Wiedza o kulturze i historii francuskiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4102-4M1S-WOKHFR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.104
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o kulturze i historii francuskiego obszaru językowego |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot „Wiedza o historii i kulturze francuskiego obszaru językowego” to trzy kolejne semestry zajęć: 1 semestr - współczesna cywilizacja francuska i 2 semestry historii Francji (od czasów Galii Rzymskiej do początków XXI w.) z elementami wiedzy dot. regionów i krajów francuskojęzycznych (w Europie i na innych kontynentach). Kolejne semestry konwersatorium są przeznaczone dla studentów, którzy zaliczyli wcześniejsze zajęcia tego przedmiotu (na danym etapie studiów w UKKNJF). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Wiedza o historii i kulturze francuskiego obszaru językowego” jest przedmiotem ukazującym zjawiska cywilizacji francuskiej (Francja współczesna) oraz historię Francji (od podboju Galii przez Juliusza Cezara do czasów współczesnych (początek XXI w.). Celem zajęć jest przekazanie uporządkowanych wiadomości na temat historii Francji, jak też pogłębienie wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu cywilizacji i kultury francuskiej i przedstawienie ogólnych wiadomości dot.krajów / regionów frankofońskich. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie przekazanie uporządkowanych wiadomości dot. współczesnej cywilizacji francuskiej oraz historii Francji, a także ogólnych wiadomości dot. krajów i regionów francuskojęzycznych (w Europie i poza nią). Plan pracy zakłada zapoznanie studentów z historią i cywilizacją Francji oraz z podstawowymi elementami wiedzy o historii i kulturze innych regionów francuskojęzycznych, prezentację głównych epok historycznych i cywilizacyjnych, najważniejszych wydarzeń oraz najwybitniejszych postaci w historii i cywilizacji Francji, uwrażliwienie na najistotniejsze etapy rozwojowe cywilizacji, kultury, nauki i sztuki francuskiej. Studenci poznają najważniejszą terminologią francuską z zakresu nauk historycznych. Zajęcia będą miały formę wykładu, wzbogaconego o materiał ikonograficzny w postaci prezentacji multimedialnych. Obecne będą elementy konwersacji dot. wybranych wydarzeń historycznych. |
Literatura: |
Niniejsza bibliografia zawiera opracowania o charakterze syntetycznym, prezentujące całą historię Francji. 1.BELY L., Histoire de France, Paris, 1997, Gissérot 2.BEZBAKH P., L’Histoire de France des origines à 1914, Paris, 1995, Bordas, coll. Les Compacts 14 3.COTENTIN REY G., Les grandes étapes de la civilisation française, Paris, 1996, Bordas 4.CORNETTE, Joël, Absolutisme et Lumières 1652-1783, Hachette Supérieur, Paris, 2008, coll. Carré Histoire 5.CORNETTE, Joël, L'affirmation de l'État absolu (1492-1652), Hachette Supérieur, Paris, 2009, coll. Carré Histoire 6.DUBY G. (dir.), Histoire de la France, Paris, 19 (??), Larousse 3 volumes: Naissance d’une nation. Des origines à 1348; De 1348 à 1852 ; De 1852 à nos jours. 7.DUBY G., MANDROU R., Histoire de la civilisation française. Le Moyen Age – le XXe siècle, Paris, 19 (??), A. Colin 8.FERRO M., Histoire de France, Paris, 2001, Éditions Odile Jacob 9.FRANCE, Paris, La Documentation française et le Ministère des Affaires Étrangères, 1998 10.LABRUNE G., L’Histoire de la France, Paris, 1988, Nathan 11.LEBEDEL C., Histoire de la France. La construction et l’évolution d’une nation, Rennes, 2003, Éditions Ouest-France 12.LEBRUN F., CARPENTIER J., (dir.), Histoire de France, Paris, 1987, Seuil 13.MIQUEL P., Histoire de la France. De Vercingétorix à Charles de Gaulle, Paris, 1996, Fayard 14.BALMARD, Pascal, Histoire de la France, Paris, Hatier, 1992. 15.RIVIERE D., Histoire de la France, Paris, 1995, Hachette 16.VOLKMANN J.-Ch., Généalogie des Rois et chronologie de l’histoire de France, Paris, 2001, Gissérot 1.Deniau X. (2003), La Francophonie, Paris, PUF 2.Guillou M. (1993), La Francophonie, nouvel enjeu mondial, Paris, Hatier 3.Ministère de la Francophonie (1990), La Francophonie de A à Z 4.Tétu M. (1987), La Francophonie. Histoire. Problématique. Perspectives, Paris, Hachette 1.Strona prasy francuskojęzycznej : www.presse-francophone.org 2.Strona Międzynarodowej Organizacji Frankofonii : www.francophonie.org 3.Strona Uniwersyteckiej Agencji frankofońskiej : www.auf.org 4.Strona telewizji frankońskiej : www.tv5.org |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu student - zna definicje wybranych terminów z zakresu nauk historycznych - wymienia najważniejsze etapy historii francuskiego obszaru językowego od czasów rzymskich do czasów obecnych - opisuje przyczyny i skutki wybranych wydarzeń historycznych - podaje cechy wybranych reżimów politycznych i porównuje niektóre z nich - wyjaśnia wybrane zagadnienia z historii kultury francuskiej - rozpoznaje i uogólnia zmiany zachodzące we Francji (sytuacja wewnętrzna i polityka zagraniczna)i na przestrzeni wieków KIERUNKOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza K_W01 / H1P_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym K_W02 / H1P_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych K_W03 / H1P_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych K_W14 / S1A W02 i S1A_W03 ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, ze szczególnym uwzględnieniem krajów francuskojęzycznych Umiejętności K_U01 / H1P_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów K_U02 / H1P_U02, H1A_U01, H1A_U03 i H1A_U10 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i francuskim) i nowoczesnych technologii (ICT) K_U03 / H1P_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych K_U04 / H1P_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem języków obcych K_U11 / H1P_U12 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku francuskim, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U12 / H1P_U13 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku francuskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U27 / H1P_U14 posiada umiejętności językowe w zakresie języka francuskiego na poziomie C1 ESOKJ Kompetencje społeczne K_K01 / H1P_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K02 / H1P_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05 / H1P_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy K_K07 / H1A_K01, H1A_K04 i S1A_K02 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K11 / S1A_K04 i H1A_K04 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie każdego z kolejnych semestrów konwersatorium na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć , ocena końcowa na podstawie wyników kolokwium końcowego. W ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieobecności (podczas semestru dot. francuskiej cywilizacji współczesnej) oraz 4 nieobecności (podczas semestrów poświęconych historii Francji). Nie jest brany pod uwagę status nieobecności. Przekroczenie wskazanych limitów skutkuje skreśleniem studenta z listy grupy oraz koniecznością powtarzania przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.