Seminarium magisterskie I [3104-SMZSM11]
Semestr zimowy 2019/20
Seminarium magisterskie,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie I [3104-SMZSM11] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019Z]
(zakończony)
Seminarium magisterskie [SEM-MGR], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maciej Ptaszyński | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
T. Munck, Europa XVII wieku 1598-1700. Państwo, konflikty i porządek społeczny , Warszawa 1998 J. Black, Europa XVIII wieku 1700-1789 , Warszawa 1998 Człowiek renesansu, red. E. Garin, Warszawa 2001 Człowiek baroku , pod red. R. Villariego, Warszawa 2001 Człowiek oświecenia , pod red. M. Vovelle’a, Warszawa 2001 J. Delumeau, Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w ., t. 1-2, Warszawa 1986 Mączak, Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej, Warszawa 1986 A. Wolff-Powęska, Niemiecka myśl polityczna wieku oświecenia , Poznań 1988 A. Bues, Historia Niemiec XVI-XVIII wiek, Warszawa 1998 Johannes Burkhardt, Stulecie reformacji w Niemczech (1517-1617) Między rewolucją medialną a przełomem instytucjonalnym, Warszawa 2009 Th. Nipperdey, Rozważania o niemieckiej historii, Warszawa 1999, rozdz. 3 (Luter a świat nowoczesny) Europa i świat w początkach epoki nowożytnej, red. A. Mączak, t. 1, s. 206-226 J. Burkhardt, Stulecie reformacji w Niemczech (1517-1617). Między rewolucją medialną a przełomem instytucjonalnym P. Chaunu, Czas reform L. Febvre, H.-J. Martin, Narodziny książki W. Reinhard, Życie po Europejsku |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Od humanizmu do sekularyzacji: uczoność, polityka i religia w dziejach Europy XIV-XVIII w. Uwaga: każdemu z zagadnień można poświęcić więcej niż jedno spotkanie; niektóre spotkanie służyć będą dyskusji nad powstającymi pracami. Na pierwszym spotkaniu przedstawione zostaną propozycje fragmentów źródeł. 1. Zajęcia wprowadzające: humanistyczna krytyka istniejących modeli wiedzy i edukacji (Petrarca, Pico della Mirandolla, Brocciolini) 2. Renesansowa krytyka polityki i religii (Leonardo Bruni) 3. Reformacyjna krytyka uczoności i religijności (Luter) 4. Reformacja a polityka: problem Rzeszy (Müntzer) 5. Reformacja a katolicy: święci i męczennicy (nowożytne martyrologie i żywoty świętych) 6. Europa konfesjonalizacji i wojny trzydziestoletniej (Grimmelhausen) 7. Europa absolutyzmu (Richelieu, Saint-Simon) 8. Europa rewolucji (Locke) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wspólna dyskusja tekstów źródłowych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia na ocenę dostateczną jest obecność, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w dyskusji. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Maciej Ptaszyński |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.