Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) [3104-L2SN17-DWOS]
Semestr letni 2018/19
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) [3104-L2SN17-DWOS] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Wagner | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Aktualnie obowiązujące rozporządzenia oświatowe, podręczniki szkolne wiedzy o społeczeństwie. - Artykuły prasowe i informacje mediów dotyczące edukacji szkolnej, pojawiające się w czasie semestru. - Najnowsze artykuły, uzupełniające wiedzę o społeczeństwie umieszczoną w podręcznikach szkolnych. - Materiały z Internetu, na przykład: Ogrody nauk i sztuk. Debiutu 2019 i poprzednie roczniki. - Książki: Djuliman, Enver, Buduj mosty nie mury 97 ćwiczeń z zakresu praw człowieka, zrozumienia interkulturowego i rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2017 Młodzież w perspektywie edukacyjnej, społecznej, kulturowej, red. G. Pańko, M. Skotnicka-Palka, B. Techmańska, Avalon, Wrocław – Kraków 2017 Scannell, Mary, Zbiór gier z zakresu rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2015. - Materiały dydaktyczne znajdujące się w zborach Zakładu Dydaktyki IH UW. - „Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie” - ostatnie cztery roczniki. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 - 4 Propedeutyka wiedzy o społeczeństwie. Obowiązująca podstawa programowa. Aktualnie pomoce dydaktyczne. Jak modernizować treści szkolnych książek?. Wyszukiwanie tekstów – możliwej bazy do wzbogacenia dydaktycznej wiedzy nauczyciela. Symulacja lekcji i 15 minutowej pogadanki na wybrany temat. Prezentacja wybranych tematów, obrazujących aktualne zagadnienia. Literatura: Aktualnie obowiązujące podręczniki wos. Wybrane materiały (artykuły i ikonografia) z czasopism oraz Internetu, – jako lektura do prezentacji lekcji i próbnych wykładów (lekcji) studenckich. Materiały dydaktyczne znajdujące się w zborach Zakładu Dydaktyki IH UW. Zajęcia 5,6 Co to są treści psychospołeczne zawarte w dyrektywach ministerialnych w odniesieniu do wos?. Społeczeństwa portret własny i socjologiczny. Symulacja lekcji na wybrany temat. Dyskusja, referat sprawozdający treść lektury. Literatura: j.w. Zajęcia 7 - 9 Odgórnie rekomendowane metody nauczania. Zmiany w treściach nauczania pomiędzy etapami edukacyjnymi. Rozwiązania metodyczne zastosowane w trakcie symulacji lekcji oraz pogadanki szkolnej. Impas szkolnej dydaktyki wos po okresie dominacji pomysłów „Kształcenia obywatelskiego w szkołach samorządowych” w przeszłości, czyli na początku XXI wieku. Literatura: j.w. Zajęcia 10- 12 Budowa lekcji wiedzy o społeczeństwie. Cele lekcji wos. Co to znaczy wychowywać młodego obywatela? Kontrola i ocena wiedzy uczniów – specyfika tego przedmiotu. Prezentacje wybranych lekcji przez studentów, z podkreśleniem części składowych procesu dydaktycznego. Praktyczne zastosowania strategii wychowawczych w szkole. Zajęcia 13 - 14 Zainteresowania współczesnej dydaktyki wos. Europejskie pomysły dydaktyczne. Bezradność refleksji teoretycznej wobec wyzwań współczesności. Symulacja lekcji w oparciu o zagraniczny projekt. Referat na zaproponowany temat. . Literatura: Djuliman, Enver, Buduj mosty nie mury 97 ćwiczeń z zakresu praw człowieka, zrozumienia interkulturowego i rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2017 Najnowsze propozycje dydaktyczne pochodzące z różnych ośrodków akademickich. Zajęcia 15 Podsumowanie wiadomości z całego semestru. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Referaty, prezentacje i próbne lekcje i wykłady studenckie – rozłożone równomiernie na wszystkich zajęciach. Krótki wykład prowadzącego; dyskusja; analiza tekstów źródłowych (głównie obowiązujących programów i podręczników, propozycji dydaktycznych, materiałów do nauczania); praca w grupach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest: - obecność w zajęciach, dopuszczalna jedna nieobecność; - poprawne przygotowanie referatu, prezentacji, symulacji lekcji lub szkolnego wykładu na wyznaczony temat; - przygotowanie zadanej literatury; - aktywny udział w zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. B. Wagner |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.