Komparatystyka [3001-P1A2KP]
Rok akademicki 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komparatystyka [3001-P1A2KP] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2018/19 [2018]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marcin Leszczyński, Weronika Lipszyc |
Literatura: |
Obowiązuje lista lektur podana w informacjach o przedmiocie niezależnych od cyklu. Ponadto - wybrana literatura przedmiotowa: Archipelag porównań. Szkice komparatystyczne, red. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 2007. L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, przeł. J, Serwański, Poznań 2008. U. Glensk, Po Kapuścińskim. Szkice o reportażu, Kraków 2012. Jacek Malczewski i symboliści, red. K. Stępnik i M. Gabryś-Sławińska, Lublin 2012. O. Katafiasz, Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence’a Oliviera i Kennetha Branagha, Kraków 2005. M. Leszczyński, „Lutnia szalonego barda”. Metaliterackie aspekty poematów dygresyjnych Byrona i Słowackiego, Toruń 2014. Muzyka w obrazach Jacka Malczewskiego, red. T. Grzybkowska, Warszawa 2005. Oblicza Narcyza. Obecność autora w dziele, red. M. Cieśla-Korytowska, I. Puchalska, M. Siwiec, Kraków 2008. The Routledge Companion to Literature and Science, red. B. Clarke i M. Rossini, Abingdon-New York 2011. W. Said, Orientalizm (dowolne wydanie). Ch. Sleigh, Literature and Science, London-New York 2011. H. Ch. Spivak, Krytyka postkolonialnego rozumu. W stronę historii zanikającej współczesności, przeł. J. Margański, w: Teorie literatury XX wieku, red. A Burzyńska i M.P. Markowski, Kraków 2006. M. Willis, Literature and Science: A Reader’s Guide to Essential Criticism, London-New York 2015. |
Zakres tematów: |
Zagadnienia oraz proponowane lektury I. Komparatystyka literacka Polski i angielski model poematu dygresyjnego: Beniowski Juliusza Słowackiego (p. I-II) i Don Juan Lorda Byrona (p. I) T. Stoppard, Rosencrantz i Guildenstern nie żyją (w kontekście Hamleta) - w: „Dialog” 1969, nr 1(153) Tematologia – np. motyw Narcyza w literaturze II. Komparatystyka kulturowa M. Atwood, Dobre kości (dyskursy zmarginalizowanych) Fakultatywnie: V. Woolf, Do latarni morskiej (feminizm, gender) III. Komparatystyka postkolonialna J. Rhys, Szerokie Morze Sargassowe (w kontekście Jane Eyre Ch. Brontë) J.M. Coetzee, Hańba Fakultatywnie: Chinua Achebe, Świat się rozpada (tł. Małgorzata Żbikowska) lub Wszystko rozpada się (tł. Jolanta Kozak) Ngũgĩ wa Thiong'o, Ziarno pszeniczne Wole Soyinka, Death and the King’s Horseman IV. Komparatystyka dyskursów Dyskurs naukowy w literaturze (M. Shelley, Frankenstein albo G.G. Byron, Kain; I. McEwan, Sobota albo P. Levi, Układ okresowy) Darwinizm i ewolucjonizm w dyskursie literackim (H. G. Wells, Wehikuł czasu) Dyskurs dziennikarski a literatura (fragmenty: T. Capote, Z zimną krwią – lub N. Mailer, Na podbój księżyca) V. Komparatystyka interartystyczna Malarstwo prerafaelitów a ballady Johna Keatsa i Alfreda Tennysona Malarstwo Jacka Malczewskiego a inne sztuki (utwory literackie, muzyczne i filmowe) Ilustracje literackie (np. Maria Malczewskiego, Alicja w Krainie Czarów) Adaptacja filmowa a współczesna polityka (sztuki Szekspira w XX i XXI wieku) Lista lektur może ulec zmianie. II semestr: 1. Porównanie jako metoda badawcza Ewa Szczęsna, Ontologia i epistemologia porównania, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 1: Problemy teoretyczne, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010. 2. Komparatystyka kulturowa Mieczysław Dąbrowski, Komparatystyka kulturowa, w: Komparatystyka dla humanistów, redakcja naukowa M. Dąbrowski, Warszawa 2011, s. 211–222. Susan Bassnett, Literatura porównawcza w XXI wieku, w: „Teksty Drugie” 2009/6. 3. Literatura polska na tle europejskiej Jerzy Pietrkiewicz, Literatura polska w perspektywie europejskiej, w tegoż: Literatura polska w perspektywie europejskiej, Warszawa 1986. Klemens Janicki, Carmina. Dzieła wszystkie, wydał i wstępem (I) poprzedził J. Krókowski, przełożył E. Jędrkiewicz, wstęp (II), komentarz, similia, appendices, słownik imion własnych i indeks J. Mosdorf, Wrocław 1966. Publius Ovidius Naso, Żale. Wybór, pod red. E. Wesołowskiej, przełożyły, przyp. i słowniczkiem opatrzyły M. Puk i E. Wesołowska, wstęp A. Wójcik, Poznań 2002. 4. Translatologia. Problemy przekładu Jerzy Ziomek, Przekład – rozumienie – interpretacja, w: Polska myśl przekładoznawcza. Antologia, red. P. Bukowski, M. Heydel, Kraków 2013. Katarzyna Szymańska, Metaprzekład jako zjawisko literackie, w: „Teksty Drugie” 2013/5. 5. Komparatystyka dyskursów Mieczysław Dąbrowski, Dyskurs jako przedmiot komparatystyki, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 1: Problemy teoretyczne, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010. Umberto Eco, Jak jeść lody, Jak używać piekielnego dzbanuszka, Jak pisać wstępy, w: tegoż, Zapiski na pudełku od zapałek, przeł. A. Szymanowski, Poznań 1993. 6. Wielomedialność literatury: od poezji wizualnej do literatury internetowej Ewa Szczęsna, Dyskurs internetowy a literacki. O niektórych relacjach między Internetem a literaturą, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 2: Interpretacje, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Warszawa 2011. 7. Komparatystyka interartystyczna. Przekład intersemiotyczny Stanisław Balbus, Interdyscyplinarność – Intersemiotyczność – Komparatystyka, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. Seweryna Wysłouch, Zacznijmy od fundamentów: jeden czy dwa systemy prymarne?, w: tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001. 8. Literackie teorie widzenia Barbara Sienkiewicz, Literackie „teorie widzenia” w prozie dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 1992, s. 7–33, 149–172. Debora Vogel, Akacje kwitną. Montaże, Kraków 2006. (wybór) 9. Ekfraza, hypotypoza, obrazowość, malarskość Paweł Gogler, Kłopoty z ekfrazą, w: Ruchome granice literatury. W kręgu teorii kulturowej, red. S. Wysłouch, B. Przymuszała, Warszawa 2009. 10. Tekst i muzyka Andrzej Hejmej, Stereotyp(y) muzyki w literaturze, w: tegoż, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008. 11. Komparatystyka mediów. Multimedialność i intermedialność Konrad Chmielecki, Estetyka intermedialności, Kraków 2008, s. 20–51. 12. Kategorie transmedialne. Kicz Maria Poprzęcka, Kicz – zła sztuka naszego czasu, w: tejże, O złej sztuce, Warszawa 1998. Susan Sontag, Notatki o kampie, w: „Literatura na Świecie” 1979/9. 13. Komparatystyka jako dyscyplina – przedmiot, metoda, cele Tomasz Bilczewski, Wstęp. Ekonomia i polityka komparatystyki, w: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, red. T. Bilczewski, Kraków 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.