University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Comparative Analysis [3001-11A2AK] Winter semester 2020/21
Classes, group no.3

Navigate to timetable selected group was highlighted
This page describes a class group. If you're looking for information on course see course homepage
Course: Comparative Analysis [3001-11A2AK]
Class: Winter semester 2020/21 [2020Z] (past)
Classes [CW], group no.3 [other groups]
Time and location: This is only approximate timeframe information. If you want to be sure, contact the lecturer. Irregularities in schedules are more frequent in case of classes taking place less often (more than a week between each other).
every Thursday, 13:15 - 14:45
room 10
The Mineralogical Pavilion what is the address?
Nearest dates: Click on the date to see week schedule with class group meeting. All classes for this group have already took place - show all dates.
Date and locationLecturers
Number of students: 19
Places available: 20
Examination: Grading
Lecturer: Robert Birkholc
Web page: https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=4104
Bibliography: (in Polish)

Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Warszawa 1997.

Carter A., Czarna Wenus (wybór).

Cieśla-Korytowska M., Comparaison n’est pas raison, w: Archipelag porównań, Kraków 2007, s. 9-25.

Dziadek A., Problem ekphrasis : dwa "Widoki Delft" : Adam Czerniawski i Adam Zagajewski

Helman A., Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.

Huelle Paweł, Hans Castorp (fragmenty).

Kasperski E., Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna [w:] Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996.

Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014.

Nalewajk Ż., Problematyka kontekstów i metod badań

w komparatystyce.

Rzońca W., Czysta forma historii, w: tegoż, Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcyjnej, Warszawa 1998, s. 200-204.

Sandauer A., Samobójstwo Mitrydatesa, [w:] tegoż, Pisma zebrane, tom 2: Studia historyczne i teoretyczne, Warszawa 1985.

Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2009.

List of topics: (in Polish)

1. Wprowadzenie

2. Porównanie w komparatystyce

Cieśla-Korytowska M., Comparaison n’est pas raison, w: Archipelag porównań, Kraków 2007, s. 9-25.

Kasperski Edward, Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010, s. 21-26, 57-60, 69-72

Rzońca W., Czysta forma historii, w: tegoż, Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcyjnej, Warszawa 1998, s. 200-204.

3. Intertekstualność, paratekstualność, metatekstualność

Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Warszawa 2003, oprac. D. Ulicka. [fragmenty]

4. Intertekstualność, cz. 2

Borges J.-L., Pierre Menard, autor Don Kichota, [w:] tegoż, Fikcje, Warszawa 2003.

Danielewski M., Domek z liści (fragmenty – na zajęciach).

Kasperski E., Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna [w:] Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996.

5. Analiza porównawcza: baśń postmodernistyczna

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni, Danuta Danek (tłum.), t. 2, Warszawa 1985.

Carter A., Czarna Wenus (wybór).

Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa

6. Ekfraza

Dziadek A., Ekfraza, [w:] idem, Obrazy i wiersze : z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej

+ ekfrazy w wierszach i w utworach prozatorskich

7. Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny

Wysłouch S., Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny (na przykładzie „Nocy i dni”, „Konopielki” i „Siekierezady”), [w:] eadem, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994, s. 157-168.

8. Adaptacja filmowa, cz. 2

Gombrowicz W., Pornografia (wydanie dowolne) + film Jana Jakuba Kolskiego

9. Rama w dziele artystycznym

Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji, Katowice 1997.

10. Przekraczanie ramy (metalepsa)

Cortazar J., Ciągłość parków (wydanie dowolne)

Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji, Katowice 1997 (cd.)

11. Komparatystyka dyskursów

Barcz A., Realizm ekologiczny (fragmenty)

„Dzikie życie”, czasopismo online, https://dzikiezycie.pl/ (fragmenty)

Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych (wyd. dowolne)

12. Badania postkolonialne

Coetzee John Maxwell, Foe (wydanie dowolne)

Defoe Daniel, Przypadki Robinsona Kruzoe (wydanie dowolne)

13. Komparatystyka mediów

E. Szczęsna, Komparatystyka mediów, [w:] Komparatystyka dla humanistów, Warszawa 2011, s. 304-310.

Teaching methods: (in Polish)

- dyskusja

- analizy typu case studies

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- aktywność na zajęciach

- praca zaliczeniowa

Notes: (in Polish)

Położony będzie szczególny nacisk na komparatystykę intersemiotyczną - na relację literatury z formami wizualnymi, zwłaszcza z filmem.

Narzędzie informatyczne: platforma Google Meet

Forma zajęć: synchroniczna

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)