Rosyjskie kino historyczne: XX i XXI wiek [3620-RKH-H-OG]
Semestr letni 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Rosyjskie kino historyczne: XX i XXI wiek [3620-RKH-H-OG] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 44 |
Limit miejsc: | 40 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Hubert Łaszkiewicz |
Literatura: |
Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, t. 1-6, Warszawa 1955-1990 Historia kina, pod red. Tadeusza Lubelskiego, Iwony Sowińskiej, Rafała Syski, Kraków, Universitas, t. 1-4. 2012-2019 Joanna Wojnowska, Dzieci XX Zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956 - 1968, Kraków, Universitas, 2019 Piotr Kitrasiewicz, Artyści w cieniu Stalina. Opowieści biograficzne: Eisenstein - Cwietajewa - Mandelsztam - Bułhakow, Warszawa, MG, 2018 |
Zakres tematów: |
1. Zarys historii kina w Rosji, ZSRR i w Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR; 2. Kino historyczne w Rosji, ZSRR i Federacji Rosyjskiej - definicje i praktyki; 3. Leninowska koncepcja kina jako literatury dla ludu; 4. Rosyjska awangarda filmowa: Sergiusz Eisenstein i inni; 5. Tematy historyczne kina sowieckiego i rosyjskiego; 6. Rewolucja i wojna domowa; 7. Dawna Rosja; 8. Wielka wojna ojczyźniana; 9. Klasyka rosyjska na ekranie; 10. Aktorzy i reżyserzy; 11. Lokalizacje zdjęciowe i scenografia; 12. Funkcje artystyczne, edukacyjne i perswazyjne sowieckiego i rosyjskiego kina historycznego; 13. Widzowie; 14. Cenzorzy i krytycy; 15. Podsumowanie. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja fragmentów filmów, ich analiza i dyskusja ze studentami w czasie wykładu |
Metody i kryteria oceniania: |
Samodzielne przygotowanie analizy jednego z utworów rosyjskiego kina historycznego; prezentacja i dyskusja z prowadzącym |
Uwagi: |
W związku z ograniczonym czasem zajęć studenci będą proszeni o samodzielne obejrzenie filmów wskazanych przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.