Akademia filmu awangardowego 1 [3002-AFA19]
Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Akademia filmu awangardowego 1 [3002-AFA19] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 17:00 - 20:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Gabriela Sitek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kino Wielkiej Awangardy – film dadaistyczny i surrealistyczny Balet mechaniczny Fernanda Légera, 1924, 19’ Antrakt René Claira, 1924, 25’ Pies andaluzyjski Luisa Buñuela i Salvadora Dali’ego, 1929, 21’, Złoty wiek Luisa Buñuela, 1930, 63’ 2. Kino Wielkiej Awangardy – dokumentalny film liryczny Berlin, symfonia wielkiego miasta Waltera Ruttmanna, 1927, 79’ Człowiek z kamerą Dzigi Wiertowa, 1929, 80’ 3. Miasto we współczesnym dokumentalnym eseju filmowym - 21 x Nowy Jork Piotra Stasika 21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik, 2016, 71’ 4. Reżyserki Wielkiej Awangardy i ich twórczość we współczesnym filmie dokumentalnym Zaproszenie do podróży Germaine Dulac, 1927, 36’ Kochać Innego (Love Other: The Story of Claude Cahun and Marcel Moore), reż. Barbara Hammer, 2006, 55’ 5. Polska awangarda filmowa od lat 20. do lat 60. - pionierskie realizacje polskiego filmu awangardowego Przygoda człowieka poczciwego Franciszki Themerson i Stefana Themersona, 1937, 10’ Apteka Bruce’a Checefsky’ego, 2001, 10’, Drobiazg melodyjny tegoż, 2006, 6’, Jalu Kurek - OR - Obliczenia rytmiczne Ignacego Szczepańskiego, 1985, 4’ Był sobie raz…, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957, 9’ Dom, reż. Walerian Borowczyk, Jan Lenica, 1957, 11’ 6. Kino własne, home movies, wideodziennik / kino amatorskie Klucz do..., reż. Marcin Ziembiński, 1986, 16’ Przed zmierzchem, reż. Leszek Boguszewski, 1976, 7’ Mojave, reż. Wilhelm Sasnal¸ 2006, 6' Rzeźbiarz z kamerą, reż. Marcin Giżycki, 2018, 29' 7. Kino amerykańskiej awangardy lat 20., 30. i 40. - twórczość Mai Deren In the mirror of Maya Deren, reż. Martina Kundlacek, 104’ 11 Meshes of the Afternoon, reż. Maya Deren i Alexander Hammid, 1943, 14'. Ritual in Transfigured Time, reż. Maya Deren, 1946, 14', 8. Kino amerykańskiej i kanadyjskiej awangardy lat 20., 30. i 40. Manhattan Paula Stranda i Charlesa Sheelera 1921, 9’, Rytmy światła (Light Rhythms) Francisa Bruguiere'a i Oswella Blakestona 1930, 6’ Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’, Kochaj sąsiada swego (Neighbours), reż. Norman McLaren, 1952, 9’ 9. Awangarda we współczesnych filmach dokumentalnych: Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys), reż. Andres Veiel Beuys. Sztuka to rewolucja (Beuys), reż. Andres Veiel, Niemcy 2017, 107 min. 10. Amerykańska awangarda filmowa – estetyka szoku obyczajowego Flaming Creatures Jacka Smitha, 162-163, 45 min. Ognie sztuczne [Fajerwerski] Kenetha Angera, 1947, 20’, Dyketactics, reż. Barbara Hammer 1973, 4 min. Beautiful People, reż. David Wojnarowicz, 1987, 30 min. Kiss, Empire, Blow job, Chelsea Girls Andy’ego Worhola [fragmenty] 11. Amerykańska awangarda filmowa lat 1960-1980 - twórczość Jonasa Mekasa, Stana Brakhage’a, Jacka Smitha Klatka, 1960, 64’ Jonasa Mekasa; Walden. Dzienniki, szkice, notatki, 1969, 177’ Jonasa Mekasa; [fragmenty?] Mothlight Stana Brakhage’a, 1963, 4’ Early abstractions, reż. Harry Smith, 1939–56, 23’, Tom, Tom the Piper’s Son Kena Jacobsa [fragment] The Flicker Tony’ego Conrada, 1966 [fragment] 12. Awangarda we współczesnych filmach dokumentalnych: Tony Conrad: tu i teraz (Tony Conrad: Completely in the Present), reż. Tyler Hubby Tony Conrad: tu i teraz (Tony Conrad: Completely in the Present), reż. Tyler Hubby, USA, 96 min. 13. Awangardowe koncepcje i realizacje eksperymentów filmowych Fluxusu Fluxfilm Anthology Twórcy prezentowanych filmów: Nam June Paik, Dick Higgins, George Maciunas, Chieko Shiomi, John Cavanaugh, James Riddle, Yoko Ono, George Brecht, Robert Watts, Pieter Vanderbiek, Joe Jones, Eric Anderson, Jeff Perkins, Wolf Vostell, Albert Fine, George Landow, Paul Sharits, John Cale, Peter Kennedy, Mike Parr, Ben Vautier 12 14. Found footage jako technika awangardowych realizacji we współczesnym kinie dokumentalnym Dawson City: czas zatrzymany (Dawson City: Frozen Time), reż. Bill Morrison, USA, 2017, 120 min. Dowody w procesie ciał (Evidentiary Bodies) reż. Barbara Hammer, USA, 2018, 15 min. 15. Awangardowa twórczość Chrisa Markera Filar (La jeteé), reż. Chris Marker, 1962, 62 min. Junkopia, reż. Chris Marker, 1981, 62 min. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Prowadzący zajęcia: Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, Sebastian Cichocki, Paulina Haratyk, Klaudia Rachubińska, Antonii Michnik, Michał Matuszewski, Gabriela Sitek Program zajęć został zainicjowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i powstawał w ścisłej współpracy kuratorskiej z Łukaszem Rondudą, badaczem kina awangardowego i kuratorem MSN, który przeprowadzi zajęcia w kolejnym semestrze cyklu. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w czwartki w kinie Iluzjon. Na cały cykl składa się piętnaście bloków projekcji filmów awangardowych i filmów dokumentalnych odwołujących się do tradycji awangardy, połączonych z wykładami merytorycznymi oraz dyskusjami z zaproszonymi gośćmi. Zajęcia rozpoczynają się o godzinie 17.00 i trwają ok. 2,5–3 godzin – w zależności od długości filmu. Warunkiem udziału w zajęciach jest wykupienie karnetu filmowego. Koszt karnetu to: 100 zł. Zajęcia rozpoczynają się 3 października Kontakt: gabriela.sitek@gmail.com |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.