Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komparatystyka [3001-P1A2KP] Rok akademicki 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Komparatystyka [3001-P1A2KP]
Zajęcia: Rok akademicki 2018/19 [2018] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 27
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marcin Leszczyński, Weronika Lipszyc
Literatura:

Obowiązuje lista lektur podana w informacjach o przedmiocie niezależnych od cyklu.

Ponadto - wybrana literatura przedmiotowa:

Archipelag porównań. Szkice komparatystyczne, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 2007.

L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, przeł. J, Serwański, Poznań 2008.

U. Glensk, Po Kapuścińskim. Szkice o reportażu, Kraków 2012.

Jacek Malczewski i symboliści, red. K. Stępnik i M. Gabryś-Sławińska, Lublin 2012.

O. Katafiasz, Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence’a Oliviera i Kennetha Branagha, Kraków 2005.

M. Leszczyński, „Lutnia szalonego barda”. Metaliterackie aspekty poematów dygresyjnych Byrona i Słowackiego, Toruń 2014.

Muzyka w obrazach Jacka Malczewskiego, red. T. Grzybkowska, Warszawa 2005.

Oblicza Narcyza. Obecność autora w dziele, red. M. Cieśla-Korytowska, I. Puchalska, M. Siwiec, Kraków 2008.

The Routledge Companion to Literature and Science, red. B. Clarke i M. Rossini, Abingdon-New York 2011.

W. Said, Orientalizm (dowolne wydanie).

Ch. Sleigh, Literature and Science, London-New York 2011.

H. Ch. Spivak, Krytyka postkolonialnego rozumu. W stronę historii zanikającej współczesności, przeł. J. Margański, w: Teorie literatury XX wieku, red. A Burzyńska i M.P. Markowski, Kraków 2006.

M. Willis, Literature and Science: A Reader’s Guide to Essential Criticism, London-New York 2015.

Zakres tematów:

Zagadnienia oraz proponowane lektury

I. Komparatystyka literacka

Polski i angielski model poematu dygresyjnego: Beniowski Juliusza Słowackiego (p. I-II) i Don Juan Lorda Byrona (p. I)

T. Stoppard, Rosencrantz i Guildenstern nie żyją (w kontekście Hamleta) - w: „Dialog” 1969, nr 1(153)

Tematologia – np. motyw Narcyza w literaturze

II. Komparatystyka kulturowa

M. Atwood, Dobre kości (dyskursy zmarginalizowanych)

Fakultatywnie: V. Woolf, Do latarni morskiej (feminizm, gender)

III. Komparatystyka postkolonialna

J. Rhys, Szerokie Morze Sargassowe (w kontekście Jane Eyre Ch. Brontë)

J.M. Coetzee, Hańba

Fakultatywnie: Chinua Achebe, Świat się rozpada (tł. Małgorzata Żbikowska) lub Wszystko rozpada się (tł. Jolanta Kozak)

Ngũgĩ wa Thiong'o, Ziarno pszeniczne

Wole Soyinka, Death and the King’s Horseman

IV. Komparatystyka dyskursów

Dyskurs naukowy w literaturze (M. Shelley, Frankenstein albo G.G. Byron, Kain; I. McEwan, Sobota albo P. Levi, Układ okresowy)

Darwinizm i ewolucjonizm w dyskursie literackim (H. G. Wells, Wehikuł czasu)

Dyskurs dziennikarski a literatura (fragmenty: T. Capote, Z zimną krwią – lub N. Mailer, Na podbój księżyca)

V. Komparatystyka interartystyczna

Malarstwo prerafaelitów a ballady Johna Keatsa i Alfreda Tennysona

Malarstwo Jacka Malczewskiego a inne sztuki (utwory literackie, muzyczne i filmowe)

Ilustracje literackie (np. Maria Malczewskiego, Alicja w Krainie Czarów)

Adaptacja filmowa a współczesna polityka (sztuki Szekspira w XX i XXI wieku)

Lista lektur może ulec zmianie.

II semestr:

1. Porównanie jako metoda badawcza

Ewa Szczęsna, Ontologia i epistemologia porównania, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 1: Problemy teoretyczne, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010.

2. Komparatystyka kulturowa

Mieczysław Dąbrowski, Komparatystyka kulturowa, w: Komparatystyka dla humanistów, redakcja naukowa M. Dąbrowski, Warszawa 2011, s. 211–222.

Susan Bassnett, Literatura porównawcza w XXI wieku, w: „Teksty Drugie” 2009/6.

3. Literatura polska na tle europejskiej

Jerzy Pietrkiewicz, Literatura polska w perspektywie europejskiej, w tegoż: Literatura polska w perspektywie europejskiej, Warszawa 1986.

Klemens Janicki, Carmina. Dzieła wszystkie, wydał i wstępem (I) poprzedził J. Krókowski, przełożył E. Jędrkiewicz, wstęp (II), komentarz, similia, appendices, słownik imion własnych i indeks J. Mosdorf, Wrocław 1966.

Publius Ovidius Naso, Żale. Wybór, pod red. E. Wesołowskiej, przełożyły, przyp. i słowniczkiem opatrzyły M. Puk i E. Wesołowska, wstęp A. Wójcik, Poznań 2002.

4. Translatologia. Problemy przekładu

Jerzy Ziomek, Przekład – rozumienie – interpretacja, w: Polska myśl przekładoznawcza. Antologia, red. P. Bukowski, M. Heydel, Kraków 2013.

Katarzyna Szymańska, Metaprzekład jako zjawisko literackie, w: „Teksty Drugie” 2013/5.

5. Komparatystyka dyskursów

Mieczysław Dąbrowski, Dyskurs jako przedmiot komparatystyki, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 1: Problemy teoretyczne, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010.

Umberto Eco, Jak jeść lody, Jak używać piekielnego dzbanuszka, Jak pisać wstępy, w: tegoż, Zapiski na pudełku od zapałek, przeł. A. Szymanowski, Poznań 1993.

6. Wielomedialność literatury: od poezji wizualnej do literatury internetowej

Ewa Szczęsna, Dyskurs internetowy a literacki. O niektórych relacjach między Internetem a literaturą, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 2: Interpretacje, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Warszawa 2011.

7. Komparatystyka interartystyczna. Przekład intersemiotyczny

Stanisław Balbus, Interdyscyplinarność – Intersemiotyczność – Komparatystyka, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.

Seweryna Wysłouch, Zacznijmy od fundamentów: jeden czy dwa systemy prymarne?, w: tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001.

8. Literackie teorie widzenia

Barbara Sienkiewicz, Literackie „teorie widzenia” w prozie dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 1992, s. 7–33, 149–172.

Debora Vogel, Akacje kwitną. Montaże, Kraków 2006. (wybór)

9. Ekfraza, hypotypoza, obrazowość, malarskość

Paweł Gogler, Kłopoty z ekfrazą, w: Ruchome granice literatury. W kręgu teorii kulturowej, red. S. Wysłouch, B. Przymuszała, Warszawa 2009.

10. Tekst i muzyka

Andrzej Hejmej, Stereotyp(y) muzyki w literaturze, w: tegoż, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008.

11. Komparatystyka mediów. Multimedialność i intermedialność

Konrad Chmielecki, Estetyka intermedialności, Kraków 2008, s. 20–51.

12. Kategorie transmedialne. Kicz

Maria Poprzęcka, Kicz – zła sztuka naszego czasu, w: tejże, O złej sztuce, Warszawa 1998.

Susan Sontag, Notatki o kampie, w: „Literatura na Świecie” 1979/9.

13. Komparatystyka jako dyscyplina – przedmiot, metoda, cele

Tomasz Bilczewski, Wstęp. Ekonomia i polityka komparatystyki, w:  Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, red. T. Bilczewski, Kraków 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)