Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Analiza komparatystyczna 3001-11A2AK
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia, grupa nr 3

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Analiza komparatystyczna 3001-11A2AK
Zajęcia Semestr zimowy 2020/21 (2020Z) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 10
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-12-03 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Wydziału Polonistyki
2020-12-10 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Wydziału Polonistyki
2020-12-17 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Wydziału Polonistyki
2021-01-07 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Wydziału Polonistyki
2021-01-14 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Wydziału Polonistyki
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Robert Birkholc
Strona domowa grupy: https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=4104
Literatura:

Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Warszawa 1997.

Carter A., Czarna Wenus (wybór).

Cieśla-Korytowska M., Comparaison n’est pas raison, w: Archipelag porównań, Kraków 2007, s. 9-25.

Dziadek A., Problem ekphrasis : dwa "Widoki Delft" : Adam Czerniawski i Adam Zagajewski

Helman A., Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.

Huelle Paweł, Hans Castorp (fragmenty).

Kasperski E., Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna [w:] Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996.

Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa 2014.

Nalewajk Ż., Problematyka kontekstów i metod badań

w komparatystyce.

Rzońca W., Czysta forma historii, w: tegoż, Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcyjnej, Warszawa 1998, s. 200-204.

Sandauer A., Samobójstwo Mitrydatesa, [w:] tegoż, Pisma zebrane, tom 2: Studia historyczne i teoretyczne, Warszawa 1985.

Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2009.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie

2. Porównanie w komparatystyce

Cieśla-Korytowska M., Comparaison n’est pas raison, w: Archipelag porównań, Kraków 2007, s. 9-25.

Kasperski Edward, Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010, s. 21-26, 57-60, 69-72

Rzońca W., Czysta forma historii, w: tegoż, Witkacy-Norwid. Projekt komparatystyki dekonstrukcyjnej, Warszawa 1998, s. 200-204.

3. Intertekstualność, paratekstualność, metatekstualność

Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Warszawa 2003, oprac. D. Ulicka. [fragmenty]

4. Intertekstualność, cz. 2

Borges J.-L., Pierre Menard, autor Don Kichota, [w:] tegoż, Fikcje, Warszawa 2003.

Danielewski M., Domek z liści (fragmenty – na zajęciach).

Kasperski E., Związki literackie, intertekstualność i literatura powszechna [w:] Literatura i różnorodność. Teoria literatury w sytuacji ponowoczesności, Warszawa 1996.

5. Analiza porównawcza: baśń postmodernistyczna

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni, Danuta Danek (tłum.), t. 2, Warszawa 1985.

Carter A., Czarna Wenus (wybór).

Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa

6. Ekfraza

Dziadek A., Ekfraza, [w:] idem, Obrazy i wiersze : z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej

+ ekfrazy w wierszach i w utworach prozatorskich

7. Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny

Wysłouch S., Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny (na przykładzie „Nocy i dni”, „Konopielki” i „Siekierezady”), [w:] eadem, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994, s. 157-168.

8. Adaptacja filmowa, cz. 2

Gombrowicz W., Pornografia (wydanie dowolne) + film Jana Jakuba Kolskiego

9. Rama w dziele artystycznym

Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji, Katowice 1997.

10. Przekraczanie ramy (metalepsa)

Cortazar J., Ciągłość parków (wydanie dowolne)

Uspienski B., Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki, [w:] tegoż, Poetyka kompozycji, Katowice 1997 (cd.)

11. Komparatystyka dyskursów

Barcz A., Realizm ekologiczny (fragmenty)

„Dzikie życie”, czasopismo online, https://dzikiezycie.pl/ (fragmenty)

Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych (wyd. dowolne)

12. Badania postkolonialne

Coetzee John Maxwell, Foe (wydanie dowolne)

Defoe Daniel, Przypadki Robinsona Kruzoe (wydanie dowolne)

13. Komparatystyka mediów

E. Szczęsna, Komparatystyka mediów, [w:] Komparatystyka dla humanistów, Warszawa 2011, s. 304-310.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- analizy typu case studies

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach

- praca zaliczeniowa

Uwagi:

Położony będzie szczególny nacisk na komparatystykę intersemiotyczną - na relację literatury z formami wizualnymi, zwłaszcza z filmem.

Narzędzie informatyczne: platforma Google Meet

Forma zajęć: synchroniczna

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.