Historia nowożytna - wykład [3104-LZHNWW]
Semestr letni 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia nowożytna - wykład [3104-LZHNWW] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Urszula Kosińska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Tytuł wykładu: System władzy w Rzeczypospolitej i innych krajach Europy (XVI - XVIII w.) Podręczniki (dowolne wydania), literatura uzupełniająca będzie podawana na bieżąco - Z. Wójcik, Historia powszechna. Wiek XVI- XVII. - E. Rostworowski, Historia powszechna XVIII w - A. Wyczański Historia Powszechna wiek XVI; Kersten Wiek XVII, Maciszewski, Wiek Oświecenia - W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, t. 1 - 2 - U. Augustyniak, Historia Polski 1572-1795 - M. Markiewicz, Historia Polski, 1492- 1795 - J.A. Gierowski, Wielka Historia Polski |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykład zapoznaje studentów z najważniejszymi instytucjami ustrojowymi Rzeczypospolitej takimi jak: wolna elekcja, sejm i senat, ministeria, system samorządowy (sejmiki), skarbowość, wojsko, sądownictwo itd. z ich funkcjonowaniem i próbami naprawy w okresie od XVI - XVIII w., czyli od złotego wieku po epokę pogłębiającego się kryzysu państwowości polskiej. Instytucje te będą przedstawiane w kontekście europejskim i w powiązaniu z ówczesną sytuacją międzynarodową. Ważnym elementem wykładu będzie próba oceny wpływu owej sytuacji na upadek państwowości polskiej. Przewidywane tematy wykładów: 1. Ogólny zarys sytuacji na mapie politycznej Europy od XVI do XVIII w. - główne tendencje i najważniejsze momenty zwrotne.; 2. Władza królewska w Polsce i kwestia sukcesji polskiej na tle europejskich monarchii absolutnych. 3. Sejm polski w rozkwicie i kryzysie a inne europejskie systemy przedstawicielskie. Liberum veto 4. Samorząd terytorialny w Polsce - system sejmikowy. Konfederacje jako specyficznie polskie instytucje stanu wyjątkowego. Klientelizm polski i europejski. 5. Sytuacja gospodarcza Rzeczypospolitej w 16 - 18 w. a czołowe europejskie teorie gospodarcze. Finanse Rzeczypospolitej na tle innych państw europejskich. 6. Czy państwo absolutystyczne było jedyną drogą rozwoju w Europie nowożytnej (przykłady Francji, Rosji, Prus, Anglii i Rzeszy). 7. Czy Polska mogła zachować suwerenność i integralność terytorialną? Miejsce Rzeczypospolitej w europejskim systemie równowagi sił („ballance of power”) 18 wieku. 8. Projekty naprawy Rzeczypospolitej w 18 w.: między tradycją rodzimą a europejską myślą modernizacyjną. Dlaczego upadła? Pisemne zaliczenie wykładu. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawową metodą weryfikacji efektów kształcenia jest przedstawienie na zakończenie całego cyklu krótkiego eseju (ok. 4- 5 tys. znaków) na temat odwołujący się do treści wykładu lecz wymagających także sformułowania samodzielnej opinii na zadany temat. Oceniane są: konstrukcja wypowiedzi, sposób dowodzenia tez, znajomość faktografii, poprawność używanej terminologii. Warunkiem niezbędnym do zaliczenia zajęć jest: odpowiednia frekwencja – dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze bez konsekwencji, pozostałe trzeba zaliczyć w trybie indywidualnie ustalonym z wykładowcą; pisemne zaliczenie wykładu; w sytuacjach szczególnych możliwe jest ustne kolokwium na temat uzgodniony z prowadzącą. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Z uwagi na restrykcje związane z koronawirusem wykład odbył się zdalnie poprzez przekazanie drogą mailową tekstów wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.