Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatury europejskie w ujęciu porównawczym [3001-P1A3LE] Rok akademicki 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Literatury europejskie w ujęciu porównawczym [3001-P1A3LE]
Zajęcia: Rok akademicki 2018/19 [2018] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala 6
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 22
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Żaneta Nalewajk-Turecka
Literatura:

1. Główne prądy w literaturach europejskich – realizm na tle innych konwencji przedstawiania (1) analiza przykładów

a) Charles Dickens, Opowieść wigilijna, tłum. K. Tarnowska, Kraków 2000.

b) Bolesław Prus, Nawrócony, [w:] idem, Nowele i opowiadania, Warszawa 1979.

c) Bolesław Prus, Wigilia, [w:] idem, Nowele i opowiadania, Warszawa 1979.

2. Główne prądy w literaturach europejskich – naturalizm na tle innych konwencji przedstawiana (2) analiza przykładów

a) Eliza Orzeszkowa, Dziurdziowie, Warszawa 1975.

b) Nikołaj Gogol, Wij, tłum. J. Wyszomirski, [w:] idem, Opowiadania, tłum. J. Tuwim, J. Wyszomirski, Warszawa 1984.

3. Główne prądy w literaturach europejskich – dekadentyzm na tle innych konwencji przedstawiania (3) analiza przykładów

a) Joseph Roth, Marsz Radetzky’ego, tłum. W. Kragen, Kraków 2015.

b) Bruno Schulz, Wiosna [w:] idem, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Wrocław‒Warszawa‒Kraków 1998.

4. Główne prądy w literaturach europejskich – symbolizm na tle innych konwencji przedstawiania (4) analiza przykładów

a) Bolesław Leśmian, Baśń o Rycerzu Pańskim (z cyklu Legendy tęsknoty), „Chimera” 1904, t. 5, z. 19.

b) Bolesław Leśmian, Pieśni przemądrej Wasylisy, przeł. Zbigniew Dmitroca, „Tekstualia” 2017, nr 1 (48).

c) Aleksander Błok, Z Wierszy o pięknej Damie, [w:] idem, Poezje, wstęp i oprac. Seweryn Pollak, Kraków 1981.

d) Dobrynia i Żmij, [w:] Ilja Muromiec. Byliny staroruskie, tłum. Cz. Jastrzębiec-Kozłowski, T. Chróścielewski, T. Opalewski, T. Mongird, Warszawa 1957.

5. Główne prądy w literaturach europejskich – ekspresjonizm na tle innych konwencji przedstawiania (5) analiza przykładów

a) J. Wittlin, Sól ziemi, Wrocław 1991.

b) J. Wittlin Hymny, Warszawa 1977.

c) Jan Józef Lipski, Ekspresjonizm polski i niemiecki, [w:] Porównania. Studia o kulturze modernizmu, pod red. Romana Zimanda, Warszawa 1983.

d) Krzyk i ekstaza. Antologia polskiego ekspresjonizmu, oprac. J. Ratajczak, Poznań 1987

e) A. Stramm, Ludzkość i inne wiersze, tłum. Leszek Szaruga, Warszawa 2017, 2018.

6. Główne prądy w literaturach europejskich – futuryzm na tle innych konwencji przedstawiania (6) analiza przykładów

a) Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, oprac. Z. Jarosiński, wybór tekstów H. Zaworska, Wrocław 1978.

b) Przemysław Strożek, Marinetti i futuryzm w Polsce 1909-1939 Obecność – kontakty – wydarzenia, Warszawa 2012.

c) Julian Tuwim, Słopiewnie, [w:] idem, Wiersze, t. 1, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1986.

d) W. Chlebnikow, Widziądz widzadeł bezkształtnych. Wiersze i teksty z lat 1904-1916, przeł. Adam Pomorski, Warszawa 2005 (wybrane wiersze).

7. Główne prądy w literaturach europejskich – dadaizm i surrealizm na tle innych konwencji przedstawiania (7) analiza przykładów

a) Dawn Ades, Paul Overy, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980, rozdz. Dadaizm i surrealizm

b) H. Richter, Dadaizm. Sztuka i antysztuka, Warszawa 1983.

c) Antologia surrealizmu, pod red. A. Ważyka, Warszawa 1976.

d) M. Baranowska, Surrealna wyobraźnia i poezja, Warszawa 1984.

8. Główne prądy w literaturach europejskich - egzystencjalizm na tle innych konwencji przedstawiania (8) analiza przykładów

a) A. Camus, Obcy, tłum. M. Zenowicz, Warszawa 1995.

b) B. Hrabal, Kain. Opowiadanie egzystencjalne, „Twórczość” 1994, nr 6.

9. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - autotematyzm w literaturach europejskich (1)

a) K. Irzykowski, Pałuba. Sny Marii Dunin, oprac. A. Budrecka, Wrocław 1981.

b) A. Gide, Fałszerze, tłum. H. Iwaszkiewiczówna i J. Iwaszkiewicz, Wrocław 2003.

c) E. Szary-Matywiecka, hasło: Autotematyzm [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej i in., Wrocław 1992.

10. . Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - autotematyzm na tle innych konwencji przedstawiania w literaturach europejskich (2)

a) A. Burzyńska, Fabulant, Kraków 1997.

b) Ż. Nalewajk, Stylizacja jako forma pytania o podmiot. Proza polska po 1989 roku wobec tradycji autotematyzmu, biografistyki, historiografii, [w:] Podmiot w literaturze polskiej po 1989 roku. Antropologiczne aspekty konstrukcji, pod red. Ż. Nalewajk, Warszawa 2010, s. 101–122.

11. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - strumień świadomości (1)

a) É. Dujardin, Wawrzyny już ścięto, przeł. M. Łuszczkiewicz-Jastrzębska, Warszawa 1971.

b) R. Humphrey, Strumień świadomości – techniki, przeł. S. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970.

c) James Joyce, Ulisses, tłum. M. Słomczyński, Kraków 2004.

d) A. Topia, Kontrapunkty Joyce’owskie, tłum. W. Maczkowski, „Pamiętnik Literacki” 1988, nr 2 (79).

12. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych – strumień świadomości (2)

a) J. Andrzejewski, Bramy raju, Warszawa 1960.

13. Monolog wypowiedziany (1)

a) F. Dostojewski, Notatki z podziemia. Gracz, tłum. G. Karski, W. Broniewski, London 1992.

b) S. Beckett, Pierwsza miłość, [w:] idem, Molloy i cztery nowele, przeł. A. Libera, Kraków 2004.

14. Monolog wypowiedziany (2)

a) A. Camus, Upadek, przeł. J. Guze, Kraków 1972.

b) J. Iwaszkiewicz, Wzlot, [w:] idem, O psach, kotach i diabłach (opowiadania), Warszawa 1968.

15. Podsumowanie

Wybrane opracowana dodatkowe:

D. Ades, Paul Overy, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980, rozdz. Dadaizm i surrealizm

Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, oprac. Z. Jarosiński, wybór tekstów H. Zaworska, Wrocław 1978.

Antologia surrealizmu, pod red. A. Ważyka, Warszawa 1976.

E. Auerbach, Filologia literatury światowej. Przeł. Anna Szewczukowa. W: zbiorze Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. Henryk Markiewicz, t. II, s. 202-215.

E. Aurebach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w kulturze Zachodu, Berno 1946.

M. Bachtin, Twórczość Franciszka Rabelais’go, tłum. A. A. Goreniowie. Kraków 1975.

M. Baranowska, Surrealna wyobraźnia i poezja, Warszawa 1984.

G. Gazda Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000.

M. Głowiński, O powieści w pierwszej osobie (1969), w: Narracje literackie i nieliterackie, Kraków 1997.

M. Głowiński, Porządek, chaos, znaczenie. Szkice o powieści współczesnej, Warszawa 1968

Krzyk i ekstaza. Antologia polskiego ekspresjonizmu, oprac. J. Ratajczak, Poznań 1987.

R. Humphrey, Strumień świadomości – techniki, przeł. S. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970.

J. Lalewicz, Mimesis językowa a problem naśladowania w literaturze, w zbiorze: Tekst i fabuła, red. Cz. Niedzielski, Wrocław 1979.

J.J. Lipski, Ekspresjonizm polski i niemiecki, [w:] Porównania. Studia o kulturze modernizmu, pod red. Romana Zimanda, Warszawa 1983.

Z. Mitosek. Mimesis. Zjawisko i problem, Warszawa 1997.

Ż. Nalewajk, Stylizacja jako forma pytania o podmiot. Proza polska po 1989 roku wobec tradycji autotematyzmu, biografistyki, historiografii, [w:] Podmiot w literaturze polskiej po 1989 roku. Antropologiczne aspekty konstrukcji, pod red. Ż. Nalewajk, Warszawa 2010, s. 101–122.

S. Pollak, Ruchome granice, Kraków 1988.

S. Pollak, Srebrny wiek i później. Szkice o literaturze rosyjskiej, Warszawa 1972.

H. Richter, Dadaizm. Sztuka i antysztuka, Warszawa 1983.

P. Strożek, Marinetti i futuryzm w Polsce 1909-1939 Obecność – kontakty – wydarzenia, Warszawa 2012.

E. Szary-Matywiecka, hasło: Autotematyzm [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej i in., Wrocław 1992.

A. Topia, Kontrapunkty Joyce’owskie, tłum. W. Maczkowski, „Pamiętnik Literacki” 1988, nr 2 (79).

Zakres tematów:

1. Główne prądy w literaturach europejskich – realizm na tle innych konwencji przedstawiania (1) analiza przykładów

2. Główne prądy w literaturach europejskich – naturalizm na tle innych konwencji przedstawiana (2) analiza przykładów

3. Główne prądy w literaturach europejskich – dekadentyzm na tle innych konwencji przedstawiania (3) analiza przykładów

4. Główne prądy w literaturach europejskich – symbolizm na tle innych konwencji przedstawiania (4) analiza przykładów

5. Główne prądy w literaturach europejskich – ekspresjonizm na tle innych konwencji przedstawiania (5) analiza przykładów

6. Główne prądy w literaturach europejskich – futuryzm na tle innych konwencji przedstawiania (6) analiza przykładów

7. Główne prądy w literaturach europejskich – dadaizm i surrealizm na tle innych konwencji przedstawiania (7) analiza przykładów

8. Główne prądy w literaturach europejskich - egzystencjalizm na tle innych konwencji przedstawiania (8) analiza przykładów

9. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - autotematyzm w literaturach europejskich (1)

10. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - autotematyzm na tle innych konwencji przedstawiania w literaturach europejskich (2)

11. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - strumień świadomości (1)

12. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych – strumień świadomości (2)

13. Monolog wypowiedziany (1)

14. Monolog wypowiedziany (2)

15. Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

- dyskusja z elementami metody podającej

Metody i kryteria oceniania:

- ocena ciągła aktywności

Uwagi:

Ćwiczenia tylko w sem. letnim

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)