Historia społeczna ziem polskich okresu zaborów [3104-SD19JSK]
Semestr letni 2019/20
Seminarium dyplomowe,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia społeczna ziem polskich okresu zaborów [3104-SD19JSK] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Seminarium dyplomowe [SEM-DYP], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Jolanta Sikorska-Kulesza |
Literatura: |
Dąbrowski P., Tradycja Wielkiego Księstwa Litewskiego a rzeczywistość: myśl polityczno-prawna i działalność Tadeusza Wróblewskiego (1858-1925), Sopot 2018; Romanowski A., Młoda Polska wileńska, Kraków 1999; Szpoper D., Gente lithuana, natione lithuana: myśl polityczna i działalność Konstancji Skirmuntt (1851-1934), Sopot 2009; Tokć S., Dwór szlachecki a chłopska wieś na ziemiach białoruskich w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku: ewolucja stosunków społeczno-kulturalnych, w: Dwór i wieś na Litwie i Białorusi w XIX i na początku XX wieku, red. D. Michaluk, Warszawa 2014; My nie bracia, my sąsiedzi: polska perspektywa stosunków polsko-litewskich. Wybór tekstów i dokumentów, oprac. A. Srebrakowski, Wrocław 2013; Römer M., Dzienniki 1911-1913, T. I, Warszawa 2018; Weyssenhoff J. Unja: powieść litewska, Częstochowa 1925; W. Zahorski, Moje wspomnienia, t. II, oprac. J. Sikorska-Kulesza, Warszawa 2019 (rozdziały dotyczące Litwy); „Kurier Litewski”. |
Zakres tematów: |
A/Prezentacja przez poszczególnych uczestników seminarium (studentów trzeciego roku I stopnia oraz studentów pierwszego i drugiego roku studiów II stopnia) wyników określonego etapu prac seminaryjnych licencjackich, magisterskich i dyskusja nad nimi (definiowanie problemu badawczego i dobór źródeł oraz metod badawczych; sprawozdanie z kwerendy źródłowej oraz stanu historiografii; ustne i pisemne wnioski z własnych badań). B/Procesy społeczne i narodowościowe na tzw. ziemiach zabranych na przełomie XIX i XX wieku. 1/Chłopska wieś – procesy emancypacyjne i narodowościowe; 2/Kształtowanie się nowoczesnego narodu litewskiego; 3/Procesy repolonizacji Wilna po 1905 roku; 4/Idea krajowa na Litwie; 5/Białorusini, Litwini i Polacy wobec tradycji unii polsko-litewskiej; 6/Elity społeczne Litwy i Białorusi wobec ruchów odrodzenia narodowego. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja postępów własnej pracy badawczej: 1.przedstawienie stanu badań, 2. przedstawienie wniosków z własnych badań (rozdział; praca seminaryjna); dyskusja, wymiana wiedzy i doświadczeń. Dyskusja na temat zagadnień określonych w zakresie tematów: analiza źródeł (dzienniki, literatura piękna, artykuły prasowe); dyskusja z wykorzystaniem literatury przedmiotu; ustne recenzje lektur. |
Uwagi: |
prof. J. Sikorska-Kulesza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.