Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka [3501-ET-DON-ZK] Rok akademicki 2020/21
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka [3501-ET-DON-ZK]
Zajęcia: Rok akademicki 2020/21 [2020] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
sala 112
Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Emilia Kaczmarek
Literatura:

- Ch. L. Stevenson, „Istota sporów etycznych” [w:] Metaetyka, I. Lazari-Pawłowska (red.), Warszawa: PWN 1975.

- G. E. Moore, „Zasady etyki”, przeł. Cz. Znamierowski, Warszawa: Wydaw. M. Arcta 1919, rozdz. I, §§ 1-14.

- J. Hospers, „Główne teorie metaetyczne” [w:] Metaetyka, I. Lazari-Pawłowska (red.), Warszawa: PWN 1975.

- Platon, „Gorgiasz”, przeł. W. Witwicki, Kęty: Antyk, 1999.

- Arystoteles, „Etyka nikomachejska”, przeł. D. Gromska, Warszawa, PWN 1982, ks. I, II.

- MacIntyre, „Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności”, przeł. A. Chmielwski, Warszawa: PWN 1996, rozdz. XIV.

- Epiktet, Encheiridion w: Diatryby. Encheiridion, przeł. L. Joachimowicz, Warszawa: PWN 1961.

- Marek Aureliusz, „Rozmyślania”.

- Św. Tomasz, Suma teologiczna, Londyn: Veritas 1972, Tom 13: Zagadnienie 91 - Różne gatunki prawa, Artykuły 1-5; Tom 16: Zagadnienie 40 - O wojnie

- Św. Augustyn, „O naturze dobra” [w:] Dialogi filozoficzne, przeł. A. Świderkówna et al., Kraków: Wydaw. Znak, 2001, str. 829 – 840.

- K. Wojtyła, „Elementarz etyczny”, Lublin: TN KUL 1999, rozdział pt. “Prawo natury”, str. 45 – 49.

- J. Locke, „Traktat drugi”, Rozdział V – O własności, §§ 44 – 51 [w:] „Dwa traktaty o rządzie, Warszawa: PWN 1992.

- J.J. Rousseau, „Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi” [w:] „Trzy rozprawy z filozofii społecznej”, tłum. H. Elzenberg, PWN, Warszawa 1956, str. 168 – 174, str. 186 - 187, 197, str. 203 – 208.

- D. Hume, „Badania dotyczące zasad moralności”, przeł. A. Hochfeld, Warszawa: PWN 1975, rozdz. 1 i 5 oraz Dodatek 1.

- I. Kant, „Uzasadnienie metafizyki moralności”, przeł. M. Wartenberg, PWN: Warszawa 1984

- J. S. Mill, „Utylitaryzm” [w:] „Utylitaryzm. O wolności”, przekł. M. Ossowska, PWN, Warszawa 2005.

- J. S. Mill, „O wolności”, [w:] „Utylitaryzm. O wolności”, tłum. M. Ossowska, PWN, Warszawa 2005.

- J.-P. Sartre, „Egzystencjalizm jest humanizmem” [w:] Egzystencjalizm jest humanizmem. Marksizm i egzystencjalizm, Warszawa 1983.

- J. Rawls, „Teoria sprawiedliwości”, przeł.: M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa: PWN 2009, Rozdział Pierwszy §§ 1-4, Rozdział Drugi §§ 10-11.

- Ch. Taylor, „Etyka autentyczności”, przeł. A. Pawelec, Kraków: Znak 2002

- M. Sandel, „Republika proceduralna i nieuwarunkowana jaźń”, [w:] P. Śpiewak (red.), Komunitarianie: wybór tekstów, przeł. P. Rymarczyk i T. Szubka, Warszawa: Fundacja „Aletheia”, 2004.

- R. Dworkin, „Biorąc prawa poważnie”, Warszawa 1998, rozdział VII.

- C. Gilligan, „Innym głosem. Teoria psychologiczna a rozwój kobiet”, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2015, str. 67-83, 152-161

- W. Kymlicka, „Feminizm. Etyka opiekuńczości”, [w:] Współczesna filozofia polityczna, Znak, Kraków 1998, str. 261 – 265; 290 - 298.

- L. Kołakowski, „Etyka bez kodeksu” [w:] Kultura i fetysze. Eseje, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2000 oraz „Pochwała niekonsekwencji” [w:] Pochwała niekonsekwencji: pisma rozproszone sprzed roku 1968, Tom 2, Z. Mentzel (red.) London: "Puls" 2002.

- T. Czeżowski, „Konflikty w etyce” [w:] Pisma z etyki i teorii wartości, P.J. Smoczyński (red.), Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989.

- B. Williams, „Traf moralny” [w:] Ile wolności powinna mieć wola? i inne eseje z filozofii moralnej, przeł. T. Baszniak, T. Duliński, M. Szczubiałka, Warszawa: Aletheia 1999.

- K. Jaspers, „Problem winy”, przeł. J. Garewicz, „Etyka” 17 (1979).

- D. Luban, „Wojna sprawiedliwa a prawa człowieka”, [w:] T. Żuradzki, T. Kuniński (red.), Etyka wojny. Antologia tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 199-216.

- Cheyney C. Ryan, „Obrona własna, pacyfizm a możność zabijania”, tłum. M. Szczubiałka, [w:] Etyka wojny. Antologia, T. Żuradzki, T. Kuniński (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009: 49-66.

- Ch. D. Stone, „Dlaczego spółki nie miałyby ponosić odpowiedzialności wobec społeczeństwa?”, [w:] Ryan L. V., Sójka J. (red.), Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań 1997, s. 61-70.

- M. Friedman, „Społeczna odpowiedzialność biznesu to zwiększanie zysków”, [w:] Ryan L.V., Sójka J. (red.), Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań 1997, s. 49-59.

- H. Frankfurt, „Wolność woli i pojęcie osoby” [w:] J. Hołówka (red.), przeł. J. Nowotniak, W. J. Popowski, Warszawa: Wydaw. "Spacja", Fundacja "Aletheia", 1997.

- P. Singer, „Zwierzęta i ludzie jako istoty równe sobie”, „Etyka” 18 (1980), s. 49-61.

- A. M. Warren, „O moralnym i prawnym statusie aborcji”, [w:] W. Galewicz (red.), Początki ludzkiego życia, Universitas, Kraków 2010, s. 197-214 (lektura do wyboru).

- Margaret Pabst Battin, „Eutanazja: kwestie podstawowe”, [w:] W. Galewicz (red.), Wokół śmierci i umierania, Antologia bioetyki t. 1, Universitas, Kraków 2009, s. 339-350. (lektura do wyboru).

- J. Habermas, „Przyszłość natury ludzkiej: czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?”, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2003, fragmenty (lektura do wyboru).

Zakres tematów:

Celem ćwiczeń jest omówienie i przedyskutowanie ze studentami głównych zagadnień, pojęć i nurtów filozofii moralnej, przedstawionych w czasie wykładu i w literaturze filozoficznej. W czasie ćwiczeń omówione zostaną klasyczne teorie etyczne oraz ich współczesne kontynuacje, m.in.: etyka cnót, etyka chrześcijańska, deontologia, konsekwencjalizm, etyka praw, kontraktualizm i etyka troski. Studenci poznają podstawowe stanowiska i problemy metaetyki oraz etyki stosowanej i bioetyki. Zajęcia są prowadzone metodą pracy w grupach, wspólnej analizy tekstu, kazusów, dyskusji i gier dydaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się pisemnych kolokwium składającym się z pytań otwartych i zamkniętych. Ocena końcowa jest średnią ważoną z oceny za aktywność oraz z kolokwium. Nie można zaliczyć zajęć bez zaliczenia kolokwium. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu ustnego z Etyki (wykładu)

Komponenty oceny:

(1) przygotowanie i aktywność na zajęciach [60%]

(2) sprawdzian pisemny [40%]

Oceny z kolokwium są wystawiane według następującej skali:

100-90% - ocena 5,0

89-85% - ocena 4,5

84-75% - ocena 4,0

74-70% - ocena 3,5

69-60% - ocena 3,0

59-0% - ocena 2

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie w semestrze

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)