Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język, literatura i kultura jidysz [3104-SD19EGMP] Semestr letni 2019/20
Seminarium dyplomowe, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Język, literatura i kultura jidysz [3104-SD19EGMP]
Zajęcia: Semestr letni 2019/20 [2019L] (zakończony)
Seminarium dyplomowe [SEM-DYP], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
sala 8
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Ewa Geller, Monika Polit
Literatura:

Przykładowa literatura:

• Adamczyk-Garbowska, M et. al. (opr.) 2009 Tam był kiedyś mój dom... Księgi pamięci gmin żydowskich, [wybór, opracowanie i przedmowa: Monika Adamczyk-Garbowska, Adam Kopciowski i Andrzej Trzciński]. Lublin: Wydawnictwo UMCS

• Geller, E. 2017. „Współczesne metody filologiczne w interpretacji żydowskich dokumentów osobistych”. w: Autobiografia: Literatura. Kultura. Media”, t.1/8, 23-38

• Haver,Y. 2004 What Must Be Forgotten: The Survival of Yiddish in Zionist Palestine. Syracuse: Syracuse University Press

• Hellerstein, K. 2014 A Question of Tradition: Women Poets in Yiddish, 1586-1987, Stanford University Press,

• Janowski, M. 2008 Narodziny inteligencji (1750-1831). Warszawa: Instytut Historii PAN, t. I, Seria Dzieje inteligencji polskiej do roku 1918

• Jeziorkowska-Polakowska, A. i A. Karczewska (red.) 2013. Żydowskie dziecko. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL

• Kassow, S.D. 2017 Kto napisze naszą historię? Ukryte Archiwum Emanuela Ringelbluma, Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny

• Kazimierska, K. (red). 2013 „Metoda biograficzna w naukach społecznych”. Przegląd Socjologii Jakościowej t. IX, nr 4 [www.przegladsocjologiijakosciowej.org.]

• Kuznitz, C.E. 2014 YIVO and the Making of Modern Jewish Culture. Scholarship for the Yiddish Nation, Cambridge University Press, Cambridge

• Lisek, J. 2018. Kol isze – głos kobiet w poezji jidysz (od XVI w. do 1939r.) Sejny: Pogranicze

• Natkowska, M. 1999 Numerus clausus, getto ławkowe, numerus nullus, „paragraf aryjski”. Antysemityzm na Uniwersytecie Warszawskim 1931–1939. Warszawa

• Niziołek, G. 2013 Polski teatr Zagłady. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa. Raszewskiego i Wydawnictwo Krytyki Politycznej

• Pawłowski, Z. 2018. „Metoda historyczno-krytyczna i analiza narracyjna w perspektywie założeń hermeneutycznych” w: Biblica et Patristica Thoruniensia, t.1/ 12, 159–176 [DOI: http://dx.doi.org/10.12775/BPTh.2018.008]

• Pratkanis, A. & E. Aronson. 2004 Wiek propagandy: używanie inadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa

• Przeciwdziałanie antysemityzmowi poprzez edukację. Wytyczne dla osób odpowiedzialnych za wyznaczanie kierunków polityki. 2019. UNESCO i OBWE [https://www.osce.org/pl/odihr/406847?download=true]

• Rojanski, R. 2010 “Ben-Gurion and Yiddish after the Holocaust.” in: The Politics of Yiddish, edited by Shlomo Berger. Amsterdam: Menasseh ben Israel Instituut

• Veidlinger, J. 2016 Going to the People – Jews and the Ethnographic Impulse, Bloomington: Indiana University Press

Zakres tematów:

1. Motywy biblijne w literaturze polskiej

• Pawłowski, Z. 2018. „Metoda historyczno-krytyczna i analiza narracyjna w perspektywie założeń hermeneutycznych” w: Biblica et Patristica Thoruniensia, t.1/ 12, 159–176 [DOI: http://dx.doi.org/10.12775/BPTh.2018.008]

2. Dziecko w kulturze i literaturze jidysz

• Jeziorkowska-Polakowska, A. i A. Karczewska (red.) 2013. Żydowskie dziecko. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL

3. Etnografia żydowska. Kanon i badania współczesne

• Veidlinger, J. 2016 Going to the People – Jews and the Ethnographic Impulse, Bloomington: Indiana University Press

4. Numerus clausus i zajścia antysemickie na uczelniach w Polsce 1919-1939

• Natkowska, M. 1999 Numerus clausus, getto ławkowe, numerus nullus, „paragraf aryjski”. Antysemityzm na Uniwersytecie Warszawskim 1931–1939. Warszawa

5. Szkoły Bejs Jankev – model nauczania i wychowania

• Kuznitz, C.E. 2014 YIVO and the Making of Modern Jewish Culture. Scholarship for the Yiddish Nation, Cambridge University Press, Cambridge

6. Język perswazji w politycznych pismach partii Bund

• Pratkanis, A. & E. Aronson. 2004 Wiek propagandy: używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa

7. Perspektywa feministyczna w poezji żydowskiej

• Lisek, J. 2018. Kol isze – głos kobiet w poezji jidysz (od XVI w. do 1939r.) Sejny: Pogranicze

• Hellerstein, K. 2014 A Question of Tradition: Women Poets in Yiddish, 1586-1987, Stanford University Press,

8. Archiwum Ringelbluma – ludzie i dzieło

• Kassow, S.D. 2017 Kto napisze naszą historię? Ukryte Archiwum Emanuela Ringelbluma, Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny

9. Księgi pamięci jako materiał pomocniczy w badaniach nad dziejami Żydów

• Adamczyk-Garbowska, M et. al. (opr.) 2009 Tam był kiedyś mój dom... Księgi pamięci gmin żydowskich, [wybór, opracowanie i przedmowa: Monika Adamczyk-Garbowska, Adam Kopciowski i Andrzej Trzciński]. Lublin: Wydawnictwo UMCS

10. Ratowanie Żydów – żydowskie i polskie opowieści.

• Kazimierska, K. (red). 2013 „Metoda biograficzna w naukach społecznych”. Przegląd Socjologii Jakościowej t. IX, nr 4

• Przeciwdziałanie antysemityzmowi poprzez edukację. Wytyczne dla osób odpowiedzialnych za wyznaczanie kierunków polityki. 2019 UNESCO i OBWE [https://www.osce.org/pl/odihr/406847?download=true]

11. Historyczne i kulturowe wątki żydowskie we współczesnej polskiej dramaturgii

• Niziołek, G. 2013 Polski teatr Zagłady. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa. Raszewskiego i Wydawnictwo Krytyki Politycznej,

12. Żydowska inteligencja ludowa

• Janowski, M. 2008 Narodziny inteligencji (1750-1831). Warszawa Instytut Historii PAN, t. I, Seria Dzieje inteligencji polskiej do roku 1918

13. Historia mówiona w badaniach żydowskich

• Geller, E. 2017. „Współczesne metody filologiczne w interpretacji żydowskich dokumentów osobistych”. w: Autobiografia: Literatura. Kultura. Media”, t.1/8, 23-38

14. Rozwój języka i kultury jidysz w Izraelu w latach powojennych

• Haver,Y. 2004 What Must Be Forgotten: The Survival of Yiddish in Zionist Palestine. Syracuse: Syracuse University Press

• Rojanski, R. 2010 “Ben-Gurion and Yiddish after the Holocaust.” in: The Politics of Yiddish, edited by Shlomo Berger. Amsterdam: Menasseh ben Israel Instituut

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstu źródłowego, referat, dyskusja w grupie.

Uwagi:

prof. E. Geller, dr M. Polit

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)