Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epistemologia [3501-EP-DON-ZK] Rok akademicki 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Epistemologia [3501-EP-DON-ZK]
Zajęcia: Rok akademicki 2018/19 [2018] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala 109 K. Ajdukiewicza
Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Gęgotek
Literatura:

- J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. II Nie ma w umyśle zasad wrodzonych + G.W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I Czy istnieją w umyśle ludzkim zasady wrodzone?

- A.J. Ayer, Percepcja, w: Filozofia percepcji, Warszawa 1995, s. 131-151.

- J.L. Austin, Zmysły i przedmioty zmysłowe, w: tenże, Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993, Wykłady: I-III, V-VI, IX.

- *M. Kreutz, Metody introspekcyjne, w: Psychologia w szkole lwowsko-warszawskiej, red. T. Rzepa, Warszawa 1997, s. 318-378.

- A.J. Ayer, Problem poznania, Warszawa 1965, rozdz. I Filozofia a poznanie.

- E.L. Gettier, Czy uzasadnione i prawdziwe przekonanie jest wiedzą?, „Principia” I, 1990, s. 93-96.

- R. Ziemińska, Eksternalizm we współczesnej epistemologii, Szczecin 2004, s. 98-109, 134-143.

- C.G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, rozdz. 2-3.

- D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. IV-V.

- K.R. Popper, Wiedza hipotetyczna. Moje rozwiązanie problemu indukcji, w: tenże, Wiedza obiektywna.

- A. Plantinga, Wiedza a priori.

- A. Ayer, Problem poznania, Warszawa 1965, rozdz. II: Sceptycyzm a pewność, s. 44-105 (fragm.).

- W.v.O. Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: tenże, Z punktu widzenia logiki.

- G.E. Moore, Dowód na istnienie zewnętrznego świata, w: tenże, O metodzie filozoficznej, s. 68-85.

- *D. Leszczyński, G. E. Moore’a Dowód na istnienie świata zewnętrznego raz jeszcze, „Kwartalnik Filozoficzny”, t. XXXIX, z. 3, 2011, s. 93-123.

- L. Wittgenstein, O pewności.

- H. Putnam, Mózgi w naczyniu, w: tenże, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, s. 295-324.

- A. Tarski, Semantyczna koncepcja prawdy i podstawy semantyki, w: tenże, Pisma logiczno-filozoficzne, Warszawa 1995, t. I, s. 228-282.

- H. Putnam, Wiele twarzy realizmu, w: tenże, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998, Wykłady I, II, s. 325-369.

- *N. Goodman, Jak tworzymy świat, Warszawa 1997, rozdz. I, VII.

- A. Grobler, Antyrealizm Dummetta z perspektywy problemów rozwoju wiedzy, „Studia Filozoficzne”, nr 2-3 (291-292), 1990, s. 47-61.

- W.v.O. Quine, Epistemologia znaturalizowana, w: tenże, Granice wiedzy i inne eseje.

- H. Putnam, Dlaczego rozumu nie można znaturalizować, w: tenże, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998, s. 263-293.

- K.R. Popper, Epistemologia bez podmiotu poznającego, w: tenże, Wiedza obiektywna.

Lista lektur może ulec zmianom w zależności od potrzeb studentów i przebiegu zajęć.

Zakres tematów:

Na zajęciach omawiane będą teksty dotyczące wybranych zagadnień epistemologicznych spośród tych, które są przedstawiane na wykładzie. Poruszone zostaną następujące kwestie:

1. Źródła poznania

- natywizm

- introspekcja

- realizm bezpośredni, realizm pośredni

- teoria danych zmysłowych; argument z iluzji

2. Pojęcie wiedzy

- klasyczna definicja wiedzy

- problem Gettiera i sposoby jego rozwiązywania

- wiedza a priori i wiedza a posteriori

3. Metodologia nauk

- charakterystyka wiedzy naukowej: elementy tradycyjnej metodologii nauki

4. Indukcja

- problem indukcji i wybrane sposoby jego rozwiązywania

5. Struktura uzasadniania

- fundamentyzm

- holizm

6. Problem sceptycyzmu i wybrane argumentacje antysceptyckie

7. Prawda

- semantyczna definicja prawdy

8. Spór o realizm

- realizm wewnętrzny Putnama

- antyrealizm Dummetta

10. Spór o naturalizowanie epistemologii

- epistemologia znaturalizowana Quine’a

- epistemologia ewolucyjna Poppera.

Celem zajęć jest nie tylko zdobycie wiedzy z zakresu (analitycznej) epistemologii, lecz również przyswojenie sobie podstaw warsztatu filozofa - ćwiczenie się w sztuce czytania tekstów filozoficznych ze zrozumieniem, analizowania argumentów czy abstrakcyjnego myślenia.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie:

- obecności na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze),

- lektury tekstów i przygotowania ich streszczeń na zajęcia,

- zaliczenia kolokwiów (dwa w każdym semestrze),

- aktywnego udziału w zajęciach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)