Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Weronika Lipszyc | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Zajęcia wprowadzające 2. Kanon i margines – przestrzenie porozumienia Łukasz Greszta, Boom! Boom! Boom! Z murów do galerii, „Art&Business” 2011, nr 1. Leszek Szaruga, Kanon jako przestrzeń porozumienia, w: Kanon i obrzeża, red. Inga Iwasiów, Tatiana Czerska, Kraków 2005. 3. Komparatystyka dyskursów Michel Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, przeł. Michał Kozłowski, Gdańsk 2002, s. 5–33. 4. Komparatystyka interkulturowa – konstruowanie inności Edward W. Said, Orientalizm jako szczególny rodzaj wiedzy, w: tegoż, Orientalizm, przeł. Witold Kalinowski, wstępem opatrzył Zdzisław Żygulski jun., Warszawa 1991. MK Raghavendra, Kinowe budowanie (i demontaż) narodu, tłum. Julian Kutyła, „Krytyka Polityczna” 2014, nr 37/38 [tytuł numeru Nowoczesność na peryferiach]. *Sajid Nadiadwala, Kick, 2014. 5. Translatologia – swojskość i obcość tekstu Roman Lewicki, Obcość w przekładzie a obcość w literaturze, w: Polska myśl przekładoznawcza. Antologia, red. Piotr de Bończa Bukowski, Magda Heydel, Kraków 2013. Tadeusz Sławek, Kalibanizm. Filozoficzne dylematy tłumaczenia, w: Polska myśl przekładoznawcza. Antologia, red. Piotr de Bończa Bukowski, Magda Heydel, Kraków 2013. 6. Komparatystyka kulturowa. Studia genderowe, somapoetyka Anna Nasiłowska, Estetyka, biologia, gender, „Teksty Drugie” 2011/4. Anna Łebkowska, Jak ucieleśnić ciało. O jednym z dylematów somapoetyki, „Teksty Drugie” 2011/4. 7. Komparatystyka interartystyczna – wprowadzenie John Berger, Sposoby widzenia, przeł. Mariusz Bryl, Warszawa 2008, s. 7–34. 8. Komparatystyka interartystyczna: literatura i malarstwo Barbara Sienkiewicz, Literackie „teorie widzenia” w prozie dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 1992, s. 7–33, 149–172. Debora Vogel, Akacje kwitną. Montaże, Kraków 2006. (fragmenty) 9. Komparatystyka interartystyczna: literatura i film Alicja Helman, Modele adaptacji filmowej. Próba wprowadzenia w problematykę, „Kino” 1979/6. 10. Komparatystyka interartystyczna: literatura i muzyka Andrzej Hejmej, Stereotyp(y) muzyczności w literaturze, w: tegoż, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008. Stanisław Barańczak, Aria: awaria, w: tegoż, Chirurgiczna precyzja. Elegie i piosenki z lat 1995-1997, Kraków 1998. 11. Komparatystyka interartystyczna: malarstwo i film Filip Lipiński, Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Toruń 2013, s. 351–367. *Gustav Deutsch, Shirley – wizje rzeczywistości, 2013. 12. Intermedialność Grzegorz Dziamski, Od syntezy sztuk do sztuki post-medialnej, „Estetyka i Krytyka” 2009, nr 2/2010, nr 1, s. 33–46. 13. Intermedialność literatury. Poezja wizualna Seweryna Wysłouch, Od słowa do ornamentu. Semiotyczne problemy poezji konkretnej, w: tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001. 14. Intermedialność literatury. Liberatura Zenon Fajfer, Liberatura czyli Literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, pod red. Katarzyny Bazarnik, wstęp Wojciech Kalaga, Kraków 2010. (wybrane teksty) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia będą się odbywały synchronicznie na platformie Google Meet pod adresem https://meet.google.com/cna-jkbe-qbg?authuser=2&hl=pl, z możliwymi zadaniami asynchronicznymi na platformie Kampus. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.