Seminarium licencjackie [3104-LZSL2]
Semestr letni 2018/19
Seminarium licencjackie,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium licencjackie [3104-LZSL2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Maciej Ptaszyński |
Literatura: |
Zob. zakres tematów. |
Zakres tematów: |
Historia kultury w epoce nowożytnej: źródła – interpretacje – teorie Seminarium poświęcone jest najważniejszym przemianom epoki nowożytnej: narodzinom nowej podmiotowości, przemianie konfesyjnej oraz kształtowaniu się modelu absolutnego państwa. 1. Zajęcia wprowadzające: odkrycie siebie źródło: Petrarca, Mont Ventoux, wyd. Włodzimierz Olszaniec, Warszawa 2009, s. 43-59 2. U źródeł renesansu: krytyka scholastyki źródło: Petrarca, O niewiedzy własnej i innych, wyd. Włodzimierz Olszaniec, Albert Gorzkowski przy współpr. Piotra Salwy, Gdańsk 2004, s. 14-77 3. Antyczne wzorce: uczoność i polityka źródło: L. Bruni Aretino, Żywot Cycerona, w: Humanistyczne żywoty filozofów starożytnych, red. Włodzimierz Olszaniec, Krzysztof Rzepkowski, Warszawa 2008, s. 24-154 4. Donacja Konstantyna źródło; L. Valla, O rzekomej, sfałszowanej donacji Konstantyna, przekł. K. Kokoszkiewicz, Warszawa 2015, s. 53-115 5. Świat błaznów źródło: Sebastian Brant, Okręt błaznów, Pułtusk 2010 (I-VI, IX-XII, XIV, XXII, XXVII-XXVIII, XXX, XLII-XLVII, LVI, LXVI, LXXIII, XCI, XCIX, CVIII); 6. Reformacja w Rzeszy: źródło: M. Luter, O wolności chrześcijańskiej, przeł. W. Niemczyk, Warszawa 1991. 7. Życie protestanckiego miasta źródło: Paul Friedeborn, Opis miasta Szczecina, Warszawa 2018 (list D. Cramera, opis kościół i ustroju miasta, historia) 8. Reformacja a katolicy źródło: Thomas More, Pisma więzienne, Warszawa 2017 9. Rewolucje angielskie (2 zajęcia) Źródła: W. Shakespeare, Juliusz Cezar, Hamlet lub Makbet S. Pepys, Dzienniki, t. 1-2, Warszawa 1966 (fragm.) T. Hobbes, Lewiatan, Warszawa 1954, rozdz. X-XV, XVII-XVIII. 10. Absolutyzm i rewolucje francuskie (2 zajęcia) źródła: B. Pascal, Prowincjałki Saint Simon, Pamiętniki, t. 1, Warszawa 1984, s. 17-78 J.J. Rousseau, Umowa społeczna [różne wydania, np. Warszawa 2002] (najlepiej całość, koniecznie ks. 1) Fryderyk Wielki, Testament polityczny z 1768 roku, w: Prusy – mity i rzeczywistość, wyd. H.-J. Bömelburg i A. Lawaty, Poznań, s. 89-96 Wolter, Traktat o tolerancji, |
Metody dydaktyczne: |
Wspólna lektura i analiza tekstów źródłowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia będzie aktywność na zajęciach, polegająca na wspólnej analizie przeczytanych źródeł, i umiejętność łączenia wiedzy źródłowej z ustaleniami literatury przemiotu. Warunkiem zaliczenia prócz aktywności jest obecność, dlatego dopuszczalna będzie jedna nieobecność. Pozostałe należy zaliczyć na dyżurach. W przypadkach wątpliwych możliwe jest przeprowadzenie indywidualnej rozmowy, sprawdzającej przyswojenie wiedzy. |
Uwagi: |
prof. Maciej Ptaszyński - Historia kultury w epoce nowożytnej: źródła – interpretacje – teorie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.