Wiedza o akwizycji i nauce języków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-5M1S-WANJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o akwizycji i nauce języków |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu przyswajania i uczenia się języków oraz języka obcego jako przedmiotu nauczania. Wykład obejmuje zagadnienia związane z problematyką przyswajania języka pierwszego i drugiego, uwarunkowań przyswajania języka, rozwoju języka, teorii przyswajania i uczenia się języków obcych, metod nauczania i indywidualnych cech osób uczących się. Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie obecności i egzaminu ustnego. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie dwóch semestrów. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu przyswajania i uczenia się języków oraz języka obcego jako przedmiotu nauczania. Wykład obejmuje zagadnienia związane z problematyką przyswajania języka pierwszego i drugiego, uwarunkowań przyswajania języka, rozwoju języka, teorii przyswajania i uczenia się języków obcych, metod nauczania i indywidualnych cech osób uczących się. Szczególna rolę odgrywają zagadnienia związane językiem obcym jako przedmiotem nauczania: układ glottodydaktyczny i dyscypliny pomocnicze; Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; programy i cele nauczania; sprawności i kompetencje; nauczanie międzykulturowe i transkulturowe; rola mediów; ewaluacja nauczania; błąd językowy; autonomia w uczeniu się; poziomy nauczania; nauczanie bilingwalne i międzyprzedmiotowe; otwarte formy nauczania |
Pełny opis: |
1. Przyswajanie języków a. Przyswajanie języka pierwszego b. Dwujęzyczność równoczesna c. Dwujęzyczność sukcesywna 2. Uwarunkowania przyswajania języka a. Uwarunkowania biologiczne b. Rozwój poznawczy a przyswajanie języka 3. Rozwój języka u dziecka a. Produkcja i percepcja mowy b. Wiedza językowa a wiedza o świecie c. Rozwój kompetencji gramatycznej 4. Przyswajanie/uczenie się języka drugiego/obcego a. Uwarunkowania biologiczne b. Rola języka pierwszego c. Uwarunkowania poznawcze d. Czynniki społeczne 5. Rozwój interjęzyka a. Cechy interjęzyka b. Sekwencje rozwoju interjęzyka 6. Teorie przyswajania/uczenia się języków obcych a. Koncepcje lingwistyczne b. Koncepcje kognitywne c. Koncepcje psychospołeczne 7. Metody nauczania języków obcych. a. Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa b. Podejścia behawiorystyczne c. Podejścia kognitywistyczne d. Podejścia konstruktywistyczne 8. Zmienne uczniowskie a. Uwarunkowania osobowościowe b. Style poznawcze c. Wiek i płeć d. Specyficzne uzdolnienia językowe 9. Język obcy jako przedmiot nauczania a. Opis języka b. Programy nauczania i cele c. Sprawności i kompetencje d. Nauczanie międzykulturowe i transkulturowe e. Media Nakład pracy studenta: -45 godzin kontaktowych (30 - semestr zimowy, 15 - semestr letni) -45 godzin pracy własnej, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dostępnych na platformie (15 semestr zimowy, 30 - semestr letni). |
Literatura: |
Apeltauer, E. (2003): Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. München: Langenscheidt Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm, H.-J. (red) (2007): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Dakowska, M. (2003): Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: UW Roche, J. (2005): Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Francke Storch, G. (2009): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. Stuttgart: UTB Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W01 w podstawowym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym K_W02 wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych K_W03 podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych ew. nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie K_W04 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych K_W08 w podstawowym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K_W10 podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów K_W18 w podstawowym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K01uczenia się przez całe życie K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny po semestrze letnim. Egzamin polega na rozwiązaniu 5 opisowych zadań otwartych. Lista zadań jest opublikowana na platformie e-learningowej. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 % - 2,0 60-68 % - 3,0 69-78 % - 3,5 79-88 % - 4,0 89-96 % – 4,5 Powyżej 97 % – 5,0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.