Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Łacina III semestr 3104-L3LAC3
Semestr zimowy 2019/20
Lektorat, grupa nr 6

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Łacina III semestr 3104-L3LAC3
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019Z) (w trakcie)
Lektorat (LEK), grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca:
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala 8
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala 10
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-01-24 11:30 : 13:00 sala 10
Budynek Pomuzealny
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maria Poszepczyńska
Literatura:

Podstawowa:

1. Podręcznik lub skrypt wybrany przez prowadzącego zajęcia, np.:

O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych;

J. Wikarjak, Gram. atyka opisowa języka łacińskiego.

Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Jan Wikarjak, Teodozja Wikarjak, PWN 2019

2. Słownik łacińsko-polski – do wyboru:

Mały słownik łacińsko-polski, red. nauk. J. Korpanty;

Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki.

Uzupełniająca (dla studentów, którzy chcą samodzielnie pogłębiać wiedzę na temat języka łacińskiego oraz literatury i kultury antycznej):

1. podręczniki i gramatyki:

H. Appel, Bis repetita placent. Repetytorium z języka łacińskiego dla studentów historii. Kompendium gramatyczne, zestaw ćwiczeń, wybór tekstów preparowanych i oryginalnych, klucz, Toruń 2007.

Gramatyka opisowa klasycznej łaciny w ujęciu strukturalnym, Hubert Wolanin, Kraków 2012

A. Baron, Repertorium języka łacińskiego, Kraków 2006.

I. Grześczak, Łacina dla średnio zaawansowanych. Fons et origo, Warszawa 2012.

A. Krajczyk, D. Kubica, Prima via. Wstępna nauka języka łacińskiego. Ćwiczenia, Wrocław 2006.

E. Pobiedzińska, Tablice gramatyczne z języka łacińskiego, Warszawa 2008.

I. Salamonowicz-Górska, Ćwiczenia z języka łacińskiego, Warszawa 2002.

Z. Samolewicz, T. Sołtysik, Składnia łacińska, Kraków 2006.

T. Sinko, Gramatyka łacińska, Warszawa 1925.

M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa 1986.

J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Część 1. Testy i ćwiczenia łacińskie, Część 2. Klucz do ćwiczeń, Warszawa 2000.

2. słowniki:

Słownik łacińsko-polski, red. M. Plezia, t. 1-5.

Słownik łacińsko-polski, red. nauk. J. Korpanty, t. 1-2.

Słownik łacińsko-polski do użytku szkół średnich, oprac. pod kierownictwem B. Kruczkiewicza.

A. Jougan, Słownik kościelny łacińsko-polski.

J. Sondel, Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków.

Mały słownik polsko-łaciński, red. nauk. Lidia Winniczuk.

3. literatura pomocnicza:

M. Cytowska, H. Szelest, L. Rychlewska, Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996.

K. Kumaniecki, Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977.

M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres augustowski, Warszawa 1990.

M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992.

M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres cesarstwa, autorzy chrześcijańscy, Warszawa 1994.

P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1990.

Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, Warszawa 1983.

Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, Warszawa 1990.

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II. Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, red. E. Wipszycka, Warszawa 2001.

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III. Źródłoznawstwo czasów późnego antyku, red. E. Wipszycka, Warszawa 1999.

Zakres tematów:

III semestr – 60 godzin:

1. Gerundivum. Coniugatio periphrastica passiva. Dativus auctoris.

2. Coniunctivus w zdaniach głównych.

3. Zdania podrzędne (celowe, dopełnieniowe, pytające, czasowe, skutkowe, podmiotowe, przyczynowe, przyzwalające, względne, warunkowe) – cz. II.

4. Verba deponentia. Verba semideponentia.

5. Verba anomala: volo, nolo, malo, eo, fero, fio.

6. Verba defectiva.

7. Assimilatio modi.

8. Oratio obliqua.

9. Formy archaiczne, oboczne.

10. Lektura tekstów wybranych z dzieł autorów starożytnych.

Metody dydaktyczne:

Są to ćwiczenia, w trakcie których nowy materiał gramatyczny jest wprowadzany metodą wykładu konwersatoryjnego ilustrowanego licznymi przykładami. Poznany materiał gramatyczny i leksyka są utrwalane za pomocą tłumaczenia zdań, tekstów ciągłych oraz wykonywania innych ćwiczeń. Znajomość materiału jest sprawdzana na bieżąco na zajęciach oraz w formie pisemnych sprawdzianów. Żeby zaliczyć zajęcia, należy uzyskać pozytywną ocenę ze wszystkich sprawdzianów. Student ma prawo do trzech nieobecności.

Uwagi:

mgr Maria Poszepczyńska - Grupa zaawansowana

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.