Epigrafika grecka [3006-EG]
Rok akademicki 2018/19
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Epigrafika grecka [3006-EG] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2018/19 [2018]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 15:00 - 16:30
sala 6 Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 1 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksander Wolicki |
Literatura: |
Podstawowe opracowanie, które towarzyszyć będzie uczestnikom kursu przez cały semestr to część 1. i 2. rozdziału „Epigrafika”, [w:] Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II2, red. E. Wipszycka, Warszawa PWN, ss. 131-185. Po bardziej szczegółowe informacje trzeba będzie sięgać do: - M. Guarducci, Epigrafia greca, I-IV Roma 1967-1978 - G. Klaffenbach, Griechische Epigraphik, Göttingen 1966 - A.G. Woodhead, The Study of Greek Inscriptions, 2 ed. Cambridge 1981 Inne ważne pomoce to: - Guide de l'épigraphiste: Bibliographie choisie des épigraphies antiques et medievales, Fr. Berard, D. Feissel, P. Petitmengin, D. Rousset & M. Sève, 3e éd. Paris 1986 - Świadectwa epigraficzne. Historia starożytna w świetle inskrypcji, red. J. Bodel, przeł. A. Baziór, Poznań 2008 - C.D. Buck, The Greek Dialects: Grammar, Selected Inscriptions, Glossary, Chicago 1955 - H. Immerwahr, Attic Script. A Survey, Oxford 1990 - L. Jeffery, The Local Scripts of Archaic Greece, revised edition with supplement by A. W. Johnston, Oxford 1989 (LSAG2) - H.G. Liddell, R. Scott & H.S. Jones, A Greek-English Lexicon, Ninth Edition with a Revised Supplement Oxford 1996 (LSJ9) - L. Threatte, The Grammar of Attic Inscriptions, vol. 1-2, Berlin & New York 1980-1996 [Uwaga! Rubryka nie zawiera listy będących w użyciu na zajęciach wydawnictw źródłowych takich jak korpusy inskrypcji (Inscriptiones Graecae itp.), czy komentowanych wyborów (R. Meiggs & D. Lewis, Greek Historical Inscriptions, Oxford 1969, itp.) |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne (1 zajęcia). Zapoznanie uczestników z podstawowymi pomocami epigrafika: podręczniki epigrafiki, bibliografie bieżące wydawnictw epigraficznych, słowniki, leksykony itp. Blok 1. Materialny aspekt inskrypcji: tekst i jego nośnik (2 zajęcia). - Typologia inskrypcji ze względu na materiał, w którym napis został wykonany - Typologia inskrypcji z punktu widzenia narzędzi użytych do ich wykonania: napisy ryte, wyciskane, graffiti, dipinti - Tekst w kontekście: inskrypcje na przedmiotach, pole inskrypcji, reliefy, ornamentyka itp. Blok 2. Wydanie inskrypcji (2 zajęcia). - Etapy pracy epigrafika: droga inskrypcji od znaleziska do publikacji (znaczenie kontekstu archeologicznego, inskrypcje nieznanego pochodzenia, falsyfikaty, edycje pojedynczych inskrypcji a edycje korpusów). - Edycja inskrypcji a edycja tekstów zachowanych dzięki tradycji rękopiśmiennej. Podobieństwa i różnice. Blok 3. System epigraficznych znaków edytorskich (1 zajęcia). - Analiza na wybranym przykładzie. - System leydeński i inne systemy siglów. - Historyczna ewolucja siglów epigraficznych. 5. Sposób zapisu greckich inskrypcji (2 zajęcia). Retrogradus, boustrophedon, stoichedon, kionedon, pismo “wężowe”. 6. Pismo greckie (4 zajęcia). - Alfabety archaiczne: prymitywny, zachodni, wschodni, attycki. - Ewolucja kształtu liter od epoki archaicznej po III w. n.e. 7. Systematyka inskrypcji z punktu widzenia treści (3 zajęć). - Inskrypcje publiczne i prywatne. - Inskrypcje formularne i unikatowe. - Typologia inskrypcji według ich treści: traktaty międzypaństwowe, dekrety, inwentarze, listy, inskrypcje wotywne, honoryfikacyjne, nagrobne, defixiones, horoi etc. 8. Rola epigrafiki greckiej w warsztacie filologa (3 zajęcia). - Inskrypcje jako źródło historii języka greckiego - Inskrypcje jako źródło wiedzy o dialektach greckich - Inskrypcje literackie 9. Rola epigrafiki greckiej w warsztacie historyka (4 zajęcia). - Inskrypcja jako źródło informacji o historii wydarzeniowej. - Inskrypcje jako źródło informacji o historii ustrojowej - Inskrypcje jako źródło informacji o historii mentalności - Inskrypcje a prozopografia 10. Katadesmoi: analiza monograficzna (6 zajęć). - Szczegółowe przedstawienie pomocy naukowych badacza katadesmoi jako grupy inskrypcji mającej swoją specyfikę - Cechy szczególne inskrypcji magicznych: kontekst znaleziska, nośnik, odrębności uzusu epigraficznego - Analiza wybranych inskrypcji magicznych ze szczególnym uwzględnieniem ich formularza i jego wariacji - Inskrypcje magiczne jako źródło informacji o piśmienności antycznej - Inskrypcje magiczne jako źródło wiedzy o mentalności antycznej ze szczególnym uwzględnieniem religijności i tzw. instynktu agonistycznego 11. Zajęcia końcowe (1 zajęcia). - Omówienie przygotowanych na zaliczenie inskrypcji. - Wystawienie ocen. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia są prowadzone w formie konwersatoryjnej. Poza zajęciami wstępnymi, wszystkie będą miały podobny schemat: uczestnicy otrzymują do domu zdjęcia lub przerysy kolejnych inskrypcji ilustrujących różne problemy edytorskie, na jakie napotyka epigrafik w swojej pracy (forma pisma, typ alfabetu, uszkodzenia, obudowa ikonograficzna, specyfika danej kategorii tekstów etc), a na zajęciach odbywa się ich wszechstronnie komentowana lektura. W optymistycznym wariancie rolą prowadzącego będzie sformułowanie problemów, moderowanie dyskusji i jej podsumowanie. Dla osób, które chcą się wykazać, przewidywane są krótkie referaty (sprawozdanie z lektury obcojęzycznej). Na koniec semestru każdy uczestnik otrzyma indywidualnie jedną krótką inskrypcję do przygotowania w domu (patrz wyżej „Metody i kryteria oceniania ...”). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie składać się będą trzy elementy: 1. Frekwencja; 2. Aktywność na zajęciach; 3. Przygotowanie w domu wydania jednej krótkiej inskrypcji, której zdjęcie każdy uczestnik zajęć otrzyma z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem pod koniec roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.