Seminaria Europejskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 8101-SE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Seminaria Europejskie |
Jednostka: | Polska Fundacja im.R.Schumana |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie organizowane przez Polska Fundację im. Roberta Schumana Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe |
Strona przedmiotu: | http://www.schuman.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Uczestnicy Seminariów europejskich powinni się interesować szeroko pojętymi kwestiami europejskimi. Ogólna znajomość struktury instytucjonalnej, polityk czy historii Unii Europejskiej, a także europejskich krajów może okazać się przydatna, ale nie jest obowiązkowa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminaria europejskie to cykl 15 spotkań - wykładów połączonych z dyskusją. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny (poruszane będą zagadnienia polityczne, społeczne, gospodarcze, kulturalne). Seminaria dotyczą bieżących kwestii związanych z Unią Europejską oraz europejskimi państwami. Gośćmi każdego seminarium będą eksperci w poruszanych dziedzinach – dziennikarze, urzędnicy, naukowcy, analitycy organizacji pozarządowych, dyplomaci. |
Pełny opis: |
Seminaria europejskie mają przybliżać w przyjazny i nowatorski sposób wiedzę na temat Unii Europejskiej – pokazywać, że UE to nie tylko złożone procedury i struktury, ale też państwa członkowskie ze swoją historią, kulturą, specyficznymi wyzwaniami. Zajęcia mają też pokazać praktyczne efekty integracji. Niektóre zajęcia mogą dotyczyć europejskich krajów nie będących członkami Unii. Tematyka zajęć rozciągać się będzie od zagadnień typowo politycznych, poprzez kwestie ekonomiczne do spraw społecznych i kulturalnych. Szczegółowy program zajęć zostanie przedstawiony w październiku – będzie zależał od aktualnych wydarzeń europejskich. Na jego kształt będą mieć wpływ zarejestrowani uczestnicy. Poprzez swoją interdyscyplinarność, aktualność omawianych tematów i bezpośredni kontakt uczestników z wieloma ekspertami Seminaria europejskie są komplementarne w stosunku do zajęć akademickich i wychodzą poza schemat analizowania Unii pod kątem instytucjonalnym czy poszczególnych unijnych polityk oraz poznawania państw przez pryzmat ich systemów politycznych. Na każdym spotkaniu omawiane zagadnienie przedstawią inni goście (dziennikarze, urzędnicy, przedstawiciele świata nauki i think tanków, dyplomaci), eksperci w swojej dziedzinie. Uczestnicy spotkań będą mogli zadawać pytania i wymieniać z gośćmi opinie. Podczas dwóch seminariów zorganizowane zostaną symulacje: - symulacja obrad Komisji Wolności Obywatelskich Parlamentu Europejskiego poświęcona ochronie danych osobowych w UE (studenci wcielą się w rolę parlamentarzystów, lobbystów i dziennikarzy); - symulacja renegocjacji traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy między Polską i Niemcami z 1991 roku. Obie symulacje będą wymagały od uczestników wcześniejszego przygotowania i pracy w grupach. Zajęcia są organizowane przez organizacje pozarządowe - Polską Fundację Roberta Schumana i Fundację Konrada Adenauera. Szacunkowa, całkowita liczby godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się: 30 godzin zajęć ok. 15 godzin na zapoznanie się i opanowanie materiału wymaganego do zaliczenia (fiszki, sprawozdania ze spotkań, notatki) ok. 10 godzin na przygotowanie się do obu symulacji |
Literatura: |
Materiały opracowane przez koordynatora na potrzeby zajęć: fiszki i relacje ze zajęć, scenariusze symulacji. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student: 1. umie podać przykłady ostatnich wydarzeń istotnych dla Unii Europejskiej bądź omawianych europejskich państw; 2. potrafi powiedzieć, jakie praktyczne konsekwencje dla obywateli Unii ma proces integracji europejskiej i jakość stosunków między krajami; 3. lepiej rozumie mechanizmy funkcjonowania UE, szczególnie Parlamentu Europejskiego, oraz bieżące zmiany zachodzące w integrującej się Europie; 4.potrafi wypowiedzieć się na temat zagadnień będących przedmiotem zajęć, analizując i interpretując fakty; 5. śmielej i sprawniej występuje publicznie, umie wyrazić publicznie swoją opinię - argumentuje, krytykuje, pyta w trakcie dyskusji; 6. umie lepiej pracować w grupie (dzielić się zadaniami, współpracować nad tym samym zagadnieniem); 7. posiada większą wiedzę na temat ekspertów i praktyków do spraw europejskich oraz organizacji i instytucjach zajmujących się integracją europejską i współpracą międzynarodową; 8. zna lepiej sektor pozarządowy na przykładzie Fundacji Schumana. |
Metody i kryteria oceniania: |
końcowe zaliczenie pisemne (test wielokrotnego wyboru) kontrola obecności (nie więcej niż 2 nieobecności w całym roku akademickim) aktywność (zadawanie pytań prelegentom – wymagane co najmniej jedno pytanie/komentarz w całym roku akademickim) obecność na symulacjach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.