Wstęp do badań historycznych [3104-L3WBH]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 10
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [3104-L3WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Okniński | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura - E. Carr, Historia. Czym jest, Poznań 1999. - M. Kula, Zegarek historyka, Warszawa 2001. - Tenże, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. - M. Handelsman, Historyka, oprac. P. Węcowski, Warszawa 2010. - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999. - J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia jako nauka, fakt i proces historyczny. - B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985, s. 89-95 (roz. Przedmiot nauki historycznej), 96-99 (roz. Proces dziejowy i jego struktura), 99-101 (roz. Analiza pojęć: historia, dzieje, historia powszechna, narodowa, regionalna), 253-269 (cz. Periodyzacja dziejów społeczeństwa). - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 7–16 (Wstęp). - J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2005, s. 9-31. 2. Historia wobec pamięci i tożsamości. - P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012, s. 31-63. - K. Pomian, Historia i fikcja, w: tegoż, Historia – nauka wobec pamięci, Lublin 2006, 144-152, 159-165, 170-187. - P. Ricoeur, Nadużycia pamięci naturalnej: pamięć powstrzymana, pamięć manipulowana, pamięć narzucona, „Konteksty”, 57, 2003, nr 1-2, s. 41-54. 3. Żródło historyczne i jego krytyka. - W. Kula, Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1963, s. 113-120 (roz. Czynniki ‚źródłokonserwacyjne’). - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 22-35 (roz. Źródła historyczne), 84-89 (roz. Drukowane wydawnictwa źródłowe), 113-133 (roz. Krytyka źródeł historycznych). - J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 2005, s. 33-55. 4. Typy piśmiennictwa historycznego. - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 17-22 (roz. Literatura naukowa; Literatura historyczna). Każdy student omówi samodzielnie wybraną publikację naukową i popularnonaukową. 5. Czasopisma naukowe. - S. Kieniewicz, Czasopiśmiennictwo historyczne, “Kwartalnik Historyczny” 84, 1977, nr 2, s. 385-390. - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 17-22 (roz. Literatura naukowa; Literatura historyczna). Każdy student omówi po jednym ze wskazanych czasopism naukowych (polskich i zagranicznych). 6. Pomoce naukowe (1): bibliografie. - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 65-76 (roz. Bibliografia). - A. Swieżawki, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Łódź 1978, s. 85-99 (roz. Bibliografie). - Proszę zapoznać się z wydawnictwami: K. Estreicher, Bibliografia polska (w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym); L. Finkel, Bibliografia historii Polski; Bibliografia historii Polski, red. H. Madurowicz-Urbańska; Bibliografia historii polskiej (w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym); Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”; Bibliografia zawartości czasopism. 7. Aparat naukowy i opis bibliograficzny. - J.S. Gruchała, Sztuka sporządzania przypisów – z polskiej perspektywy, w: P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, tłum. J. Piątkowska, Kraków 1999, s. 140-152. - B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985, s. 318-325 (roz. Uwagi o technice przygotowywania maszynopisów i wydawanie prac drukiem). - A. Swieżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Łódź 1978, s. 44-63 (roz. Aparat pomocniczy dzieła naukowego). 8. Pomoce naukowe (2): słowniki i encyklopedie. - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 90-95 (roz. Encyklopedie i słowniki). - https://pl.wikipedia.org/. - Proszę zapoznać się z wydawnictwami: Polski Słownik Biograficzny; Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu, red. T. Jurek (w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym); Słownik łaciny średniowiecznej w Polsce, red. M. Plezia (w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym); Słownik polszczyzny XVI wieku, red. S. Bąk i in. (w wydaniu tradycyjnym i elektronicznym). Każdy student omówi po jednym ze wskazanych słowników lub encyklopedii. 9. Instytucje nauki i kultury w warsztacie historyka. - B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985, s. 135-152 (roz. Archiwum; Muzeum), 192-202 (roz. Biblioteka jako warsztat pracy historyka). - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999, s. 36-64 (roz. Biblioteki), 96-108 (roz. Archiwa; Muzea). - Polski słownik archiwalny, Warszawa 1974 (terminy: archiwum, kancelaria, pomoce archiwalne, zasób, zespół, zasada proweniencji, zasada pertynencji). - Proszę zapoznać się z katalogiem internetowym Biblioteki Narodowej, katalogiem Bibliotek Uniwersytetu Warszawskiego i Narodowym Uniwersalnym Katalogiem Centralnym. Każdy student omówi historię i zasób jednego ze wskazanych archiwów lub bibliotek. 10. Historia w dobie rewolucji cyfrowej. - M. Wilkowski, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk 2013, s. 18-28. - Proszę zapoznać się z następującymi witrynami: Archive: Wayback Machine (https://archive.org/); Cyfrowa Biblioteka Narodowa (http://polona.pl/); Europeana (https://www.europeana.eu/); Federacja Bibliotek Cyfrowych (https://fbc.pionier.net.pl/); Szukaj w archiwach (http://szukajwarchiwach.pl/). 11. Etyka zawodu historyka. - A. Gieysztor, Systemy wartości w tradycji uniwersyteckiej (1997), w: tegoż, O Dziedzictwie kultury, 2000, s. 139-146. - S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: tegoż, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128–142. - T. Manteuffel, O normach postępowania historyka, w: tegoż, Historyk wobec historii, Warszawa 1976, s. 5-12. - T. Szawiel, Etos, w: Encyklopedia socjologii, t. I, red. Z. Bokszański i in., Warszawa 1998, s. 202-203. - J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, s. 146-152 (roz. Ideologia w pracy historyka). 12. Historia zaangażowana. - http://www.herstorie.pl/. - https://pl.wikipedia.org/wiki/Nauka_obywatelska. - C. Geertz, Opis gęsty: w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. Piechaczek, Kraków 2005 (1973), s. 17-48. - M.Kurkowska-Budzan, Badacz-tubylec. O emocjach, władzy i tożsamości w badaniach oral history miasteczka Jedwabne, w: Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych. Zbiór studiów, red. Barbara Wagner, Tomasz Wiślicz, Zabrze 2008, s. 17-25. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Udział w dyskusji, w nawiązaniu do literatury przedmiotu wyszczególnionej w sylabusie, dyskusja w grupie. Przewiduję również możliwość zadania krótkiego referatu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega udział w zajęciach, świadczący o znajomości źródeł i literatury przedmiotu. Przewiduję krótkie kolokwia, sprawdzające umiejętność sporządzania przypisów bibliograficznych i przeprowadzania kwerendy naukowej. W przypadku braku aktywności podstawą zaliczenia zajęć będzie indywidualne kolokwium. Dopuszczam trzy nieobecności. Jedna nieobecność nie wymaga zaliczenia, pozostałe będą musiały być zaliczone indywidualnie w trakcie dyżuru. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Piotr Okniński |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.