Historia filozofii nieanalitycznej [3501-HFNA-DON-ZK]
Rok akademicki 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Historia filozofii nieanalitycznej [3501-HFNA-DON-ZK] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 16:45 - 18:15
sala 108 J. Łukasiewicza Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Adam Andrzejewski |
Literatura: |
- Nietzsche: Z genealogii moralności, rozprawa druga. - Dilthey: O istocie filozofii, s. 115-132, 142-175. - Bergson: Intuicja filozoficzna, w: Bergson - Myśl, ruch, dusza i ciało. - Freud: Kultura jako źródło cierpień, punkty I-IV. - Husserl: Medytacje kartezjańskie, Wprowadzenie i Medytacja 1. - Heidegger: Bycie i czas, s. 3-28 oraz Czas światoobrazu, w: Budować, mieszkać, myśleć. - Jaspers: Rozum i egzystencja, wykład 1. - Sartre: Byt i nicość, s. 24-30,115-129. - Merleau-Ponty: Fenomenologia percepcji, s. 70-82, 223-264. - Adorno: Dialektyka negatywna, s. 186-210. - Horkheimer: Krytyka instrumentalnego rozumu, s. 37-80 (fragment: Środki i cele). - Levinas: Całość i nieskończoność, s. 18-44. - Ricoeur: Przyswojenie, w: Ricoeur - Język, tekst, interpretacja, s. 272-289. - Foucault: Historia seksualności, t. 1, s. 74-92. - Derrida: Kres człowieka, w: Pismo filozofii, s. 151-187. - Rorty: Przygodność, ironia i solidarność, rozdz. 4. - Scheler: Istota i formy sympatii, s. 228-273 - Buber: Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, s. 126-154 - Marquard: Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, s. 115-154 - Dumery: Problem Boga w filozofii religii, s. 108-130. - Lyotard: Co to jest postmodernizm, całość. - Arendt: Dziedzina publiczna i dziedzina prywatna, w: Kondycja ludzka, s. 41-101. - Braidotti: Życie poza ja, w: Po człowieku, s. 62-130. |
Zakres tematów: |
Podczas zajęć omówione zostaną najważniejsze teksty filozofów zaliczanych do współczesnej filozofii nieanalitycznej. Teksty są dobrane w taki sposób, by umożliwić zapoznanie się z możliwie największą liczbą stanowisk mieszczących się w ramach filozofii kontynentalnej. Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: -Nietzsche: krytyka metafizyki, krytyka pojęcia podmiotu, koncepcja woli mocy, mit nadczłowieka, genealogia moralności -Bergson: projekt metafizyki, pojęcie intuicji, relacja filozofii i nauki -Dilthey: pojęcie światopoglądu, typy i historia światopoglądów -Freud: relacja między kulturą a popędami, dwie grupy popędów manifestujące się w rozwoju kultury, pytanie o przyszłość kultury -Husserl: projekt fenomenologii, pojęcie redukcji fenomenologicznej, fenomenologia jako próba odpowiedzi na kryzys kultury, przyczyny współczesnego kryzysu kultury -Heidegger: problem bycia, projekt ontologii fenomenologicznej, pojęcie Dasein, metafizyka subiektywności, geneza technicznego nastawienia wobec świata -Sartre: pojęcia bytu-w-sobie i bytu-dla-siebie, świadomość jako negacja, relacja ja – inny -Merleau-Ponty: problem ciała, relacja między ciałem i świadomością, problem percepcji -Adorno: krytyka filozofii heglowskiej, pojęcie dialektyki negatywnej -Horkheimer: dialektyka Oświecenia, pojęcia rozumu obiektywnego i subiektywnego, projekt autokrytyki rozumu -Habermas: praca i działania komunikacyjne, typy uprawomocnień, związek nauki i ideologii, miejsce i kształt ideologii we współczesnym społeczeństwie -Levinas: pragnienie metafizyczne, Levinasowskie ujęcie dotychczasowej filozofii, Toż-samy i Inny, relacja między ontologią i etyką -Ricoeur: cel procesu hermeneutycznego, dialektyka między dystansem a przyswojeniem -Foucault: genealogia współczesnego podmiotu, pojęcie władzy, relacja między władzą a oporem -Derrida: zakwestionowanie humanizmu we współczesnej filozofii, „zluzowanie” humanizmu w myśli Heideggera i Husserla, strategie dekonstrukcji -Rorty: pojęcie słownika finalnego, ironistki i metafizycy, granice ironii, problem solidarności -Lyotard: pojęcie metanarracji, typy metanarracji, kryzys uzasadnienia we współczesnej wiedzy, uzasadnienie przez paralogię, etyczne implikacje projektu Lyotarda -Vattimo: pytanie o charakter postmodernizmu, pojęcie Verwindung, cechy myślenia ponowoczesnego -Agamben: biopolityka w ujęciu Agambena, problem praw człowieka, obóz jako matryca nowoczesności - Laclau: problem tożsamości postmetafizycznej i możliwość projektu emancypacyjnego -Negri: biopolityka, koncepcja Imperium, pojęcie rzeszy |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obecności, przygotowania wyrażającego się w czytaniu tekstów zadanych na zajęcia, rekonstrukcji argumentów i tez zawartych w omawianych tekstach oraz przygotowaniu referatu (raz w ciągu roku akademickiego). Student na każde zajęcia zobowiązany jest do przygotowania streszczenia omawianego tekstu. Streszczenie zadanej lektury powinno zawierać syntetyczne omówienie głównych tez, hipotez oraz argumentów pojawiających się w danym tekście. Streszczenie powinno mieć objętość 300-350 słów. Osoba referująca daną lekturę jest zwolniona z przedstawienia streszczenia. Przedstawienie streszczenia jest potwierdzeniem obecności na zajęciach. Należy je dostarczyć w formie pisemnej (akceptowalne jest JEDYNIE własnoręcznie napisane streszczenie) na samym początku zajęć. Niedopuszczalne jest przesyłanie streszczeń pocztą elektroniczną (np. w formie skanu). Oceny zostaną wystawione w oparciu o kolokwium końcowe (ustne; 3 pytania z zakresu materiały poruszanego na zajęciach) oraz aktywność studenta na zajęciach. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.