Elementy językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4102-6M1S-EJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy językoznawstwa |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa, z najważniejszymi dokonaniami światowej lingwistyki XX wieku (strukturalizm europejski, językoznawstwo amerykańskie) oraz praktyką badawczą współczesnego językoznawstwa. Celem zajęć jest również rozbudzenie zainteresowań poznawczych studentów oraz przygotowanie ich do dalszych studiów filologicznych w dziedzinie językoznawstwa. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa, z najważniejszymi dokonaniami światowej lingwistyki XX wieku (strukturalizm europejski, językoznawstwo amerykańskie) oraz praktyką badawczą współczesnego językoznawstwa. Celem zajęć jest również rozbudzenie zainteresowań poznawczych studentów oraz przygotowanie ich do dalszych studiów filologicznych w dziedzinie językoznawstwa. Tematyka zajęć: 1. Językoznawstwo jako nauka: przedmiot badań, dziedziny, nauki pokrewne. 2. Szkoły językoznawcze XX wieku: językoznawstwo europejskie (de Saussure), językoznawstwo amerykańskie (dystrybucjonalizm, GGT) 3. Definicje języka, języki naturalne i sztuczne. 4. Znak językowy: klasyfikacja, znak językowy w teorii de Saussure’a, cechy znaku językowego, związki wyrazowe. 5. Funkcje języka wg Jakobsona; funkcjonalizm Martinet. 6. System fonologiczny języka: fonem a głoska, fonologia vs fonetyka. 7.Morfologia: klasyfikacja morfemów, sposoby tworzenia wyrazów. 8. System składniowy języka: zdanie i jego składowe, teorie składniowe: L.Bloomfield, Z.Harris, N.Chomsky, Tesnière, 9. Semantyka: relacje zewnętrzne (hyperonimia, hyponimia, synonimia, antonimia, paronimia) i wewnętrzne (monosemia, polisemia, homonimia) Metafora, metonimia. Teorie semantyczne. 10.Pragmatyka: teoria aktów mowy (J.Austin, J.Searl), teoria logiki konwersacji (P.Grice), pragmatyka językoznawcza (O.Ducrot) Nakład pracy studenta: ECTS 1,5 pkt (45 godzin) przyznawane jak poniżej: - godziny kontaktowe, udział w zajęciach: 0,75 pkt - przygotowanie do zajęć: 0,5 pkt - przygotowanie do zaliczenia: 0,25 pkt |
Literatura: |
Dubois J. et al., 2007, Grand dictionnaire. Linguistique et sciences du langage, Paris : Larousse Ducrot O., Schaffer J-M., 1995, Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Paris : Seuil Fuchs C., Le Goffic P., 1992, Les linguistiques contemporaines, Paris : Hachette (nouvelle édition) Lakoff G., Johnson M., 1985, Les métaphores dans la vie quotidienne, Les Editions de Minuit Moeschler J., Auchlin A., 2005, Introduction à la linguistique contemporaine, Paris : A.Colin Moeschler J., Reboul A., 1994, Dictionnaire encyclopédique de la pragmatique, Paris : Seuil Reboul A., Moeschler J., 1998, La pragmatique aujourd’hui. Une nouvelle science de communication. Editions du Seuil Riegel M. et al. 2004, Grammaire méthodique de français, Paris : PUF Sioufi G., Van Raemdonck D., 1999, 100 fiches pour comprendre la linguistique, Bréal Soutet O., 1996, Linguistique, Paris : PUF Zemmour D., 2008, Initialition à la linguistique, Paris : Ellipses |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom językoznawstwa student: Wiedza: - zna i rozumie w podstawowym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska dotyczące budowy i funkcjonowania języka K_W01) - ma uporządkowaną wiedzę podstawową w zakresie językoznawstwa ogólnego i stosowanego przydatną dla nauczycieli języków obcych (K_W03) - zna i rozumie warunki funkcjonowania procesu komunikacji językowej, zasady komunikowania się interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia. (K_W24) Umiejętności: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk językowych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01) -potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk językowych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności nauczyciela języka obcego (K_U07) - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu językoznawstwa w celu analizowania zachowań językowych ludzi, a także diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii praktycznych działań nauczycielskich w odniesieniu procesu nauczania/uczenia się języka (K_U09) Kompetencja społeczne: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) - jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności z zakresu językoznawstwa, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia w zakresie językoznawstwa ogólnego i stosowanego (K_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze); 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (student może mieć warunek) b) punktualne przychodzenie na zajęcia (czwarte i kolejne spóźnienie traktowane są jak nieobecność) c) końcowe zaliczenie: - test pisemny, obejmujący stosowanie przerobionego materiału (zdania do uzupełnienia); (zaliczenie to min 60% pkt.) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.