Historia regionu w XX wieku (wykład) [3620-MGR-HRw]
Semestr zimowy 2020/21
Wykład,
grupa nr 3
Przedmiot: | Historia regionu w XX wieku (wykład) [3620-MGR-HRw] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 16:45 - 18:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Rigels Halili | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- L. Boia, Rumuni: świadomość, mity, historia, przeł. K. Jurczak, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003. - J. Demel, Historia Rumunii, Wrocław 1986. - Jasna Dragović-Soso, Saviours of the Nation, Serbia's Intellectual Opposition and the Revival of Nationalism, London 2002. - J. Hauziński, J. Leśny, T. Czekalski, Historia Albanii, Wrocław 2010. - Barbara Jelavich, Historia Bałkanów, Vol I i II, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005. - S. K. Pavlović, Historia Bałkanów (1804-1945), Warszawa 2009. - M. Tanty, Bałkany w XX wieku. Dzieje polityczne, Warszawa 2003 - V. Tismaneanu, Stalinizm na każdą okazję. Polityczna historia rumuńskiego komunizmu, przeł. P. Nowakowski, Kraków 2010. - T. Wasilewski, W. Felczak, Historia Jugosławii, Wrocław 1985. - T. Wasilewski, Historia Bułgarii, Wrocław 1988. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykład jest zorganizowany w ramach kilku bloków tematycznych, a każdy z nich jest podzielony na tematy: I. Sytuacja na Bałkanach na początku XX w., epoka nacjonalizmów, wojny bałkańskie, pierwsza wojna światowa II. Sytuacja po zakończeniu Pierwszej Wojny Światowej i Konferencja Pokojowa w Paryżu: - sytuacja krajów bałkańskich po zakończeniu Pierwszej Wojny Światowej - powstanie Królestwa SHS, Romania Mare, kształt terytorialny Bułgarii, Albanii i Grecji, sytuacja polityczno-społeczna - traktaty pokojowe - wojna grecko-turecka III. Okres międzywojenny – kruchość demokracji, rządy autorytarne, kryzys gospodarczy, stabilizacja, współpraca regionalna - Królestwo SHS/ Królestwo Jugosławii – od niepokojów polityczno-społecznych, przez rządy autorytarne aż do zbyt późno wypracowanego kompromisu, niepokoje społeczne - Albania od niebytu do stabilizacji: autorytarne rządy, problemy gospodarcze, modernizacja - Bułgaria – od dyktatury ludowej, po dyktaturę wojskową i autorytarne rządy cara - Rumunia – rządy liberalne, kryzys polityczno-gospodarczy i autorytarne rządy królewskie - Kemalizm w Turcji, nacjonalizacja życia politycznego i społecznego, wojna z Grecja i wysiłki na rzecz stabilizacji sytuacji na Bałkanach - Meandry życia politycznego w Grecji, niepokoje społeczne, kwestia uchodźców i Macedonia Egejska, rządy autorytarne IV. Druga wojna światowa - Jugosławia, Albania, Grecja - międzywojenny ruch komunistyczny i partyzantki w czasie wojny, opór przeciwko okupantom i wojny domowe, kwestie terytorialne, kwestia żydowska i Holokaust, wyjście z wojny - Rumunia i Bułgaria – od przychylności do współpracy z Państwami Środka, Armia Czerwona i ruch komunistyczny, Holokaust, wyjście z wojny V. Bałkany po drugiej wojnie światowej, ustanowienie i rozwój reżymów komunistycznych - Tito i jego polityka – od centralizmu do federalizmu, system samorządowy, ruch państw niezaangażowanych - Enver Hoxha i albańska wersja komunizmu (stalinizm, maoizm, narodowy komunizm) - Rumunia, początki komunistycznego reżimu i era Ceausescu - zależność i relatywna niezależność - Bułgaria pod władzą Dymitrowa i Żiwkowa – problemy społeczne, kwestie terytorialne, stan mniejszości narodowych - Grecja od dyktatury do UE. VI. Kryzys lat 1980 i upadek reżymów komunistycznych – wspólne cechy i specyfika każdego kraju, polityczne, społeczne i gospodarcze konsekwencje w wymiarze lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład odbywa się tradycyjnie, w sali, przy pomocy ilustracji audio-wizualnych. W przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym, wykład będzie prowadzony za pomocą komunikatorów umożliwiających jego prowadzenie, lub w postaci wysłanych regularnie tekstów, w których zawarte będą najważniejsze tezy wykładu, wraz z materiały pomocniczymi i literaturą przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dozwolone są dwie nieobecności, a wszystkie inne dodatkowe musza zostać zaliczone na dyżurze. Wykład kończy się egzaminem ustnym. W przypadku zajęć prowadzonych zdalnie i w warunkach niemożności prowadzenia egzaminu ustnego, formą zaliczenia może być test przeprowadzony on line za pomocą otwartych pytań. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I r. Studiów Wschodnich II-go stopnia spec. podstawowa B, oraz II rok spec. poboczna B |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.