Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Akademia filmu awangardowego 1 [3002-AFA19] Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Akademia filmu awangardowego 1 [3002-AFA19]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/20 [2019Z] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 17:00 - 20:00
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: 30
Prowadzący: Gabriela Sitek
Zakres tematów:

1. Kino Wielkiej Awangardy – film dadaistyczny i

surrealistyczny

Balet mechaniczny Fernanda Légera, 1924, 19’

Antrakt René Claira, 1924, 25’

Pies andaluzyjski Luisa Buñuela i Salvadora Dali’ego, 1929,

21’,

Złoty wiek Luisa Buñuela, 1930, 63’

2. Kino Wielkiej Awangardy – dokumentalny film

liryczny

Berlin, symfonia wielkiego miasta Waltera Ruttmanna, 1927,

79’

Człowiek z kamerą Dzigi Wiertowa, 1929, 80’

3. Miasto we współczesnym dokumentalnym eseju

filmowym - 21 x Nowy Jork Piotra Stasika

21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik, 2016, 71’

4. Reżyserki Wielkiej Awangardy i ich twórczość we

współczesnym filmie dokumentalnym

Zaproszenie do podróży Germaine Dulac, 1927, 36’

Kochać Innego (Love Other: The Story of Claude Cahun and

Marcel Moore), reż. Barbara Hammer, 2006, 55’

5. Polska awangarda filmowa od lat 20. do lat 60. -

pionierskie realizacje polskiego filmu awangardowego

Przygoda człowieka poczciwego Franciszki Themerson i

Stefana Themersona, 1937, 10’

Apteka Bruce’a Checefsky’ego, 2001, 10’,

Drobiazg melodyjny tegoż, 2006, 6’,

Jalu Kurek - OR - Obliczenia rytmiczne Ignacego

Szczepańskiego, 1985, 4’

Był sobie raz…, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957,

9’

Dom, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957, 11’

6. Kino własne, home movies, wideodziennik / kino

amatorskie

Klucz do..., reż. Marcin Ziembiński, 1986, 16’

Przed zmierzchem, reż. Leszek Boguszewski, 1976, 7’

Mojave, reż. Wilhelm Sasnal¸ 2006, 6'

Rzeźbiarz z kamerą, reż. Marcin Giżycki, 2018, 29'

7. Kino amerykańskiej awangardy lat 20., 30. i 40. -

twórczość Mai Deren

In the mirror of Maya Deren, reż. Martina Kundlacek, 104’

11

Meshes of the Afternoon, reż. Maya Deren i Alexander

Hammid, 1943, 14'.

Ritual in Transfigured Time, reż. Maya Deren, 1946, 14',

8. Kino amerykańskiej i kanadyjskiej awangardy lat 20.,

30. i 40.

Manhattan Paula Stranda i Charlesa Sheelera 1921, 9’,

Rytmy światła (Light Rhythms) Francisa Bruguiere'a i Oswella

Blakestona 1930, 6’

Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’,

Kochaj sąsiada swego (Neighbours), reż. Norman McLaren,

1952, 9’

9. Awangarda we współczesnych filmach

dokumentalnych: Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys),

reż. Andres Veiel

Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys), reż. Andres Veiel,

Niemcy 2017, 107 min.

10. Amerykańska awangarda filmowa – estetyka szoku

obyczajowego

Flaming Creatures Jacka Smitha, 162-163, 45 min.

Ognie sztuczne [Fajerwerski] Kenetha Angera, 1947, 20’,

Dyketactics, reż. Barbara Hammer 1973, 4 min.

Beautiful People, reż. David Wojnarowicz, 1987, 30 min.

Kiss, Empire, Blow job, Chelsea Girls Andy’ego Worhola

[fragmenty]

11. Amerykańska awangarda filmowa lat 1960-1980 -

twórczość Jonasa Mekasa, Stana Brakhage’a, Jacka

Smitha

Klatka, 1960, 64’ Jonasa Mekasa;

Walden. Dzienniki, szkice, notatki, 1969, 177’ Jonasa Mekasa;

[fragmenty?]

Mothlight Stana Brakhage’a, 1963, 4’

Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’,

Tom, Tom the Piper’s Son Kena Jacobsa [fragment]

The Flicker Tony’ego Conrada, 1966 [fragment]

12. Awangarda we współczesnych filmach

dokumentalnych: Tony Conrad: tu i teraz (Tony

Conrad: Completely in the Present), reż. Tyler Hubby

Tony Conrad: tu i teraz (Tony Conrad: Completely in the

Present), reż. Tyler Hubby, USA, 96 min.

13. Awangardowe koncepcje i realizacje eksperymentów

filmowych Fluxusu

Fluxfilm Anthology

Twórcy prezentowanych filmów: Nam June Paik, Dick

Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, John Cavanaugh,

James Riddle, Yoko Ono, George Brecht, Robert Watts,

Pieter Vanderbiek, Joe Jones, Eric Anderson, Jeff Perkins,

Wolf Vostell, Albert Fine, George Landow, Paul Sharits, John

Cale, Peter Kennedy, Mike Parr, Ben Vautier

12

14. Found footage jako technika awangardowych

realizacji we współczesnym kinie dokumentalnym

Dawson City: czas zatrzymany (Dawson City: Frozen Time),

reż. Bill Morrison, USA, 2017, 120 min.

Dowody w procesie ciał (Evidentiary Bodies) reż. Barbara

Hammer, USA, 2018, 15 min.

15. Awangardowa twórczość Chrisa Markera

Filar (La jeteé), reż. Chris Marker, 1962, 62 min.

Junkopia, reż. Chris Marker, 1981, 62 min.

Uwagi:

Prowadzący zajęcia:

Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, Sebastian Cichocki,

Paulina Haratyk, Klaudia Rachubińska, Antonii Michnik,

Michał Matuszewski, Gabriela Sitek

Program zajęć został zainicjowany przez Muzeum Sztuki

Nowoczesnej w Warszawie i powstawał w ścisłej współpracy

kuratorskiej z Łukaszem Rondudą, badaczem kina

awangardowego i kuratorem MSN, który przeprowadzi

zajęcia w kolejnym semestrze cyklu.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w czwartki w kinie

Iluzjon. Na cały cykl składa się piętnaście bloków projekcji

filmów awangardowych i filmów dokumentalnych

odwołujących się do tradycji awangardy, połączonych z

wykładami merytorycznymi oraz dyskusjami z zaproszonymi

gośćmi.

Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 17.00 i trwają ok. 2,5–3

godzin – w zależności od długości filmu.

Warunkiem udziału w zajęciach jest wykupienie karnetu

filmowego. Koszt karnetu to: 100 zł.

Zajęcia rozpoczynają się 3 października

Kontakt: gabriela.sitek@gmail.com

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)