Kulturoznawstwo obszaru niemieckojęzycznego (historia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-4M1S-KON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturoznawstwo obszaru niemieckojęzycznego (historia) |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Ogólna orientacja w dziejach krajów niemieckojęzycznych i Polski. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przegląd wybranych zagadnień politycznych, społecznych i kulturowych krajów niemieckojęzycznych w ujęciu diachronicznym od początków dziejów do końca II wojny światowej. |
Pełny opis: |
Przegląd wybranych zagadnień politycznych, społecznych i kulturowych krajów niemieckojęzycznych w ujęciu diachronicznym od początków dziejów do końca II wojny światowej. Wykład przeznaczony jest dla przyszłych nauczycieli języka niemieckiego i obejmuje m.in. zagadnienia terminologii historycznej, omówienie wybranych pojęć historycznych, odzwierciedlenie faktów i procesów historycznych w literaturze, a także wybrane problemy, które zdeterminowały niemiecką historię. |
Literatura: |
Hagen Schulze, Kleine deutsche Geschichhte, dtv München; Duden Deutsche Geschichte, Mannheim – Zürich; TaschenAltas Deutsche Geschichte, Klett Gotha. Ponadto student/ka wybiera samodzielnie jedną publikację książkową – z historii średniowiecza lub z czasów nowożytnych – według własnych zainteresowań. Tematyka tej publikacji będzie przedmiotem zaliczenia. LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE Guido Knopp, Stefan Brauburger, Peter Arens, Die Deutschen, Goldmann München; Jerzy Krasuski, Historia Niemiec, wyd. Ossolineum Wrocław – Warszawa – Kraków 2004; H. Wereszycki, Historia Austrii, Wrocław 1980; Historia Szwajcarii, Wrocław 1976; Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: – potrafi wykazać się znajomością historii Niemiec w ujęciu chronologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem faktów, wydarzeń, postaci i zjawisk istotnych dla rozwoju społecznego, politycznego, gospodarczego i kulturowego społeczeństw krajów niemieckojęzycznych, umie przedstawić przebieg, przyczyny i następstwa najważniejszych procesów dziejowych tych krajów (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie, lektury tekstów z listy opracowań oraz wybranych publikacji uzupełniających); – analizuje i interpretuje zjawiska kultury krajów niemieckojęzycznych na przykładzie zarówno wybranych przez siebie, jak i analizowanych w trakcie wykładu wydarzeń czy działalności określonych postaci historycznych, przy czym: a) w analizie rozpoznaje cechy, które świadczą o swoistości zjawiska w obrębie dziejów niemieckich na tle historii innych krajów, w szczególności Polski,; b) w podejściu do zjawisk historycznych potrafi wyraźnie oddzielić fakty od interpretacji; c) wskazuje na przykładzie interpretowanego zjawiska ciągłość lub odmienność historii krajów niemieckojęzycznych oraz jego odniesienia do współczesności; d) dokonuje uargumentowanej oceny zjawiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie wykładu na podstawie obecności, ocena końcowa na podstawie wyników zaliczenia ustnego. 2. Na zaliczenie wymagana jest: – znajomość zagadnień przedstawionych na wykładzie (60% oceny końcowej), – przygotowanie własnej wypowiedzi dotyczącej historii krajów niemieckojęzycznych na podstawie wybranej przez studenta lektury książki historycznej (40% oceny końcowej). 3. Kryteria oceny: – znajomość faktografii (kluczowych dla historii krajów niemieckojęzycznych postaci, wydarzeń i dat), – samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji określonych faktów historycznych, – sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii), – kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.