania rozwiązań oświatowych stosowanych w Polsce, krytyczne analizowanie tychże rozwiązań oraz stosowanie założeń europejskiej i polskiej polityki oświatowej w praktyce nauczycielskiej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza w: Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, PWN. Warszawa 2019.

Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań perspektywy zmian, Impuls, Kraków 2014.

Potulicka E. i in. (red.) Systemy edukacyjne w krajach europejskich, Impuls, Kraków 2012.

Nowakowska-Siuta Renata: Szkolnictwo wyższe w wybranych krajach Europy Zachodniej po II wojnie światowej. IBE Warszawa 2007.

Nowakowska-Siuta R., Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

Průcha J., Pedagogika porównawcza, PWN, Warszawa 2004.

Baszkiewicz J.: Młodość uniwersytetów. Wydawnictwo „Żak”. Warszawa 1997.

Bloom A.: Umysł zamknięty. O tym jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Poznań 1997.

Gmerek Tomasz : Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich (studium z pedagogiki porównawczej). - Poznań ; Gądki, Wolumin, 2005.

Kupisiewicz Cz., Szkoła w XX wieku. Kierunki i próby przebudowy, PWN, Warszawa 2006.

Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Wyd. Wolumin, Poznań 2002.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S_W01; K_W01

w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym

S_W02; K_W02

niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, pedagogika, psychologia, nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U01; K_U01

wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim

S_U02;K_U02

samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

S_K03; K_K03

odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

S_K04; K_K04

prowadzić komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie kursu internetowego jest obowiązkowe dla uzyskania zaliczenia całego przedmiotu.

40% oceny końcowej obejmuje aktywność na platformie Kampus oraz wykonywanie na niej zadań cząstkowych w określonych terminach.

60% oceny końcowej stanowi obecność na zajęciach synchronicznych na zoom oraz punkty uzyskane z Quizu końcowego.

Ocena końcowa za przedmiot jest średnią ważoną z obu form kształcenia.

Sposób obliczania oceny końcowej: średnia ważona:

40% - kurs internetowy; 1 punkt = 0,4% do oceny końcowej z przedmiotu

60% - ocena z testu "stacjonarnego", w teście można uzyskać maksymalnie 12 punktów

Sposób obliczania oceny końcowej z przedmiotu:

90-100% - 5

85-89,99% - 4,5

75-84,99% - 4

70-74,99% - 3,5

50-69,99% - 3

Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)