Wprowadzenie do studiów żydowskich [3104-LJS-WSZ]
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do studiów żydowskich [3104-LJS-WSZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Artur Markowski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
jak w syllabusie |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wstęp do studiów żydowskich to zajęcia wprowadzające podstawowe elementy warsztatu naukowego w judaistyce. Umożliwiają one zrozumienie czym są studia żydowskie jako dyscyplina naukowa, jakie mają społeczne znaczenie i jak się je uprawiała dzisiaj. Ważną częścią jest też zestaw tematów pozwalających na opanowanie podstawowych umiejętności warsztatowych takich jak posługiwanie się aparatem naukowym, krytyka źródeł czy korzystanie ze słowników i bibliografii. Po zakończeniu zajęć student winien opanować podstawy warsztatu właściwe dla absolwenta studiów żydowskich, takie jak rozumienie interdyscyplinarnego charakteru judaistyki, wiedzę o historii jej uprawniania w Polsce i zagranicą, podstawowych współczesnych ośrodkach i środowiskach badawczych. Immanentną częścią efektów uczenia się są umiejętności „techniczne” takie jak posługiwanie się dostępnymi pomocami naukowymi oraz podstawowe umiejętności warsztatowe takie jak krytyka źródła. 1. Zajęcia organizacyjne • Omówienie programu i zasad zaliczenia 2. Koncepcje tożsamości żydowskiej • D. Grinberg, Warianty i ewolucja tożsamości narodowej Żydów na ziemiach polskich [w:] Studia z dziejów Żydów w Polsce t. II, red. Z. Borzymińska, Warszawa 195, s. 39-148. • M. Rosman Jak pisać historię żydowską, Wrocław 2011, s. 34-48. 3. Judaistyka jako dyscyplina naukowa • Goodman Martin, The Nature of Jewish Studies, [w:]: Oxford Handbook of Jewish Studies, ed. Martin Goodman, Jeremy Cohen, David Sorkin, Oxford 2002, s. 1-13. • Cooper Alan, Biblical Studies and Jewish Studies, [w:]: Oxford Handbook of Jewish Studies, ed. Martin Goodman, Jeremy Cohen, David Sorkin, Oxford 2002, s. 14-34. • Wodziński Marcin, Studia żydowskie w Polsce wczoraj I dziś, “Studia Judaica” 2012, nr29/30, s. 49-75. 4. Formy i rodzaje piśmiennictwa naukowego • Przydzielone prace do omówienia. 5. Bibliografie i zapis bibliograficzny • Omówienie dostępnych bibliografii drukowanych i internetowych (w tym zasobów źródłowych w internecie) 6 i 7. Dzieje studiów żydowskich • Żebrowski Rafał, Hstoriografia [w:] Żydzi w Polsce. Leksykon, red. J. Tomaszewski i A. Żbikowski, W-wa 2001. • Hasła: Wissenschaft des Judentums, Greatz, Dubnow, Mahler, Jidisze Wisnszaftlecher Institut JIWO, Mojżesz Schorr, Ignacy Schiper, Majer Bałaban, Emanuel Ringelblum, Jakob Lestschinsky, Junger Historiker w: The YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe red. G. Hundert, vol1-2, NY 2008. 8. Encyklopedie, słowniki • Omówienie podstawowych wydawnictw słownikowych i encyklopedycznych (lista na zajęciach poprzedzających) 9 Czasopisma naukowe • Roczniki: KHZ (BZIH), SJ, SŻA, RCBnZ, POLIN, EEJA, JSH, Gal-Ed, Bleter far Geszichte, YVS 10 Wydawnictwa źródłowe • Lista wydawnictw do przejrzenia udostępniona na zajęciach poprzedzających 11 Krytyka źródeł • Pawlak Marian, Serczyk Jerzy, Podstawy badań historycznych. Skrypt dla studentów I roku historii, Bydgoszcz 1999, s. 113-133. 12 Ważniejsze ośrodki i centra badawcze i ich potencjał • Strony internetowe: YIVO, Dubnow Institute, Yad Vashem, HU, TAU, Bibl. Medema, David Katz Center, ZIH, MHZP, IJUJ, ZSZ UWr i inne (lista i linki na zajęciach poprzedzających) 13 Archiwum i biblioteka – miejsce pracy judaisty (zajęcia terenowe) 14 Etyka w humanistyce |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja wokół postawionych problemów, na podstawie literatury; praca z tekstami źródłowymi, zadania domowe i przygotowanie krótkich referatów, kwerenda bibliograficzna. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega działalność studenta w trakcie zajęć: aktywne uczestnictwo w dyskusji prowadzonej na podstawie zadanej literatury. Dopuszczona jest jedna nieobecność, pozostałe należy zaliczyć na dyżurze. Konieczne jest przygotowanie kwerendy archiwalnej na ustalony z prowadzącym temat. Ocena aktywności w pracy na zajęciach, przy założonej dobrej frekwencji (nie więcej niż jedna niezaliczona nieobecność). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr A Markowski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.