Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturoznawstwo obszaru niemieckojęzycznego (kultura)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4103-6M1S-KON
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kulturoznawstwo obszaru niemieckojęzycznego (kultura)
Jednostka: Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturalnej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest syntetycznemu przedstawieniu zasadniczych etapów w rozwoju sztuki na niemieckim obszarze językowym z uwzględnieniem takich aspektów problematyki, jak główne tendencje, centra, artyści, dzieła.

Poszczególne zajęcia poświęcone będą takim zagadnieniom jak: początki sztuki na niemieckim obszarze językowym, sztuka Karolingów, sztuka romańska, sztuka gotycka, kultura dnia codziennego w epoce średniowiecza, renesans, barok, rokoko, sztuka XIX wieku z uwzględnieniem takich aspektów problematyki jak klasycyzm, romantyzm, biedermeier, realizm, historyzm, impresjonizm i symbolizm, sztuka od przełomu XIX i XX wieku po 1945 rok, w tym m.in. secesja, fowizm, ekspresjonizm, abstrakcja, kubizm, dadaizm, futuryzm, surrealizm, konstruktywizm, Bauhaus, weryzm, sztuka okresu III Rzeszy, sztuka po 1945 roku.

Literatura:

Literatura obcojęzyczna

- Verschiedene Nachschlagewerke, Lexika, Enzyklopädien u. dgl. m.

- Bilzer, Bert: Begriffslexikon der bildenden Künste. Rowohlt Verlag, Braunschweig 1971

- Hamann, Richard: Geschichte der Kunst. Von der altchristlichen Zeit bis zur Gegenwart. Akademie-Verlag, Berlin 1957.

- Knaurs Lexikon moderner Kunst. Verlag Feldafing/Obb, Regensburg 1955.

- Lexikon der Kunst. Seemann-Verlag, Leipzig 1968-1978.

- Lindemann, Gottfried, Boekhoff, Hermann: Lexikon der Kunststile. Rowohlt Verlag, Braunschweig 1970.

- Ullstein Kunstlexikon. Herausgegeben und bearbeitet von Heiner Knell und Hans-Günther Sperlich. Verlag Ulstein, Berlin u.a. 1967.

- Geschichte der deutschen Kunst. Beck Verlag, München 1998, Bd. 1 Heinrich Klotz (hrsg.), Bd. 2 Martin Warnke (hrsg.), Bd. 3 Heinrich Klotz (hrsg.).

- Geschichte der Malerei, Plastk und Architektur. Belser Verlag, Stuttgart 1991.

- Gössmann, Wilhelm: Deutsche Kulturgeschichte im Grundriß. Hueber Verlag, München 1978.

- Hamann, Richard, Hermand, Jost: Deutsche Kunst und Kultur von der Gründerzeit bis zum Expressionismus. Akademie-Verlag, Berlin 1975

- Hauser, Arnold: Sozialgeschichte der Kunst und Literatur. München 1953

- Kranz, Gisbert: Deutsche Malerei in Geschichte und Gegenwart. Hueber Verlag, München 1979.

- Schneede, Uwe M.: Die Geschichte der Kunst im 20. Jahrhundert. C.H. Beck Verlag, München 2001

- Lucie-Smith, Edward: Kunstrichtungen seit 1945. Verlag Molden, Wien 1969.

- Mackler, Andreas: Was ist Kunst...? 1080 Zitate geben 1080 Antworten. DuMont Taschenbücher, Köln 1987.

- Mönch, Walter: Deutsche Geschichte von der Aufklärung bis zur Gegenwart. Ereignisse-Gestalten-Stimmungen. Hueber-Verlag, München 1962.

- Wöllflin, Heinrich: Kunstgeschichtliche Grundbegriffe. Basel 1963.

Literatura w języku polskim

- Bochnak, Adam: Historia sztuki nowożytnej. PWN, Warszawa 1981

- Cieśla, Michał (Red.): Zur Kulturkunde der Länder des deutschen Sprachraumes. PWM, Warszawa 1982, II wyd. 1985

- Estreicher, Karol: Historia sztuki w zarysie. Warszawa 1986.

- Maśliński, Antoni: Humanizm w sztuce. Wydawnictwo literackie. Kraków 1978.

- Meyer, Peter: Historia sztuki europejskiej. Warszawa 1973.

Efekty uczenia się:

K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu kultury niemieckiego obszaru językowego

K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu kultury niemieckiego obszaru językowego zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela

K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U18 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów

K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

K_K06 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia prowadzone są w formie wykładu. Na zaliczenie student przygotowuje wybrane przez siebie zagadnienia z zakresu historii sztuki niemieckiego obszaru językowego oraz materiał zaprezentowany na wykładzie. Pierwsza część zaliczenia polega na rozmowie na temat wybranego zagadnienia, druga natomiast obejmuje pytanie dotyczące treści wykładu. Za każde zadanie student otrzymuje maksymalnie 50 punktów.

Skala ocen przedstawia się natępująco: na 100 punktów

65.0-74,5 – dostateczny ( 3)

75.0- 79.0 – 3.5( dostateczny plus)

79.5- 88.0- 4 ( dobry

88.5- 92.5- 4,5. ( dobry plus)

93.00 – 100- 5 ( bardzo dobry)

Kryteria oceniania zadań na platformie:

65-72,9= 3,

73-79.9=3.5,

80-86,9= 4,

87 –93,9= 4,5

94- 100 = 5

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)