Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia kultury polskiej XIX w. 3002-1HKP2COD1
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 4

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia kultury polskiej XIX w. 3002-1HKP2COD1
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 18
Prowadzący: Agata Łuksza
Literatura:

Zajęcia przewidują wspólne rekonstruowanie „mapy” bawiącej się Warszawy, w odwołaniu do pamiętników, materiałów prasowych, materiałów ikonograficznych, repertuarów, etc.

Wybrana literatura:

Peter Brooks, "Melodrama, Body, Revolution", w: "Melodrama: Stage, Picture, Screen", red. J. Bratton, J. Cook, Ch. Gledhill, British Film Institute, London 1994.

Sigmund Freud, "Niesamowite", w: tegoż, "Pisma psychologiczne", tłum. Robert Reszke, Warszawa, KR 2008

Maria Janion, "Wampir. Biografia symboliczna", Gdańsk 2008.

Monika Milewska, "Ocet i łzy. Terror Wielkiej Rewolucji Francuskiej jako doświadczenie traumatyczne", słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001

Ewa Partyga, "Wiek XIX. Przedstawienia", Warszawa 2016.

Dobrochna Ratajczakowa, "Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych", UAM, Poznań 2015.

"Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesności i kultura popularna", red. T. Majewski, Warszawa 2009.

Chris Rojek, "Celebrity", Reaktion Books, London 2001, rozdz. Celebrity and Celetoids, s. 9–49.

Jennifer Terni, "Teatr początków kultury masowej: francuski wodewil i miasto 1830–48", tłum. Piotr Morawski, „Dialog” nr 1/2013.

Anna Wieczorkiewicz, "Kobieta-małpa, kobieta-niedźwiedź", “Konteksty” 2006, nr 1, s. 40–46.

Edward Ziter, "The Orient on the Victorian Stage", Cambridge University Press, Cambridge 2003.

P. F. A. Carmouche, Ch. Nodier, "Upiór: melodrama w trzech aktach z prologiem", tłum. B. Kudlicz, Warszawa 1821.

W. S. Gilbert/A. Sullivan, "Mikado: opera komiczna w dwóch aktach", tłum. J. Kleczyński, Warszawa 1887.

F. Raimund, "Chłop milionowy, czyli dziewczyna ze świata czarownego: melodrama alegoryczna w trzech aktach", tłum. J. Damse, Warszawa 1830.

F. Schober, "Podróż po Warszawie: operetka komiczna w siedmiu obrazach", Warszawa 1878.

A. Zaleski, "Towarzystwo warszawskie. Listy do przyjaciółki przez Baronową XYZ", Warszawa 1971.

W razie potrzeby prowadząca udostępnia teksty.

Zakres tematów:

W ramach zajęć studenci poznają historię i teorię popularnych praktyk teatralnych i widowiskowych w dziewiętnastowiecznej Warszawie z perspektywy teatroznawczej, czyli takiej, która uprzywilejowuje nie jakość tekstu dramatycznego, lecz działania sceniczne – to, co działo się na scenie w interakcji między tekstem, aktorem, władzą i publicznością.

Zajęcia opierają się na założeniu, że gatunki popularne dają szczególny wgląd w „dziewiętnastowieczność” jako formy, które bezpośrednio wyrastały z ówczesnej rzeczywistości społecznej i stanowiąc względnie powszechne doświadczenie, zarazem tę rzeczywistość w sposób najbardziej wyrazisty petryfikowały bądź modyfikowały. Dlatego omawiany materiał będzie zorganizowany na przecięciu kategorii z porządku teatralnego oraz kategorii wyznaczających paradygmat „dziewiętnastowieczności”, takich jak: niesamowitość, rewolucja, nacjonalizm/naród, emancypacja, imperium, Orient, nowoczesność, mobilność, konsumpcja, dyscyplina.

Metody dydaktyczne:

Wspólne omawianie tekstów i materiałów wizualnych, dyskusja, praca w grupach, referaty.

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja, aktywność, egzamin ustny.

Uwagi:

Tytuł zajęć: Warszawa się bawi: teatr, widowiska i narodziny kultury popularnej

w XIX wieku

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.