Komparatystyka [3001-P1A2KP]
Rok akademicki 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Komparatystyka [3001-P1A2KP] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Marcin Leszczyński, Weronika Lipszyc |
Zakres tematów: |
SEMESTR I Zagadnienia oraz proponowane lektury I. Wprowadzenie do historii i metodologii badań komparatystycznych Kasperski E., O teorii komparatystyki, w: Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 1998. Markiewicz H., Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, w: idem, Zbliżenia dawne i nowe. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1976. (fakultatywnie: Wellek R., Termin i istota literatury porównawczej, w: idem, Pojęcia i problemy nauki o literaturze, Warszawa 1979). II. Komparatystyka literacka Skwara M., Stara i nowa komparatystyka literacka, w: Komparatystyka dla humanistów. Podręcznik akademicki, pod red. M. Dąbrowskiego, Warszawa 2011. Ziemba K., Projekt komparatystyki wewnętrznej, „Teksty Drugie” 2005/1-2. (fakultatywnie: Kasperski E., Komparatystyka literacka a dialog, w: idem, Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010). (fakultatywnie: Steiner G., Czym jest komparatystyka literacka?, przeł. A. Matkowska, „Porównania” 2005/2). Polski i angielski model poematu dygresyjnego: Beniowski Juliusza Słowackiego (p. I-II) i Don Juan Lorda Byrona (p. I) T. Stoppard, Rosencrantz i Guildenstern nie żyją [w kontekście Hamleta] - w: „Dialog” 1969, nr 1(153) Tematologia – np. motyw Narcyza w literaturze (Oblicza Narcyza. Obecność autora w dziele, red. M. Cieśla-Korytowska, I. Puchalska, M. Siwiec, Kraków 2008 – wybór) III. Komparatystyka kulturowa Dąbrowski M., Komparatystyka kulturowa, w: Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, Warszawa 2011. Atwood M., Dobre kości (dyskursy zmarginalizowanych) Woolf V., Do latarni morskiej (feminizm, gender) IV. Komparatystyka postkolonialna Said E., Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1991 (Wstęp, rozdział I). Rhys J., Szerokie Morze Sargassowe (w kontekście Jane Eyre Ch. Brontë) Coetzee J.M., Hańba (fakultatywnie: Chinua Achebe, Świat się rozpada (tł. Małgorzata Żbikowska) lub Wszystko rozpada się, tł. Jolanta Kozak). (fakultatywnie: Ngũgĩ wa Thiong'o, Ziarno pszeniczne). V. Translatologia Współczesne teorie przekładu. Antologia, pod red. P. Bukowskiego i M. Heydel, Kraków 2009 (wybór). M. Skwara, “Polski Whitman”. O funkcjonowaniu poety obcego w kulturze narodowej, Kraków 2010. (fakultatywnie: Balcerzan E., Tłumaczenie jako „wojna światów”. W kręgu translatologii i komparatystyki, Poznań 2010). (fakultatywnie: Skwara M., Translatologia a komparatystyka: serie przekładowe jako problem komparatystyczny, "Rocznik Komparatystyczny" 2010, nr 1). SEMESTR II VI. Komparatystyka dyskursów Dąbrowski M., Dyskurs jako przedmiot komparatystyki, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 1: Problemy teoretyczne, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010. Eco U., Jak jeść lody, Jak używać piekielnego dzbanuszka, Jak pisać wstępy, w: tegoż, Zapiski na pudełku od zapałek, przeł. A. Szymanowski, Poznań 1993. Foucault M., Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, przeł. M. Kozłowski, Gdańsk 2002, s. 5–33. Barthes R., Mitologie, tłum. A. Dziadek, wstępem opatrzył K. Kłosiński, Warszawa 2000. Szczęsna E., Dyskurs internetowy a literacki. O niektórych relacjach między Internetem a literaturą, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 2: Interpretacje, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Warszawa 2011. VII. Komparatystyka intermedialna Balbus S., Interdyscyplinarność – Intersemiotyczność – Komparatystyka, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. Wysłouch S., Zacznijmy od fundamentów: jeden czy dwa systemy prymarne?, w: tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001. Dziamski G., Od syntezy sztuk do sztuki post-medialnej, „Estetyka i Krytyka” 2009, nr 2/2010, nr 1, s. 33–46. Barthes R., Retoryka obrazu, w: Ut pictura poesis, red. S. Wysłouch, M. Skwara, Gdańsk 2006, s. 139-158. Fajfer Z., Liberatura czyli Literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999–2009, pod red. K. Bazarnik, wstęp W. Kalaga, Kraków 2010. (wybrane teksty) VIII. Komparatystyka interartystyczna Gogler P., Kłopoty z ekfrazą, w: Ruchome granice literatury. W kręgu teorii kulturowej, red. S. Wysłouch, B. Przymuszała, Warszawa 2009. Trzynasty miesiąc. Kino braci Quay, red. K. Mikurda i A. Prodeus, Kraków 2010. (fragmenty) Schulz B., Traktat o manekinach, Traktat o manekinach. Ciąg dalszy, Traktat o manekinach. Dokończenie, w: tegoż, Sklepy cynamonowe. Sanatorium pod klepsydrą, Warszawa 1978. (lub dowolne wydanie) Lipiński F., Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Toruń 2013, s. 351–367. *Gustav Deutsch, Shirley – wizje rzeczywistości, 2013. Hejmej A., Stereotyp(y) muzyczności w literaturze, w: tegoż, Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, Kraków 2008. IX. Teoria i metodologia komparatystyki Szczęsna E., Ontologia i epistemologia porównania, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 1: Problemy teoretyczne, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010. Bilczewski T., Wstęp. Ekonomia i polityka komparatystyki, w: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, red. T. Bilczewski, Kraków 2010. Lista lektur może ulec zmianie. |
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w 1 semestrze w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Kampus oraz Google Meet/Zoom. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.