Dydaktyka przedmiotowa-nowe technologie w nauczaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-2S-DPNTECH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa-nowe technologie w nauczaniu |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Uczestnicy będą wykorzystywać własne urządzenia przenośne (smartfony, laptopy, tablety itp.) |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do wykorzystywania technologii informacyjnych w nauczaniu języka niemieckiego. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie metodyki nauczania na odległość, korzystania z zasobów internetowych, przygotowania materiałów dydaktycznych i obsługi platform e-learningowych. Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. |
Pełny opis: |
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do wykorzystywania technologii informacyjnych w nauczaniu języka niemieckiego. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie metodyki nauczania na odległość, korzystania z zasobów internetowych, przygotowania materiałów dydaktycznych i obsługi platform e-learningowych. Studenci zakładają i obsługują konta na platformach e-learningowych, tworzą proste materiały dydaktyczne z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, korzystają ze źródeł i aplikacji internetowych, tworzą prezentacje i materiały interaktywne przydatne podczas nauczania w klasie i na odległość. Zakres tematów: -mówienie, -pisanie, -czytanie, -słuchanie, -kompetencja leksykalna, -kompetencja gramatyczna, -kompetencja fonologiczna, -interakcja pisemna, -interakcja ustna, -mediacja językowe, -kompetencja międzykulturowa. Nakład pracy studenta: 30 godzin pracy w sali, 15 godzin pracy własnej. |
Literatura: |
Dudeney, G. (2014): Going Mobile: Teaching with Hand-Held Devices. Delta Publishing Erpenbeck, J. (2015): E-Learning und Blended Learning (essentials). Springer Gabler Fremdsprache Deutsch Heft 53 (2015): Unterrichten mit digitalen Medien: Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts Wolski, P. (2013): Krótki wstęp do metodyki nauczania języka niemieckiego na platformie e-learningowej. Wybrane zagadnienia kształcenia z perspektywy glottodydaktyki. UW Instytut Germanistyki |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W01 w podstawowym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym K_W02 wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych K_W03 podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych ew. nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie K_W04 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych K_W08 w podstawowym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K_W10 podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów K_W18 w podstawowym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym K_U03 w sposób podstawowy dokonać oceny jakości w nauczaniu języków obcych i ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie K_U06 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania K_U17 porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym K_U21 w sposób zaawansowany w zakresie komunikacji interpersonalnej używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów K_U24 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych K_U26 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych i ew. nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K01uczenia się przez całe życie K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K13 odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach: -przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/zadania na platformie (maks. 50 punktów) -ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 50 punktów) Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów. Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.