Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK]
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Szczęsna | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybór literatury z części ogólnej oraz pozycje dodatkowe. Uwaga: O dodatkowej literaturze inspirowanej zainteresowaniami uczestników zajęć studenci będą informowani z wyprzedzeniem w trakcie semestru. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Porównywanie jako metoda badawcza tekstu. Podstawy porównań: motywy i tematy, forma artystyczna, gatunki; Analiza i interpretacja porównawcza utworów literackich: poetyckich, prozatorskich (liryka-liryka; liryka-epika; epika-epika). Tematy, motywy, ujęcie, forma jako podstawa porównań; Analiza i interpretacja porównawcza utworów literackich i reprezentujących inne sztuki (plastycznych, filmowych, innych). Figury i organizacja semiotyczna jako podstawa porównań; Analiza porównawcza relacji komunikacyjnych w sztukach (literatura a malarstwo a teatr a film a sztuka cyfrowa) – medialne i dyskursywne modelowanie tych relacji; Analiza i interpretacja porównawcza dyskursów. Literatura a nauka, filozofia, dyskurs dziennikarski . Analiza komparatystyczna mediów starych i nowych: pismo, druk (książka, prasa) a przekaz cyfrowy Analiza porównawcza synchroniczna i diachroniczna. Uwaga: ponieważ na dobór tekstów będą mogli mieć wpływ uczestnicy zajęć, dokonywany on będzie na bieżąco, z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwiającym zapoznanie się z materiałem analitycznym. Wśród proponowanych twórców literatury znajdą się m.in.: C.K. Norwid, Z. Herbert, T. Różewicz, S. Grochowiak, T. Dąbrowski, S. Mrożek, S. Chwin, F. Kafka, A. Robbe-Grillet, E.A. Poe, Z. Beksiński, T. Mann, J. Cortazar, J.P. Sartre, Z.Fajfer |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem i na tekście (porównawcza analiza tekstów literackich i nieliterackich), laboratorium interpretacyjne tekstów, elementy wykładu, dyskusja w kontekście tekstu teoretycznego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), - kontrola obecności. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć, - praca semestralna |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.