Kultura, ideologia i poczucie wspólnoty w społeczeństwie średniowiecznym [3104-SD19WFAL]
Semestr letni 2019/20
Seminarium dyplomowe,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kultura, ideologia i poczucie wspólnoty w społeczeństwie średniowiecznym [3104-SD19WFAL] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Seminarium dyplomowe [SEM-DYP], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Wojciech Fałkowski |
Literatura: |
G. Althoff, Potęga rytuału, Warszawa 2011; W. Fałkowski, Les réactions sociales dans le cadre des serments de fidélité, w: Confiance, bonne foi, fidélité : la notion de fides dans la vie des sociétés médiévales (VIe-XVe siècles),red. W. Fałkowski, Y. Sassier, Paris 2018, s. 209-223; W. Fałkowski, Pierwsze stulecie Jagiellonów, Kraków 2017; W. Fałkowski, Proces powstawania sejmu walnego, w: Sejm Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej Obojga Narodów a europejskie reprezentacje stanowe, red. D. Kupisz, W. Uruszczak, Warszawa 2019, s. 28-38; W. Fałkowski, Wielki król. Ideologiczne podstawy władzy Karola Wielkiego, Warszawa 2011; J. Kurtyka, Tęczyńscy, Kraków 1997; R. McKitterick, History and Memory in the Carolingian World, Cambridge 2004; J. Nikodem, Jadwiga król Polski, Wrocław 2009; J. Sperka, Szafrańcowie herbu Stary Koń, Katowice 2001; B. Zientara, Świt narodów europejskich, Warszawa 1984. |
Zakres tematów: |
Zajęcia mają prowadzić do analizy wspólnotowych zachowań i uczuć dominujących w społecznościach średniowiecznych, zarówno tych lokalnych, stanowych i korporacyjnych, jak i tych skupionych wokół władcy na poziomie rządzonej przez niego monarchii. Będą brane pod uwagę przykłady z wczesnego okresu, czyli z czasów karolińskich, jak i z wieków bezpośrednio po upadku uniwersalnego państwa stworzonego przez Karola Wielkiego, okres X-XII wieku. Zachowanie panującego, jego gesty, demonstrowane uczucia gniewu, żalu, radości i triumfu miało bezpośredni wpływ na postawy i zachowania dużych grup społecznych (dobrą podstawą do analizy jest kronika Gwalberta z Brugii). Jednocześnie jego polityka oraz korzystanie ze znanych rytuałów i zrozumiałych powszechnie ceremonii tworzyło czytelny przekaz do wszystkich poddanych i obserwatorów (gest "podania" prawicy zgromadzonym tłumom Władysława Warneńczyka na Węgrzech). Analiza przykładów nie jest możliwa bez znajomości ideologii królewskiej i analogii z innych obszarów lub okresów, ale ciągle rozumianych i nadal aktualnych. Zestawienie konkretnych wskazań teoretycznych z praktyką władzy jest zawsze szczególnie interesujące i pouczające. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne obejmują analizę tekstów źródłowych, wygłaszanie referatów przez uczestników zajęć oraz prezentację przygotowywanych prac dyplomowych. |
Uwagi: |
prof. W. Fałkowski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.