Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Janion, Tokarczuk i zombie – współczesne gry i rozprawy z XIX wiekiem 3001-C0T-LP2
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Janion, Tokarczuk i zombie – współczesne gry i rozprawy z XIX wiekiem 3001-C0T-LP2
Zajęcia Semestr zimowy 2020/21 (2020Z) (w trakcie)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala 45
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-12-07 09:45 : 11:15 sala 45
Budynek Wydziału Polonistyki
2020-12-14 09:45 : 11:15 sala 45
Budynek Wydziału Polonistyki
2020-12-21 09:45 : 11:15 sala 45
Budynek Wydziału Polonistyki
2021-01-11 09:45 : 11:15 sala 45
Budynek Wydziału Polonistyki
2021-01-18 09:45 : 11:15 sala 45
Budynek Wydziału Polonistyki
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Damian Makuch
Literatura:

Opracowania

„Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2018, nr 4(50): „Kryminał w XIX wieku, XIX wiek w kryminale”, pod red. M. Berkan-Jabłońskiej.

A. Bagłajewski, „Rewizje romantyczne w prozie najnowszej”, „Pamiętnik Literacki” 2012, z. 1.

Z. Bauman, „Retrotopie. Jak rządzi nami przeszłość”, przeł. K. Lebek, Warszawa 2018.

M. Berman, „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. Marcin Szuster, wstęp: Agata Bielik-Robson, Kraków 2006.

W. Benjamin, „Anioł historii”, Poznań 1996.

P. Czapliński, „Wznoszenie biografii. Proza polska lat dziewięćdziesiątych w poszukiwaniu straconego czasu”, „Teksty Drugie” 1999, nr 3.

P. Czapliński, „Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje”, Warszawa 2009.

E. Hobsbawm, T. Ranger, „Tradycja wynaleziona”, Kraków 2008.

„Literackie zmierzchy dziewiętnastowieczności”, red. S.Brzozowska, A.Mazur, Opole 2013.

A. Izdebska, „Kryminał historyczny”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, z. 4 (120).

M. Janion, „Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?” – wyd. dowolne.

M. Janion, „Życie pośmiertne Konrada Wallenroda”, Warszawa 1990.

J. Kossak, „Tradycja w polskiej kulturze współczesnej”, Warszawa 1988.

M. Kraska, „Na tropie Szakala. Gry i konwencje political fiction”, Gdańsk 2003.

P. Kaczyński, „Kryminał historyczny – próba poetyki”, w: „Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków”, pod red. A. Gemry, Wydawnictwo EMG, Kraków 2014.

P. Małochleb, „Przepisywanie historii. Powstanie styczniowe w powieści polskiej w perspektywie pamięci kulturowej”, Warszawa–Toruń 2014.

A. Martuszewska, „Prawda w powieści”, Gdańsk 2010.

E. Paczoska, „Dojrzewanie, dojrzałość i niedojrzałość. Od Bolesława Prusa do Olgi Tokarczuk”, Warszawa 2004.

E. Paczoska, „Prawdziwy koniec XIX wieku. Śladami nowoczesności”, Warszawa 2010.

„Przerabianie XIX wieku”, red. E. Paczoska i B. Szleszyński, Warszawa 2011.

D. Piechota, „Reaktywacje dziewiętnastowieczności w najnowszej literaturze popularnej”, „Tematy i Konteksty” 2015, nr 5 (10).

I. Przybysz, „Jak znaleźć męża między żywymi trupami a krwiożerczymi ośmiornicami? Mash-up, czyli „klasyczne romanse z okresu regencji” z domieszką elementów nadnaturalnych (na przykładzie Pride and Prejudice and Zombies oraz Sense and Sensibility and Sea Monsters)”, „Przegląd Humanistyczny” 2019, nr 63.

J. Szacki, „Tradycja”, Warszawa 2011.

K. Szeremeta, „Powieść mashupowa jako współczesny kulturowo-literacki miszmasz, czyli dlaczego wiktoriańskie powieści nawiedziły zombie, wilkołaki i wampiry”, „Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis” 2020, z. 1.

„Teraźniejszość i pamięć przeszłości. Rozumienie historii w literaturze polskiej XX i XXI wieku”, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Warszawa 2006.

T. Walas, „Zmierzch paradygmatu romantycznego – i co dalej?”, „Dekada Literacka” 2001, nr 5/6.

T.Walas, „Zrozumieć swój czas”, Kraków 2003.

„Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego. Seria Scripta Humana”, t. 5: „Kryminał między tradycją a nowatorstwem”, red. M. Ruszczyńska, D. Kulczycka, W Bryll, E. Gazdecka.

Zakres tematów:

Bloki zajęciowe:

1. Długi cień romantyków

A. Witkowska, „Cześć i skandale. O emigracyjnym doświadczeniu Polaków”

M. Janion, „Życie pośmiertne Konrada Wallenroda”, „„Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?”

G. Spiro, „Mesjasze”

P. Goźliński, „Jul”

2. Nowe strategie badawcze (esej, słownik, kalendarium)

R. Przybylski „Odwieczna Rosja Mandelsztam w roku 1917”

R. Koziołek, „Dobrze się myśli literaturą” lub „Wiele tytułów”

J.M. Rymkiewicz, np. „Żmut”

P. Szarota, „Wiedeń 1913”

K. Tomasik, „Homobiografie”

„44 figury. Nowy kanon”

3. Biografie i quasi-biografie

M. Piątkowska, „Prus. Śledztwo biograficzne”

M. Śliwińska, „Wyspiański. Póki starczy życia”

J. Sosnowski, „Prąd zatokowy”

J. Barnes, “Papuga Flauberta”

R. Lis, „Ręka Flauberta”

4. Sequel i mashup

L.K. Talko, „Staś i Nel. Zaginiony klejnot Indii”

R. Praszyńśki „Córka Wokulskiego”

A. Głowacki, „Alkoid”

P.S. Wirski, „Stanisław i Izabela. Epilog”

K. Rutkowski, „Wokulski w Paryżu”

O. Tokarczuk, „Lalka i perła”

S. Grahame-Smith, J. Austen, „Duma, uprzedzenie i zombie”

K. Śmiałkowski, „Przedwiośnie żywych trupów”

5. Współczesna powieść historyczna i alternatywne historie

S. Chwin, „Hanemann” lub „Esther”

J. Dehnel, „Matka Makryna”

O. Tokarczuk, „E. E.”

K. Lewandowski, „Orzeł bielszy niż gołębica”

A. Przechrzta, „Gambit Wielopolskiego”

N. Gaiman, „Studium w szmaragdzie”

6. Retrokryminał i retroromans

A. Węgłowski, „Przypadek Ritterów”

B. Akunin, „F.M.”

wybrane kryminały M. Krajewskiego, M. Szymiczkowej (J. Dehnela i P. Tarczyńskiego), B. Rychtera.

W porozumieniu ze studentkami i studentami nastąpi korekta literatury przedmiotu niedostępnej ze względu na sytuację epidemiczną.

Metody dydaktyczne:

Wykład, pogadanka, dyskusja, close reading.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność; dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma

możliwości zaliczenia zajęć);

- przygotowanie do zajęć i aktywność;

- projekt studencki: esej zaliczeniowy na temat współczesnego dzieła literackiego odwołującego się do XIX wieku;

Uwagi:

Zajęcia będą się odbywały synchronicznie, za pośrednictwem komunikatora Zoom.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.