Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie [3104-LZSL2] Semestr letni 2018/19
Seminarium licencjackie, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium licencjackie [3104-LZSL2]
Zajęcia: Semestr letni 2018/19 [2018L] (zakończony)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Maciej Ptaszyński
Literatura:

Zob. zakres tematów.

Zakres tematów:

Historia kultury w epoce nowożytnej: źródła – interpretacje – teorie

Seminarium poświęcone jest najważniejszym przemianom epoki nowożytnej: narodzinom nowej podmiotowości, przemianie konfesyjnej oraz kształtowaniu się modelu absolutnego państwa.

1. Zajęcia wprowadzające: odkrycie siebie

źródło:

Petrarca, Mont Ventoux, wyd. Włodzimierz Olszaniec, Warszawa 2009, s. 43-59

2. U źródeł renesansu: krytyka scholastyki

źródło:

Petrarca, O niewiedzy własnej i innych, wyd. Włodzimierz Olszaniec, Albert Gorzkowski przy współpr. Piotra Salwy, Gdańsk 2004, s. 14-77

3. Antyczne wzorce: uczoność i polityka

źródło:

L. Bruni Aretino, Żywot Cycerona, w: Humanistyczne żywoty filozofów starożytnych, red. Włodzimierz Olszaniec, Krzysztof Rzepkowski, Warszawa 2008, s. 24-154

4. Donacja Konstantyna

źródło; L. Valla, O rzekomej, sfałszowanej donacji Konstantyna, przekł. K. Kokoszkiewicz, Warszawa 2015, s. 53-115

5. Świat błaznów

źródło: Sebastian Brant, Okręt błaznów, Pułtusk 2010 (I-VI, IX-XII, XIV, XXII, XXVII-XXVIII, XXX, XLII-XLVII, LVI, LXVI, LXXIII, XCI, XCIX, CVIII);

6. Reformacja w Rzeszy:

źródło: M. Luter, O wolności chrześcijańskiej, przeł. W. Niemczyk, Warszawa 1991.

7. Życie protestanckiego miasta

źródło: Paul Friedeborn, Opis miasta Szczecina, Warszawa 2018 (list D. Cramera, opis kościół i ustroju miasta, historia)

8. Reformacja a katolicy

źródło: Thomas More, Pisma więzienne, Warszawa 2017

9. Rewolucje angielskie (2 zajęcia)

Źródła:

W. Shakespeare, Juliusz Cezar, Hamlet lub Makbet

S. Pepys, Dzienniki, t. 1-2, Warszawa 1966 (fragm.)

T. Hobbes, Lewiatan, Warszawa 1954, rozdz. X-XV, XVII-XVIII.

10. Absolutyzm i rewolucje francuskie (2 zajęcia)

źródła: B. Pascal, Prowincjałki

Saint Simon, Pamiętniki, t. 1, Warszawa 1984, s. 17-78

J.J. Rousseau, Umowa społeczna [różne wydania, np. Warszawa 2002] (najlepiej całość, koniecznie ks. 1)

Fryderyk Wielki, Testament polityczny z 1768 roku, w: Prusy – mity i rzeczywistość, wyd. H.-J. Bömelburg i A. Lawaty, Poznań, s. 89-96

Wolter, Traktat o tolerancji,

Metody dydaktyczne:

Wspólna lektura i analiza tekstów źródłowych.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia będzie aktywność na zajęciach, polegająca na wspólnej analizie przeczytanych źródeł, i umiejętność łączenia wiedzy źródłowej z ustaleniami literatury przemiotu. Warunkiem zaliczenia prócz aktywności jest obecność, dlatego dopuszczalna będzie jedna nieobecność. Pozostałe należy zaliczyć na dyżurach. W przypadkach wątpliwych możliwe jest przeprowadzenie indywidualnej rozmowy, sprawdzającej przyswojenie wiedzy.

Uwagi:

prof. Maciej Ptaszyński - Historia kultury w epoce nowożytnej: źródła – interpretacje – teorie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)