Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK] Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/21 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 8:00 - 9:30
sala 19
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Weronika Lipszyc
Literatura:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Kanon i margines – przestrzenie porozumienia

Łukasz Greszta, Boom! Boom! Boom! Z murów do galerii, „Art&Business” 2011, nr 1.

Leszek Szaruga, Kanon jako przestrzeń porozumienia, w: Kanon i obrzeża, red. Inga Iwasiów, Tatiana Czerska, Kraków 2005.

3. Komparatystyka dyskursów

Michel Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, przeł. Michał Kozłowski, Gdańsk 2002, s. 5–33.

4. Komparatystyka interkulturowa – konstruowanie inności

Edward W. Said, Orientalizm jako szczególny rodzaj wiedzy, w: tegoż, Orientalizm, przeł. Witold Kalinowski, wstępem opatrzył Zdzisław Żygulski jun., Warszawa 1991.

MK Raghavendra, Kinowe budowanie (i demontaż) narodu, tłum. Julian Kutyła, „Krytyka Polityczna” 2014, nr 37/38 [tytuł numeru Nowoczesność na peryferiach].

*Sajid Nadiadwala, Kick, 2014.

5. Translatologia – swojskość i obcość tekstu

Roman Lewicki, Obcość w przekładzie a obcość w literaturze, w: Polska myśl przekładoznawcza. Antologia, red. Piotr de Bończa Bukowski, Magda Heydel, Kraków 2013.

Tadeusz Sławek, Kalibanizm. Filozoficzne dylematy tłumaczenia, w: Polska myśl przekładoznawcza. Antologia, red. Piotr de Bończa Bukowski, Magda Heydel, Kraków 2013.

6. Komparatystyka kulturowa. Studia genderowe, somapoetyka

Anna Nasiłowska, Estetyka, biologia, gender, „Teksty Drugie” 2011/4.

Anna Łebkowska, Jak ucieleśnić ciało. O jednym z dylematów somapoetyki, „Teksty Drugie” 2011/4.

7. Komparatystyka interartystyczna – wprowadzenie

John Berger, Sposoby widzenia, przeł. Mariusz Bryl, Warszawa 2008, s. 7–34.

8. Komparatystyka interartystyczna: literatura i malarstwo

Barbara Sienkiewicz, Literackie „teorie widzenia” w prozie dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 1992, s. 7–33, 149–172.

Debora Vogel, Akacje kwitną. Montaże, Kraków 2006. (fragmenty)

9. Komparatystyka interartystyczna: literatura i film

Alicja Helman, Modele adaptacji filmowej. Próba wprowadzenia w problematykę, „Kino” 1979/6.

10. Komparatystyka interartystyczna: literatura i muzyka

Andrzej Hejmej, Stereotyp(y) muzyczności w literaturze, w: tegoż, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008.

Stanisław Barańczak, Aria: awaria, w: tegoż, Chirurgiczna precyzja. Elegie i piosenki z lat 1995-1997, Kraków 1998.

11. Komparatystyka interartystyczna: malarstwo i film

Filip Lipiński, Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Toruń 2013, s. 351–367.

*Gustav Deutsch, Shirley – wizje rzeczywistości, 2013.

12. Intermedialność

Grzegorz Dziamski, Od syntezy sztuk do sztuki post-medialnej, „Estetyka i Krytyka” 2009, nr 2/2010, nr 1, s. 33–46.

13. Intermedialność literatury. Poezja wizualna

Seweryna Wysłouch, Od słowa do ornamentu. Semiotyczne problemy poezji konkretnej, w: tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001.

14. Intermedialność literatury. Liberatura

Zenon Fajfer, Liberatura czyli Literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, pod red. Katarzyny Bazarnik, wstęp Wojciech Kalaga, Kraków 2010. (wybrane teksty)

Uwagi:

Zajęcia będą się odbywały synchronicznie na platformie Google Meet pod adresem

https://meet.google.com/cna-jkbe-qbg?authuser=2&hl=pl, z możliwymi zadaniami asynchronicznymi na platformie Kampus.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)