Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD1]
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Agata Łuksza |
Literatura: |
Zajęcia przewidują wspólne rekonstruowanie „mapy” bawiącej się Warszawy, w odwołaniu do pamiętników, materiałów prasowych, materiałów ikonograficznych, repertuarów, etc. Wybrana literatura: Peter Brooks, "Melodrama, Body, Revolution", w: "Melodrama: Stage, Picture, Screen", red. J. Bratton, J. Cook, Ch. Gledhill, British Film Institute, London 1994. Sigmund Freud, "Niesamowite", w: tegoż, "Pisma psychologiczne", tłum. Robert Reszke, Warszawa, KR 2008 Maria Janion, "Wampir. Biografia symboliczna", Gdańsk 2008. Monika Milewska, "Ocet i łzy. Terror Wielkiej Rewolucji Francuskiej jako doświadczenie traumatyczne", słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001 Ewa Partyga, "Wiek XIX. Przedstawienia", Warszawa 2016. Dobrochna Ratajczakowa, "Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych", UAM, Poznań 2015. "Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesności i kultura popularna", red. T. Majewski, Warszawa 2009. Chris Rojek, "Celebrity", Reaktion Books, London 2001, rozdz. Celebrity and Celetoids, s. 9–49. Jennifer Terni, "Teatr początków kultury masowej: francuski wodewil i miasto 1830–48", tłum. Piotr Morawski, „Dialog” nr 1/2013. Anna Wieczorkiewicz, "Kobieta-małpa, kobieta-niedźwiedź", “Konteksty” 2006, nr 1, s. 40–46. Edward Ziter, "The Orient on the Victorian Stage", Cambridge University Press, Cambridge 2003. P. F. A. Carmouche, Ch. Nodier, "Upiór: melodrama w trzech aktach z prologiem", tłum. B. Kudlicz, Warszawa 1821. W. S. Gilbert/A. Sullivan, "Mikado: opera komiczna w dwóch aktach", tłum. J. Kleczyński, Warszawa 1887. F. Raimund, "Chłop milionowy, czyli dziewczyna ze świata czarownego: melodrama alegoryczna w trzech aktach", tłum. J. Damse, Warszawa 1830. F. Schober, "Podróż po Warszawie: operetka komiczna w siedmiu obrazach", Warszawa 1878. A. Zaleski, "Towarzystwo warszawskie. Listy do przyjaciółki przez Baronową XYZ", Warszawa 1971. W razie potrzeby prowadząca udostępnia teksty. |
Zakres tematów: |
W ramach zajęć studenci poznają historię i teorię popularnych praktyk teatralnych i widowiskowych w dziewiętnastowiecznej Warszawie z perspektywy teatroznawczej, czyli takiej, która uprzywilejowuje nie jakość tekstu dramatycznego, lecz działania sceniczne – to, co działo się na scenie w interakcji między tekstem, aktorem, władzą i publicznością. Zajęcia opierają się na założeniu, że gatunki popularne dają szczególny wgląd w „dziewiętnastowieczność” jako formy, które bezpośrednio wyrastały z ówczesnej rzeczywistości społecznej i stanowiąc względnie powszechne doświadczenie, zarazem tę rzeczywistość w sposób najbardziej wyrazisty petryfikowały bądź modyfikowały. Dlatego omawiany materiał będzie zorganizowany na przecięciu kategorii z porządku teatralnego oraz kategorii wyznaczających paradygmat „dziewiętnastowieczności”, takich jak: niesamowitość, rewolucja, nacjonalizm/naród, emancypacja, imperium, Orient, nowoczesność, mobilność, konsumpcja, dyscyplina. |
Metody dydaktyczne: |
Wspólne omawianie tekstów i materiałów wizualnych, dyskusja, praca w grupach, referaty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja, aktywność, egzamin ustny. |
Uwagi: |
Tytuł zajęć: Warszawa się bawi: teatr, widowiska i narodziny kultury popularnej w XIX wieku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.