Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-4M1S-GPEGKHJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Zdania poboczne 2. Rodzaje zdań pobocznych 3. Równoważniki zdań 4. Zdanie poboczne i możliwości ich skracania do konstrukcji bezokolicznikowych i imiesłowowych 5. Zdanie względne |
Pełny opis: |
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym. 1. Istota zdań podrzędnie pobocznych – zależności między zdaniem nadrzędnym i podrzędnym. 2. Zasady ogólne, spójniki i szyk zdania pobocznego 3. Zdania temporalne i jego spójniki: zdania o czynności jednoczesnej, uprzedniej i następującej 4. Zdania celowe i konstrukcje bezokolicznikowe „um… zu”, „ohne…zu”, „anstatt…zu” 5. Zdania relatywne z zaimkiem względnym a). w mianowniku, celowniku i bierniku b). z zaimkiem względnym w dopełniaczu c). z przyimkiem 6. Zdania względne - powtórzenie 7. Zdania podrzędne wynikowe, warunkowe, przyczynowe 8. Zdania podrzędne modalne i konsekutywne. |
Literatura: |
Helbig G./Buscha J., Deutsche Übungsgrammatik, Leipzig Helbig G./Buscha J.,Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig Jung W. Grammatik der deutschen Sprache, Leipzig H. Dreyer/R.Schmitt., Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Verlag für Deutsch, München 1987 - 91 |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kontrastywnej i historii języka niemieckiego właściwych dla nauczyciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w procesie glottodydaktycznym oraz zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwia pisemne i ustne, aktywny udział w zajęciach, frekwencja |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.