Bezpieczeństwo cybernetyczne [2102-BW-M-D1BECY]
Semestr zimowy 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Bezpieczeństwo cybernetyczne [2102-BW-M-D1BECY] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 16:45 - 18:15
sala S. Czarnowskiego Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 51 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Piotr Potejko |
Literatura: |
Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce. Warszawa 2000. Bielecki W.T., Informatyzacja zarządzania. Warszawa 2001. Bielecki W.T., Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Aspekt dydaktyczny. Warszawa 1999. Borowiecki R., Kwieciński M. (red.nauk.), Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, Kraków 2004. Krzemieńska W., Nowak P. (praca zbiorowa), Przestrzenie informacji, Poznań 2002. Barta J., Markiewicz R., Internet a prawo, Kraków 1998. Hofmann T., Wybrane aspekty cyberbezpieczeństwa w Polsce, 2018. TrubalskaJ.,Wojciechowski Ł., Bezpieczeństwo państwa w cyberprzestrzeni. Lublin 2017. Krawiec J., Cyberbezpieczeństwo. Podejście systemowe. Warszawa 2019. Nossowski M., Prawne aspekty cyberbezpieczeństwa. Warszawa 2019. Ciekanowski Z., Wojciechowska - Filipek S., Bezpieczeństwo funkcjonowania w cyberprzestrzeni. Warszawa 2019. Strategia Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017 – 2022. Krajowe Ramy Polityki Cyberbezpieczeństwa RP na lata 2017 – 2022. Gryz J., Nowakowska-Krystman A., Boguszewski Ł., Kluczowe kompetencje systemu bezpieczeństwa narodowego, Warszawa 2017. Źródłą internetowe: Grzelak K., Liedl K., Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Zagrożenia i wyzwania dla Polski – zarys problemu. www.bbn.gov.pl https://mc.bip.gov.pl/ https://niebezpiecznik.pl/ https://cyberustawa.pl/?gclid=EAIaIQobChMI66H-2b6s7AIVhPuyCh2rBwizEAAYAyAAEgJWf_D_BwE |
Zakres tematów: |
Przedmiot ma za zadanie w sposób uporządkowany i systematyczny wprowadzić studentów w tematykę bezpieczeństwa cybernetycznego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki z obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego i międzynarodowego państwa. Obok wprowadzenia podstawowych pojęć i podejść badawczych z obszaru cyberprzestrzeni, pojawią się także aspekty prawne oraz praktyczne związane z analizą stron internetowych, ataków hakerskich, społeczeństwa informacyjnego. Studenci, opierając się na dorobku z wielu obszarów nauki, będą mogli wykorzystać ją do analiz z obszaru nauk o bezpieczeństwie, wzbogacając tym samym nie tylko spojrzenie na bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, ale także pogłębiając zrozumienie znaczenia cyberbezpieczeństwa w kontekście wyzwań i zagrożeń dla bezpieczeństwa zarówno państwa, jak i jednostki. Zakres tematyczny obejmuje następujące grupy zagadnień wraz z proponowaną dla nich literaturą: - Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni – historia cyberprzestrzeni i prognozy przyszłości cyberprzestrzeni, definicja zagrożeń cybernetycznych, problem rozróżnienia ataków cybernetycznych. - Bezpieczeństwo w erze nowych technologii informatycznych – konsekwencje analizy wielkich zbiorów danych, możliwe naruszenia prawa do prywatności, prawo do bycia zapomnianym, bezpieczeństwo danych osobowych, RODO/GDPR. - ataki w cyberprzestrzeni – problem ataku cybernetycznego, prawne aspekty zagrożeń w cyberprzestrzeni, kontrowersje na temat możliwości prowadzenia działań w cyberprzestrzeni - dark net. - przyszłość IT - przyszłość Internetu, nowy „cybernetyczny” styl życia, IoT, sztuczna inteligencja, Przemysł 4.0, Big Data.. - Cyberprzestrzeń jako wymiar rywalizacji państw. - Internet jako narzędzie propagandy i biznesu. |
Metody dydaktyczne: |
Metody eksponujące - film Metody podające - anegdota Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - opis Metody podające - prezentacja multimedialna Metody praktyczne - symulacja Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń praktycznych w trakcie zajęć. Ocena prezentacji dokonanej w grupie w trakcie zajęć. Bieżąca ocena aktywności, ocena projektu grupowego. Egzamin ustny onlinie. |
Uwagi: |
Link do zajęć udostępnia prowadzący za pośrednictwem Usosmaila |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.