Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o akwizycji i nauce języków

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4103-5M1S-WANJ
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o akwizycji i nauce języków
Jednostka: Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu przyswajania i uczenia się języków oraz języka obcego jako przedmiotu nauczania. Wykład obejmuje zagadnienia związane z problematyką przyswajania języka pierwszego i drugiego, uwarunkowań przyswajania języka, rozwoju języka, teorii przyswajania i uczenia się języków obcych, metod nauczania i indywidualnych cech osób uczących się. Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie obecności i egzaminu ustnego.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Program jest przewidziany do realizacji w trakcie dwóch semestrów. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu przyswajania i uczenia się języków oraz języka obcego jako przedmiotu nauczania. Wykład obejmuje zagadnienia związane z problematyką przyswajania języka pierwszego i drugiego, uwarunkowań przyswajania języka, rozwoju języka, teorii przyswajania i uczenia się języków obcych, metod nauczania i indywidualnych cech osób uczących się.

Szczególna rolę odgrywają zagadnienia związane językiem obcym jako przedmiotem nauczania: układ glottodydaktyczny i dyscypliny pomocnicze; Europejski System Opisu Kształcenia Językowego; programy i cele nauczania; sprawności i kompetencje; nauczanie międzykulturowe i transkulturowe; rola mediów; ewaluacja nauczania; błąd językowy; autonomia w uczeniu się; poziomy nauczania; nauczanie bilingwalne i międzyprzedmiotowe; otwarte formy nauczania

Pełny opis:

1. Przyswajanie języków

a. Przyswajanie języka pierwszego

b. Dwujęzyczność równoczesna

c. Dwujęzyczność sukcesywna

2. Uwarunkowania przyswajania języka

a. Uwarunkowania biologiczne

b. Rozwój poznawczy a przyswajanie języka

3. Rozwój języka u dziecka

a. Produkcja i percepcja mowy

b. Wiedza językowa a wiedza o świecie

c. Rozwój kompetencji gramatycznej

4. Przyswajanie/uczenie się języka drugiego/obcego

a. Uwarunkowania biologiczne

b. Rola języka pierwszego

c. Uwarunkowania poznawcze

d. Czynniki społeczne

5. Rozwój interjęzyka

a. Cechy interjęzyka

b. Sekwencje rozwoju interjęzyka

6. Teorie przyswajania/uczenia się języków obcych

a. Koncepcje lingwistyczne

b. Koncepcje kognitywne

c. Koncepcje psychospołeczne

7. Metody nauczania języków obcych.

a. Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa

b. Podejścia behawiorystyczne

c. Podejścia kognitywistyczne

d. Podejścia konstruktywistyczne

8. Zmienne uczniowskie

a. Uwarunkowania osobowościowe

b. Style poznawcze

c. Wiek i płeć

d. Specyficzne uzdolnienia językowe

9. Język obcy jako przedmiot nauczania

a. Opis języka

b. Programy nauczania i cele

c. Sprawności i kompetencje

d. Nauczanie międzykulturowe i transkulturowe

e. Media

Nakład pracy studenta:

-45 godzin kontaktowych (30 - semestr zimowy, 15 - semestr letni)

-45 godzin pracy własnej, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dostępnych na platformie (15 semestr zimowy, 30 - semestr letni).

Literatura:

Apeltauer, E. (2003): Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. München: Langenscheidt

Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm, H.-J. (red) (2007): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke

Dakowska, M. (2003): Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: UW

Roche, J. (2005): Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Francke

Storch, G. (2009): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. Stuttgart: UTB

Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

K_W01 w podstawowym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym

K_W02 wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych

K_W03 podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych ew. nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie

K_W04 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych

K_W08 w podstawowym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

K_W10 podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

K_W18 w podstawowym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

Umiejętności: absolwent potrafi:

K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:

K_K01uczenia się przez całe życie

K_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny po semestrze letnim. Egzamin polega na rozwiązaniu 5 opisowych zadań otwartych. Lista zadań jest opublikowana na platformie e-learningowej.

Kryteria oceny końcowej:

Poniżej 60 % - 2,0

60-68 % - 3,0

69-78 % - 3,5

79-88 % - 4,0

89-96 % – 4,5

Powyżej 97 % – 5,0

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)