Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do studiów żydowskich [3104-LJS-WSZ] Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do studiów żydowskich [3104-LJS-WSZ]
Zajęcia: Semestr zimowy 2018/19 [2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala 108
Budynek Dyd-Admin. z Biblioteką WH jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Artur Markowski
Literatura:

jak w syllabusie

Zakres tematów:

Wstęp do studiów żydowskich to zajęcia wprowadzające podstawowe elementy warsztatu naukowego w judaistyce. Umożliwiają one zrozumienie czym są studia żydowskie jako dyscyplina naukowa, jakie mają społeczne znaczenie i jak się je uprawiała dzisiaj. Ważną częścią jest też zestaw tematów pozwalających na opanowanie podstawowych umiejętności warsztatowych takich jak posługiwanie się aparatem naukowym, krytyka źródeł czy korzystanie ze słowników i bibliografii.

Po zakończeniu zajęć student winien opanować podstawy warsztatu właściwe dla absolwenta studiów żydowskich, takie jak rozumienie interdyscyplinarnego charakteru judaistyki, wiedzę o historii jej uprawniania w Polsce i zagranicą, podstawowych współczesnych ośrodkach i środowiskach badawczych. Immanentną częścią efektów uczenia się są umiejętności „techniczne” takie jak posługiwanie się dostępnymi pomocami naukowymi oraz podstawowe umiejętności warsztatowe takie jak krytyka źródła.

1. Zajęcia organizacyjne

• Omówienie programu i zasad zaliczenia

2. Koncepcje tożsamości żydowskiej

• D. Grinberg, Warianty i ewolucja tożsamości narodowej Żydów na ziemiach polskich [w:] Studia z dziejów Żydów w Polsce t. II, red. Z. Borzymińska, Warszawa 195, s. 39-148.

• M. Rosman Jak pisać historię żydowską, Wrocław 2011, s. 34-48.

3. Judaistyka jako dyscyplina naukowa

• Goodman Martin, The Nature of Jewish Studies, [w:]: Oxford Handbook of Jewish Studies, ed. Martin Goodman, Jeremy Cohen, David Sorkin, Oxford 2002, s. 1-13.

• Cooper Alan, Biblical Studies and Jewish Studies, [w:]: Oxford Handbook of Jewish Studies, ed. Martin Goodman, Jeremy Cohen, David Sorkin, Oxford 2002, s. 14-34.

• Wodziński Marcin, Studia żydowskie w Polsce wczoraj I dziś, “Studia Judaica” 2012, nr29/30, s. 49-75.

4. Formy i rodzaje piśmiennictwa naukowego

• Przydzielone prace do omówienia.

5. Bibliografie i zapis bibliograficzny

• Omówienie dostępnych bibliografii drukowanych i internetowych (w tym zasobów źródłowych w internecie)

6 i 7. Dzieje studiów żydowskich

• Żebrowski Rafał, Hstoriografia [w:] Żydzi w Polsce. Leksykon, red. J. Tomaszewski i A. Żbikowski, W-wa 2001.

• Hasła: Wissenschaft des Judentums, Greatz, Dubnow, Mahler, Jidisze Wisnszaftlecher Institut JIWO, Mojżesz Schorr, Ignacy Schiper, Majer Bałaban, Emanuel Ringelblum, Jakob Lestschinsky, Junger Historiker w: The YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe red. G. Hundert, vol1-2, NY 2008.

8. Encyklopedie, słowniki

• Omówienie podstawowych wydawnictw słownikowych i encyklopedycznych (lista na zajęciach poprzedzających)

9 Czasopisma naukowe

• Roczniki: KHZ (BZIH), SJ, SŻA, RCBnZ, POLIN, EEJA, JSH, Gal-Ed, Bleter far Geszichte, YVS

10 Wydawnictwa źródłowe

• Lista wydawnictw do przejrzenia udostępniona na zajęciach poprzedzających

11 Krytyka źródeł

• Pawlak Marian, Serczyk Jerzy, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999, s. 113-133.

12 Ważniejsze ośrodki i centra badawcze i ich potencjał

• Strony internetowe: YIVO, Dubnow Institute, Yad Vashem, HU, TAU, Bibl. Medema, David Katz Center, ZIH, MHZP, IJUJ, ZSZ UWr i inne (lista i linki na zajęciach poprzedzających)

13 Archiwum i biblioteka – miejsce pracy judaisty (zajęcia terenowe)

14 Etyka w humanistyce

Metody dydaktyczne:

Dyskusja wokół postawionych problemów, na podstawie literatury; praca z tekstami źródłowymi, zadania domowe i przygotowanie krótkich referatów, kwerenda bibliograficzna.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega działalność studenta w trakcie zajęć: aktywne uczestnictwo w dyskusji prowadzonej na podstawie zadanej literatury. Dopuszczona jest jedna nieobecność, pozostałe należy zaliczyć na dyżurze. Konieczne jest przygotowanie kwerendy archiwalnej na ustalony z prowadzącym temat.

Ocena aktywności w pracy na zajęciach, przy założonej dobrej frekwencji (nie więcej niż jedna niezaliczona nieobecność).

Uwagi:

dr A Markowski

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)