Epistemologia [3501-EP-DON-ZK]
Rok akademicki 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Epistemologia [3501-EP-DON-ZK] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2018/19 [2018]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala 109 K. Ajdukiewicza Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Gęgotek |
Literatura: |
- J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. II Nie ma w umyśle zasad wrodzonych + G.W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, ks. I, rozdz. I Czy istnieją w umyśle ludzkim zasady wrodzone? - A.J. Ayer, Percepcja, w: Filozofia percepcji, Warszawa 1995, s. 131-151. - J.L. Austin, Zmysły i przedmioty zmysłowe, w: tenże, Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993, Wykłady: I-III, V-VI, IX. - *M. Kreutz, Metody introspekcyjne, w: Psychologia w szkole lwowsko-warszawskiej, red. T. Rzepa, Warszawa 1997, s. 318-378. - A.J. Ayer, Problem poznania, Warszawa 1965, rozdz. I Filozofia a poznanie. - E.L. Gettier, Czy uzasadnione i prawdziwe przekonanie jest wiedzą?, „Principia” I, 1990, s. 93-96. - R. Ziemińska, Eksternalizm we współczesnej epistemologii, Szczecin 2004, s. 98-109, 134-143. - C.G. Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, rozdz. 2-3. - D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, rozdz. IV-V. - K.R. Popper, Wiedza hipotetyczna. Moje rozwiązanie problemu indukcji, w: tenże, Wiedza obiektywna. - A. Plantinga, Wiedza a priori. - A. Ayer, Problem poznania, Warszawa 1965, rozdz. II: Sceptycyzm a pewność, s. 44-105 (fragm.). - W.v.O. Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: tenże, Z punktu widzenia logiki. - G.E. Moore, Dowód na istnienie zewnętrznego świata, w: tenże, O metodzie filozoficznej, s. 68-85. - *D. Leszczyński, G. E. Moore’a Dowód na istnienie świata zewnętrznego raz jeszcze, „Kwartalnik Filozoficzny”, t. XXXIX, z. 3, 2011, s. 93-123. - L. Wittgenstein, O pewności. - H. Putnam, Mózgi w naczyniu, w: tenże, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, s. 295-324. - A. Tarski, Semantyczna koncepcja prawdy i podstawy semantyki, w: tenże, Pisma logiczno-filozoficzne, Warszawa 1995, t. I, s. 228-282. - H. Putnam, Wiele twarzy realizmu, w: tenże, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998, Wykłady I, II, s. 325-369. - *N. Goodman, Jak tworzymy świat, Warszawa 1997, rozdz. I, VII. - A. Grobler, Antyrealizm Dummetta z perspektywy problemów rozwoju wiedzy, „Studia Filozoficzne”, nr 2-3 (291-292), 1990, s. 47-61. - W.v.O. Quine, Epistemologia znaturalizowana, w: tenże, Granice wiedzy i inne eseje. - H. Putnam, Dlaczego rozumu nie można znaturalizować, w: tenże, Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998, s. 263-293. - K.R. Popper, Epistemologia bez podmiotu poznającego, w: tenże, Wiedza obiektywna. Lista lektur może ulec zmianom w zależności od potrzeb studentów i przebiegu zajęć. |
Zakres tematów: |
Na zajęciach omawiane będą teksty dotyczące wybranych zagadnień epistemologicznych spośród tych, które są przedstawiane na wykładzie. Poruszone zostaną następujące kwestie: 1. Źródła poznania - natywizm - introspekcja - realizm bezpośredni, realizm pośredni - teoria danych zmysłowych; argument z iluzji 2. Pojęcie wiedzy - klasyczna definicja wiedzy - problem Gettiera i sposoby jego rozwiązywania - wiedza a priori i wiedza a posteriori 3. Metodologia nauk - charakterystyka wiedzy naukowej: elementy tradycyjnej metodologii nauki 4. Indukcja - problem indukcji i wybrane sposoby jego rozwiązywania 5. Struktura uzasadniania - fundamentyzm - holizm 6. Problem sceptycyzmu i wybrane argumentacje antysceptyckie 7. Prawda - semantyczna definicja prawdy 8. Spór o realizm - realizm wewnętrzny Putnama - antyrealizm Dummetta 10. Spór o naturalizowanie epistemologii - epistemologia znaturalizowana Quine’a - epistemologia ewolucyjna Poppera. Celem zajęć jest nie tylko zdobycie wiedzy z zakresu (analitycznej) epistemologii, lecz również przyswojenie sobie podstaw warsztatu filozofa - ćwiczenie się w sztuce czytania tekstów filozoficznych ze zrozumieniem, analizowania argumentów czy abstrakcyjnego myślenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie: - obecności na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), - lektury tekstów i przygotowania ich streszczeń na zajęcia, - zaliczenia kolokwiów (dwa w każdym semestrze), - aktywnego udziału w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.