Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauki pomocnicze historii nowożytnej [3104-L2NPHNW] Semestr letni 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Nauki pomocnicze historii nowożytnej [3104-L2NPHNW]
Zajęcia: Semestr letni 2018/19 [2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 14
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Sławomir Gawlas
Literatura:

Nie ma zadowalającego podręcznika. Książka J. Szymańskiego, Nauki pomocnicze historii (ostatnio wyd. 6, Warszawa 2004), będzie wykorzystywana tylko pomocniczo, zawiera jednak do niektórych tematów obszerną i stosunkowo aktualną bibliografię. Układ podręcznika oparty jest na częściowo zdezaktualizowanej koncepcji nauk pomocniczych jako kompendium wiedzy i podkreśla głownie stałe cechy poszczególnych gatunków źródeł. W zajęciach uwzględniam również inne typy źródeł i zwracam większą uwagę na specyfikę epoki. Dużą wartość informacyjną mają także autorskie hasła w: Słowniku literatury staropolskiej (średniowiecze - renesans - barok), red. T. Michałowska, Wrocław 1990 (i następne wydania). Materiału porównawczego dostarcza obszerny tom: Quellenkunde der Habsburgermonarchie (16.-18. Jahrhundert). Ein exemplarisches Handbuch, red. J. Pauser, M. Scheutz, T. Winkelbauer, Wien-München 2004; ostatnio ukazała się synteza: Dyplomatyka staropolska, red. T. Jurek, Warszawa 2015, dla celów dydaktycznych jest jednak zbyt obszerna. W tej serii ukazały się także inne podręczniki: demografii, ikonografii, geografii historycznej, edytorstwa, paleografii ruskiej, leksykologii, kartografii.

Wykaz literatury pomocniczej do poszczególnych tematów, który nie mieści się w formularzu sylabusa i dlatego zamieszczam wydruk w Lektorium w postaci Depozytu 31/0.

Zakres tematów:

Zadaniem ćwiczeń jest zapoznanie uczestników z wybranymi typami źródeł wykorzystywanych w badaniach nad epoką nowożytną i zasadami ich krytyki. Głównym problemem ćwiczeń jest rozwój narzędzi społecznej komunikacji w czasach nowożytnych i jego wpływ na powstawanie źródeł. Dobór tematów obejmuje najważniejsze ich kategorie, z naciskiem na zróżnicowanie materiałów źródłowych, dostrzeganie różnych płaszczyzn ich wartości informacyjnej i możliwości badawczych. Pewnemu ograniczeniu uległa ilość miejsca poświęconego na kategorie źródeł szerzej uwzględniane na zajęciach warsztatowych z historii i te problemy, które powinny być już omawiane na zajęciach z nauk pomocniczych średniowiecza (problemy dyplomatyki, zwłaszcza księga wpisów, chronologii, dziejopisarstwa).

Wykaz tematów:

1. Źródła narracyjne – pamiętnik

Zadane: J. Ch. Pasek, Pamiętniki (wiele wydań), wstęp oraz rok 1658 i 1667; H. Dziechcińska, Pamiętnik, w: Słownik literatury staropolskiej, red. t. Michałowska i inni, Wrocław 1998, s. 611-613.

Problemy: cechy gatunkowe relacji pamiętnikarskiej, jej geneza, funkcje autobiografii, Pasek jako autor, czas spisania relacji, rękopis, osobowość i poglądy autora a umiejętność obserwacji, wpływ sytuacji życiowych, wykształcenie, pamięć i opowiadanie, dialogi tekstowe, intencje autorskie i adresat narracji, różne płaszczyzny jej wiarygodności.

2. Diariusz

Zadane: M. Radziwiłł-Sierotka, Podróż do Ziemi Świętej Syrii i Egiptu 1582-1584, opr. L. Kukulski, Warszawa 1962, s. 5-63, Posłowie, tamże, s. 249-255; Albrycht Radziwiłł, Pamiętnik o dziejach w Polsce, t. 1, s. 101-123

Ewentualne referaty dla ekspertów: informacja o Albrychcie Radziwille; A. Obrębski, Dziennik z lat 1561-1563 dyplomaty i biskupa płockiego Piotra Dunin-Wolskiego, Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej 42 (1992), s. 99-127; podróż do szkół, lit.: K. Targosz, Jana Sobieskiego nauki i peregrynacje, Wrocław 1985; J. Sobieski, Peregrynacja po Europie [1607-1613], opr. J. Długosz, Wrocław 1991; D. Żołądź, „Nadobna to rzecz młodemu człowiekowi do cudzych krajów się przejeździć” – miejsce podróży w edukacji polskiej szlachty w XVI-XVII wieku, w: Samotrzeć, w kompanii czy z orszakiem. Społeczne aspekty podróżowania w średniowieczu i czasach nowożytnych, red. M. Saczyńska, E. Wółkiewicz, Warszawa 2012, s. 323-338; dziennik legacki: Wielka legacja Wojciecha Miaskowskiego do Turcji w 1640 roku, opr. A. Przyboś, Kraków 1985.

Problemy: geneza i kolejne redakcje relacji Podróży do Ziemi Świętej; problem edycji tekstu, zróżnicowanie typów pamiętnikarstwa staropolskiego na przykładach (raptularz, księga pamiętnicza, „pamiętnik rzeka”, powieść autobiograficzna, poemat pamiętnikarski), popularność diariusza i jego formy (nieregularny, osobisty i intymny), rola zapisek w kalendarzach, diariusz podróżny, z wyjazdu do szkół, legacki, pseudo-diariusz, podróż jako element wykształcenia, źródłotwórcza funkcja podróży, instrukcje rodzicielskie, program modelu edukacji grand tour, uwarunkowania intelektualne i schematy narracyjne obserwacji odmienności świata zewnętrznego

3. List:

Zadane: Listy Krzysztofa Opalińskiego do brata Łukasza 1641-1653, red. R. Pollak, Wrocław 1957, s. 152-176, 340-349, 362-365; T. Lancholc, Ars epistolandi, Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska i inni, Wrocław 1990, s. 54-59; taże, List, tamże, s. 397-403; J. Wójtowicz, Ze studiów nad kręgiem korespondencyjnym. Założenia – badania – postulaty, w: Rozprawy z dziejów XVIII wieku. Z dziejów komunikacji socjalnej w epoce nowożytnej, red. tenże, Toruń 1993, s. 23-31

Problemy: sytuacja komunikacyjna a cechy gatunkowe listu, zasady pisania, podręczniki i wzorniki, zróżnicowanie i funkcje, list jako dzieło literackie, list humanistyczny, badanie kręgu korespondencyjnego i klienteli, pisanie i czytanie; wiarygodność relacji epistolograficznej

4. Prasa i problemy wymiany informacji

Zadane: Merkuriusz Polski, opr. A. Przyboś, Kraków 1960, s. 21-39; T. Ostrowski, Poufne wieści z oświeconej Warszawy. Gazetki pisane z roku 1782, opr. R. Kaleta, Wrocław 1972, s. 5-24, 39-47, 218-228; W. Korotaj, Czasopisma, w: Słownik literatury staropolskiej, red. t. Michałowska i inni, Wrocław 1990, s. 118-122; tenże, Druki ulotne i okolicznościowe, tamże, s. 145-147; J. Sokolski. Nowiny, tamże, s. 512-514; S. Nieznanowski, Poezja polityczna, tamże, s. 649-654; K. Maliszewski, Komunikacja społeczna w kulturze staropolskiej, Toruń 2001, s. 8-49

Problemy: pochodzenie i wymiana informacji, nowiny, awiza, druki ulotne, poezja okolicznościowa i pisma polityczne, gazety rękopiśmienne, znaczenie komunikacji pocztowej, powstanie pracy tygodniowej, codziennej, zawartość informacyjna, warstwy źródłowe, wiedza o świecie, wyobrażenia i wartości społeczne, rządzący i rządzeni, powstawanie opinii publicznej.

5. Książka rękopiśmienna - sylwy

Zadane: M. Zachara, Silva rerum, w: Słownik literatury staropolskiej, red. t. Michałowska i inni, Wrocław 1990, s.722-724; R. Marciniak, Acta Tomiciana w kulturze politycznej Polski okresu Odrodzenia, Poznań 1983, s. 5-22, 108-123, 136-147, 174-179; J. Tazbir, Dlaczego wiek XVII był stuleciem rękopisów?, w: tenże, od Haura do Isaury. Szkice o literaturze, Warszawa 1989, s. 7-22; do obejrzenia: Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, wyd. 2, opr. D. Kamolowa, T. Sieniatycka, Warszawa 2003; Rękopisy w zbiorach kościelnych, opr. T. Makowski, P. Sapała, Warszawa 2014.

Problemy: problemy badawcze kodykologii, metody analizy, katalogi biblioteczne, kolekcje rękopiśmienne, sylwy jako zjawisko społeczne i jego związek z życiem politycznym; różne typy sylw, kręgi obiegu książki rękopiśmiennej, rękopis a druk, wzory technik pracy umysłowej w nauczaniu szkolnym.

6. Książka drukowana

Zadane: K. Maleczyńska, Historia książki i jej funkcji społecznej, Wrocław 1985, s. 72-166; referat eksperta: A. Żbikowka-Migoń, Dzieje książki i jej funkcji społecznej. Wiek XVIII, Wrocław 1987

Problemy: technika druku, historyczne znaczenie rewolucji Gutenberga, forma książki drukowanej, wydawcy, analiza typograficzna, nakłady, od mecenatu do komercjalizacji książki, repertuar piśmienny a wydawniczy, drogi dystrybucji i związana z nimi selekcja dostępu do produkcji wydawniczej, zawód księgarza, katalogi, cenzura, struktura i standardy księgozbiorów, biblioteki publiczne, idea biblioteki narodowej, problemy recepcji treści, komentarz czytelniczy, przemiany XVIII w., profesjonalizacja i specjalizacja zawodowa, upowszechnienie szybkiego czytania, pogoń za nowościami, problemy taniej książki, wypożyczalnie i towarzystwa czytelnicze.

7. Dyplomatyka nowożytna – księgi wpisów i akta: państwowe, sądowe, kościelne, miejskie, wiejskie

Zadane: S. Nawrocki, Rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX wieku, Poznań 1998, s. 45-92.

Problemy: przegląd instytucji źródłotwórczych: kancelaria królewska i instytucje centralne Rzeczypospolitej, władze starościńskie, instytucje sądowe, Trybunały: Koronny i Litewski; instytucje Kościoła: kancelarie biskupie, oficjała, administracji dóbr i diecezji, kapituł, synodalne, parafialne, zakonne, parafie; miejskie: władz i instytucji, cechowe, sądy wyższe, gmin żydowskich innych wyznaniowych; akademii i innych szkół; księgi wiejskie; akta rodzinno-majątkowe; przegląd form kancelaryjnych, zwłaszcza różnych postaci księgi wpisów, metryki, akta czynności, specyfika Śląska, Pomorza, Prus, źródła dyplomatyczne, wydawnictwa źródłowe.

8. Parlamentaria – źródła sejmowe i sejmikowe, konstytucje sejmowe i źródła prawne

Zadane: Dzieje sejmu polskiego, red. J. Bardach, Warszawa 1993, s. 29-71; I. Kaniewska (opr.) Diariusz sejmu lubelskiego 1566 roku, Wrocław 1980

Problemy: zastosowanie instytucjonalnej metody poszukiwań archiwalnych, procedura powoływania sejmu i obrad, uniwersały królewskie, deliberatoria senatorskie, legacje do sejmików, instrukcje sejmikowe, exorbitacje i pisma ulotne, procedura obrad, rachunki diet poselskich, przedłożenie królewskie, diariusze sejmowe, konstytucje i ich ucieranie, publikacja, sejmiki relacyjne, inne rodzaje sejmików.

9. Źródła rachunkowo-gospodarcze: publiczne, dominialne, prywatne, także problem pieniądza, miar i wag.

Zadane: A. Mączak, Pieniądz i społeczeństwo w Rzeczypospolitej XVI-XVII w. XVI-XVII w., Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych 37(1976), s. 63-85; S. Ochmann, Pogrzeb magnata w XVII wieku w świetle rachunków, Acta Universitatis Wratislaviensis 1108, Historia 75, Wrocław 1990, s. 73-82; S. M. Rostworowski, Co szlachcic polski w XVIII wieku kupował w Gdańsku. Materjały historyczne z lat 1747-1757 z archiwum rodzinnego, Rocznik Gdański 7/8(1933-1934), s. 348-384; ewentualne referaty: B. Popiołek, Woli mojej ostatniej Testament ten... Testamenty staropolskie jako źródło do historii mentalności XVII i XVIII wieku, Kraków 2009; Wydatki na reparacje zamku warszawskiego 1526-1531, w: Źródła do dziejów zamku warszawskiego z lat 1313-1549, wyd. A. Wolff, Rocznik Warszawski 15(1979), s. 59-65.

Problemy: rachunkowość i jej typy, zachowany materiał badawczy, niemal nieograniczone możliwości badawcze rachunków (historia społeczna, wojskowości, sztuki i budownictwa, handlu, życia codziennego, kultury materialnej itp.), cena jako źródło, podział dochodu społecznego i obieg pieniężny, moneta w warsztacie historyka, polityka mennicza, skarby, społeczne problemy miar i wag.

10. Źródła skarbowe i skarbowo-gospodarcze: rejestry podatkowe, lustracje, księgi beneficjów i retaksacji, inwentarze dóbr, urbarze śląskie, rejestry celne

Zadane: Rejestr poborowy województwa krakowskiego z roku 1629, red. S. Inglot, Wrocław 1956, s. I-XXIV, 4-11; I. Gieysztorowa, Wstęp do demografii staropolskiej, Warszawa 1976, s. 145-161; W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983, s. 355-365; ewentualny referat: C. Kuklo, Demografia Rzeczypospolitej przedrozbiorowej, Warszawa 2009, s. 75-91.

Problemy: rejestry poborowe, tryb powstawania, rekognicje, abiuraty, sposób poboru, stare kwity, rejestry i stopień ich zachowania, inne typy rejestrów; badania nad skarbem Rzeczpospolitej, problemy historii gospodarczej, wykorzystanie źródeł masowych, badania nad strukturą własności, demografią, strukturą społeczną, rejonizacja rynku, bilans handlowy.

11. Ikonografia: Apoteoza Gdańska

Zadane: E. Iwanoyko, Apoteoza Gdańska. Program ideowy malowideł stropu Wielkiej Sali Rady w Gdańskim Ratuszu Głównego Miasta, Gdańsk 1976, s. 71-83; E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: tenże, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971, s. 11-32; Z. Piech, Czy ikonografia historyczna powinna być nauką pomocnicza historii, w: Tradycje i perspektywy Nauk pomocniczych historii w Polsce, red. M. Rokosz, Kraków 1995, s. 119-141.

Problemy: interpretacja koncepcji Panofsky’ego, warstwy informacyjne źródeł ikonograficznych, zawartość dekoracji stropu ratusza gdańskiego – konstrukcja i kontekst historyczny, wartość symboliczna, problemy kostiumologiczne, zróżnicowanie przekazów ikonograficznych, techniki graficzne i malarskie, datacja, konwencje artystyczne, publikacje materiałów ikonograficznych.

12. Kartografia i układ przestrzenny, problemy geografii historycznej

Zadane: J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, wyd. 5, Warszawa 2002, rozdział: Geografia historyczna; W. Kalinowski, Rozwój miast w Polsce, w: Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce. Odbudowa i konserwacja 1: miasta historyczne, red. W. Kalinowski, Warszawa 1986, s. 16-47; M. Sirko, Kartografia polska, w: tenże, Zarys historii kartografii, Lublin 1999, s. 159-189.

Problemy: sposób konstruowania obrazu przestrzeni ziemi na mapie, pochodzenie informacji, i pomiarów, wartość źródłowa do analizy horyzontu geograficznego, obrazu teatru działań wojennych, wartość do rekonstrukcji krajobrazu; plan miasta jako źródło – przykład Warszawy, układ pól, odczytanie struktury funkcjonalnej budynku.

13. Źródła materialne

Zadane: Z. Żygulski, Nurt Romantyczny w muzealnictwie polskim, w: Romantyzm. Studia nad sztuką drugiej połowy wieku XVIII i wieku XIX, Warszawa 1967, s. 43-55; W. Maisel, Dawne narzędzia wykonywania kar, Kwartalnik HKM 17(1969), z. 4, s. 695-710; J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, wyd. 5, Warszawa 2002, rozdział: Nauka o znakach i władzy i państwa

Problemy: materialna strona życia społecznego, mechanizmy przechowania materiału źródłowego, kolekcjonerstwo, powstanie muzeum jako instytucji, publikacja zbiorów, katalogi wystaw, badania archeologiczne, wnioskowanie o społecznym i technicznym kontekście produkcji, użytkowanie pierwotne i wtórne, przedmioty materialne w komunikacji społecznej, symbole władzy.

14. Heraldyka i genealogia

Zadane: J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, wyd. 5, Warszawa 2002, rozdział: Genealogia i Heraldyka

Problemy: geneza herbów, budowa polskich herbów szlacheckich, ich funkcje, heraldyka państwowa i samorządowa, herby ziemskie, kapituł, miast; terminologia pokrewieństwa, metody jego ustalania, kierunki i funkcje badań genealogiczno-heraldycznych; dodatkowo także problemy sfragistyki.

Założenia wstępne:

Podstawowa znajomość łaciny na poziomie lektoratu uniwersyteckiego drugiego roku studiów.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter ćwiczeń sprawdzających zdobytą indywidualnie wiedzę i umiejętności, a jednocześnie konwersatorium, podczas którego prowadzona jest dyskusja na omawiany aktualnie temat i problemy źródłoznawcze. Od uczestników oczekuję niezbędnego opanowania zadawanych lektur i aktywnego uczestnictwa.

Do każdego tematu zostanie zadana osobna literatura. W ich wykazie podaję również hasłowe zestawienie omawianych problemów. Jako uzupełnienie załączam (stale uzupełniany) wykaz najbardziej interesującej nowej literatury (Depozyt 31/0), który ma charakter dodatkowej informacji. Niestety ze względu na ograniczenia systemowe nie mogę go zamieścić w internecie. Najważniejsze i nowe pozycje literatury pokazuję na zajęciach. Materiały do wszystkich tematów w postaci kserokopii tekstów źródłowych i zadawanych lektur znajdują się w Lektorium jako Depozyt nr 31 łamany przez kolejne tematy.

Metody i kryteria oceniania:

Tematy stanowią cykl zakończony zaliczeniem na stopień. Wszystkie nieobecności należy zaliczyć. Przewiduję możliwość indywidualnych referatów dla wzbogacenie poruszanej problematyki. Podczas zaliczenia na ocenę biorę pod uwagę przede wszystkim obecność i aktywność, a w przypadku niezgodności proponowanej oceny z aspiracjami studenta istnieje możliwość rozmowy na temat omawianych tekstów i zagadnień. Dyżur w Zakładzie Nauk Pomocniczych w każdy czwartek, godz. 13-14.

Efekty uczenia się zdefiniowane dla danych zajęć

Po zaliczeniu ćwiczeń student powinien znać różne typy źródeł do historii Polski w stuleciach XVI-XVIII i terminologię źródłoznawstwa, której użyteczność często wykracza poza tę epokę. W stopniu podstawowym orientuje się w istniejących pomocach naukowych, wie jak dotrzeć do literatury i jest w stanie przeprowadzić krytykę zewnętrzną i wewnętrzną różnych typów źródeł w oparciu o istniejący stan wiedzy. Traktuje same przekazy źródłowe jako fakt historyczny. Dostrzega zróżnicowanie materiałów źródłowych i rozumie, że ten sam materiał oferuje różne warstwy informacyjne, które można wykorzystać do różnych badań. Zdobyte umiejętności kształtują postawę samodzielnego weryfikowania warsztatu naukowego w dotychczasowej literaturze i świadomego programowania własnych badań.

Uwagi:

prof. S. Gawlas

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)