Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4102-5M3S-DPIIEE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Wymagania (lista przedmiotów): | Dydaktyka przedmiotowa wczesnoszkolna -I etap edukacyjny 4102-3M3S-DYDP-1EE |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotu Dydaktyka przedmiotowa I etapu edukacyjnego. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki języka francuskiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII). Celem zajęć jest zapoznanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego ze specyfiką pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym w kształtowaniu i rozwijaniu poszczególnych sprawności językowych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. 2. Struktura wiedzy przedmiotowej. Rozkład materiału. 3. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się języka obcego. 4. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów. 5. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem. 6. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. 7. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych. 8. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych. 9. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Praca domowa. 10. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. 11. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny. 12. Rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Kształtowanie postaw i umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. 13.Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 14. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka obcego. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. 15. Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języka obcego. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy i kanałów komunikacji. Nakład pracy studenta: 2 ECTS – przyznawane jak poniżej: - obecność, przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, przygotowanie poprawnego konspektu lekcji: 1 ECTS - zaliczenie końcowego testu ustnego z ww. zagadnień oraz wybranych artykułów z FDLM i JOWS : 1 ECTS |
Literatura: |
- EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków. - Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku powyżej 10 lat. - Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier. - COURTILLON J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette - Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble. - Français dans le monde - wybrane numery czasopisma. - Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma. - Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań. - Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa. - Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok. - Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa. - Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków. - wybrane podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej student: Wiedza - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu glottodydaktyki – nauczania języka francuskiego – zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu uczniów w starszym wieku szkolnym (K_W01) - ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą metody nauczania języków obcych, charakterystykę materiałów dydaktycznych oraz cele nauczania i uczenia się języka, zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym (K_W02) - zna podstawową terminologię z zakresu glottodydaktyki (K_W03) - posiada wiedzę nt. metodyki wykonywania zadań, norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych (K_W04) Umiejętności - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. metod glottodydaktycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01) - umie samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych (K_U02) - potrafi w sposób podstawowy dokonać oceny jakości w nauczaniu języków obcych (K_U03) - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych (K_U06) - ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej (K_U11) - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (K_U14) - argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U16) - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne potrafi planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych (K_U24) Kompetencje społeczne - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06) - wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej (K_K10) - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela (K_K11) - odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych (K_K13) |
Metody i kryteria oceniania: |
Student może otrzymać 2 ECTS. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze): 10% b) przygotowanie do zajęć (w tym lektura wybranych artykułów z FDLM i JOWS): 30% c) aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji, przedstawienie konspektu lekcji): 30% d) pozytywne zaliczenie ustnego testu końcowego: 30% Ocenie podlegają: – stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem zajęć, - samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz, w tym przeczytanych artykułów z dziedziny dydaktyki, – argumentacja, – poprawność językowa. |
Praktyki zawodowe: |
Zajęcia powiązane są z realizowanymi przez studentów praktykami kształtującymi kompetencje dydaktyczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.