Historia społeczna ziem polskich okresu zaborów [3104-SD19JSK]
Semestr zimowy 2019/20
Seminarium dyplomowe,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia społeczna ziem polskich okresu zaborów [3104-SD19JSK] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019Z]
(zakończony)
Seminarium dyplomowe [SEM-DYP], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jolanta Sikorska-Kulesza | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
J. Kozłowska-Studnicka, Z dziejów rusyfikacji Litwy – Goworit` po polski wosprieszczajetsi, „Wschód Polski” 1921, R. 2, nr 10-12; Makarevich V., Deportacje okolic szlacheckich z guberni mińskiej w latach 1863-1864, w: Dwór i wieś na Litwie i Białorusi w XIX i na początku XX wieku, red. D. Michaluk, Warszawa 2014; Radziuk A., Represyjna polityka caratu na ziemiach białoruskich (1863-1864), w: Powstanie styczniowe 1863-1864. Historie i analizy, red. J. Kloczkowski i R. Żurawski vel Grajewski, Kraków 2017; Радюк А., Ссылка шляхтских околиц 1863-1864 гг. (на примере Гродненской губерни) w: Drogi Polaków do Niepodległości. W 150. Rocznice powstania styczniowego, red. W. Caban, L. Bracha-Michalska, W. Śliwowska, Kielce 2015; Staliūnas D., Making Russians. Meaning and Practice of Russification in Lithuania and Belarus after 1863, Amsterdam-New York 2007; Syberyjska korespondencja zesłańców postyczniowych (1864-1866). „Po drodze życia wstąpić przed śmiercią do Polski”, oprac. W. Caban, S. A. Mulina, Kielce 2018 (listy rodziców do Michała Żaby); Wiech A., Litwa i Białoruś. Od Murawiewa do Baranowa (1864-1868), Kielce 2018 (wybrane okólniki i raporty); W. Zahorski, Moje wspomnienia, oprac. J. Sikorska-Kulesza, Warszawa 2019 (rozdziały V-VII). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
A/Prezentacja przez poszczególnych uczestników seminarium (studentów trzeciego roku I stopnia oraz studentów pierwszego i drugiego roku studiów II stopnia) wyników określonego etapu prac seminaryjnych licencjackich, magisterskich i dyskusja nad nimi (definiowanie problemu badawczego i dobór źródeł oraz metod badawczych; sprawozdanie z kwerendy źródłowej oraz stanu historiografii; ustne i pisemne wnioski z własnych badań). B/Procesy społeczne i narodowościowe na tzw. ziemiach zabranych w drugiej połowie XIX wieku. 1/Zesłania w czasie powstania styczniowego jako instrument depolonizacji ziem litewsko-białoruskich (wysiedlenia drobnej szlachty, zesłania na tzw. zamieszkanie, zesłania duchownych katolickich); 2/Polityka wobec własności ziemskiej od lat 60. XIX wieku (konfiskaty, sekwestry, obowiązkowe sprzedaże, podatki, kolonizacja rosyjska); 3/Szkolnictwo i polityka oświatowa po 1863 r. (wymiana kadr; program nauczania); 4/”Powrót do rosyjskich korzeni” zachodnich guberni Rosji; 5/Język i procesy narodowościowe; 6/Wilno - rusyfikacja przestrzeni (cerkwie, nazwy ulic). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja postępów własnej pracy badawczej (1. wstępne sformułowanie celu pracy seminaryjnej, licencjackiej lub magisterskiej, propozycji źródeł i metody badawczej, 2.przedstawienie stanu badań, 3. przedstawienie fragmentu pracy); dyskusja, wymiana wiedzy i doświadczeń. Dyskusja na temat zagadnień określonych w zakresie tematów: analiza źródeł (pamiętniki, listy, okólniki i raporty władz, fotografia); dyskusja z wykorzystaniem literatury przedmiotu; ustne recenzje lektur. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Jolanta Sikorska-Kulesza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.