Wstęp do badań historycznych [3104-L3WBH]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [3104-L3WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aneta Pieniądz | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
S. Kościałkowski, Historyka. Wstęp do studiów historycznych, Londyn 1954; B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1985 (wskazane rozdziały) M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999. A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998; W. Moszczeńska, Metodologii historii zarys krytyczny, Warszawa 1977; J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998. J. Topolski, Wprowadzenie do historii [dowolne wydanie] E. Carr, Historia. Czym jest, Poznań 1999. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie. Historia jako dyscyplina akademicka, historia a inne nauki. 2. Źródło historyczne: - definicje, źródła pośrednie i bezpośrednie, pisane i niepisane, adresowane i nieadresowane; - co jest, a co nie jest źródłem historycznym; - krytyka zewnętrzna i wewnętrzna źródła; - wydawnictwa źródłowe – rodzaje i wartość; źródła drukowane, źródła zdigitalizowane, źródła cyfrowe. Literatura: zob. podstawowe podręczniki. J. Topolski, Wprowadzenie do historii [dowolne wydanie]. rozdział 1 (Co to jest historia?) Zadania: omówienie dwóch wskazanych wydawnictw źródłowych: forma i cel publikacji, adresat, sposób doboru i uporządkowania materiału, aparat krytyczny. 3. Fakt historyczny. Periodyzacja i czas w historii. - co to jest fakt historyczny; - metody ustalania faktów historycznych; - periodyzacja dziejów w historiografii europejskiej i jej geneza. Literatura: J. H. Arnold, Historia, Warszawa 2001, s. 125-138. E. Carr, Historia. Czym jest, Poznań 1999. M. Kula, Zegarek historyka, Warszawa 2001, s. 59-146. 4. Historyk a przeszła rzeczywistość, kłopoty z pamięcią - co to jest pamięć historyczna; - co wpływa na poznanie przeszłej rzeczywistości; - prawda historyczna. Literatura: P. Ricoeur, Nadużycia pamięci naturalnej: pamięć powstrzymana, pamięć manipulowana, pamięć narzucona, „Konteksty”, 57, 2003, nr 1-2, s. 41-54. 5. Wiedza pozaźródłowa. Gatunki piśmiennictwa historycznego: - synteza, monografia, artykuł, recenzja, esej, polemika itd.; - tekst naukowy – tekst popularnonaukowy, cechy i różnice; - publikacje cyfrowe (wizualizacje, hipertekst); Literatura: zob. podstawowe podręczniki. 6. Historyk w Internecie: M. Wilkowski, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk 2013, s. 18-26 http://historiacyfrowa.ikm.gda.pl/ Wprowadzenie do wiedzy o elektronicznych zasobach bibliotecznych i archiwalnych, pomoce naukowe on-line; kwerenda internetowa: - biblioteki cyfrowe i otwarte zasoby: Cyfrowa Biblioteka Narodowa: http://www.polona.pl/dlibra; Federacja Bibliotek Cyfrowych: http://fbc.pionier.net.pl/owoc; e-buw; Otwórz Książkę; Europeana http://europeana.eu/portal; Biblioteka Otwartej Nauki http://centrumcyfrowe.pl/projekty/biblioteka-otwartej-nauki/; repozytoria cyfrowe i ich funkcja; - archiwa cyfrowe: www.szukajwarchiwach.pl; Narodowe Archiwum Cyfrowe (NAC), Cyfrowe Archiwa Tradycji Lokalnej (CATL); audiohistoria.pl; Ośrodek Karta Biblioteka Cyfrowa; - - wybrane polskie blogi, portale i wortale o tematyce historycznej – ocena ich charakteru i wartości; np. www.histmag.org; www.historiaimedia.org; www.historycy.org; Herstorie www.herstorie.wordpress.com; www.alehistoria.blox.pl; - do czego w pracy historyka mogą się przydać portale społecznościowe; Projekty zespołowe i nauka obywatelska http://pl.wikipedia.org/wiki/Nauka_obywatelska - Otwarte Zabytki www.otwartezabytki.pl; - http://www.ancientlives.org/?lang=pl 7. Czasopisma historyczne – ich specyfika i wartość. Peer-review. Nowe media a zmiany formy publikacji treści naukowych. Zadania: - zapoznanie się z podstawowymi polskimi czasopismami naukowymi dostepnymi w wersjach drukowanych i elektronicznych (m.in. „Przegląd Historyczny”, „Kwartalnik Historyczny”, „Acta Poloniae Historica”, „Roczniki Historyczne”, „Studia Źródłoznawcze”, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, „Czasopismo Prawno-Historyczne”, „Sobótka”, „Dzieje Najnowsze”, „Karta”, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, „Archeion”, „Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych”, „Slavia Antiqua”, „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego”), ich charakterystyka. - krótkie omówienie dwóch wybranych czasopism obcojęzycznych spośród wskazanych (m.in. „Annales HSS”, „Past and Present”, „English Historical Review”, „The American Historical Review”, „Historische Zeitschrift”, „Revue Historique”, „Rivista Storica Italiana”); - umiejętność korzystania z czasopism udostępnianych on-line przez BUW i inne bazy internetowe oraz zapoznanie się ze stronami internetowymi poszczególnych czasopism; - analiza wskazanej recenzji i polemiki z czasopisma historycznego. - umiejętność powiązania czasopisma ze szkołą historyczną, etapem rozwoju nauk historycznych. - czasopisma internetowe, jak je ocenić, czasopisma open peer review 8. Pomoce naukowe, bibliografie: - co to jest bibliografia i do czego służy; jak posługiwać się różnymi typami bibliografii (bieżąca, retrospektywna, załącznikowa); - technika sporządzania opisu bibliograficznego. 9.a Technika sporządzania opisu bibliograficznego 9.b. Dziewiętnastowieczne bibliografie jako dokument kultury umysłowej epoki. Bibliografie dwudziestowieczne, bieżące i retrospektywne, współczesne bibliografie bieżące. Ich zawartość, ocena użyteczności, układ wewnętrzny. Zadania: Zapoznanie się z najważniejszymi bibliografiami polskimi i ocena ich przydatności w badaniach; - XIX w. K. Estreicher, Bibliografia polska, cz. 1, t. I-VII, t. I-IV (lata 1881-1900), Kraków 1872-1882; cz. 2, t. I-IV, Kraków 1882-1890; cz. 3, t. I-XXII, Kraków 1891-1951; Biogramy Karola i Stanisława Estreicherów w PSB; - Bibliografia historii Polski, t. I: cz. 1-3: do roku 1795, red. red. H. Madurowicz-Urbańska, Warszawa 1965, t. II: cz. 1-2 (1795-1918), red. H. Madurowicz-Urbańska, Warszawa 1967, t. III: cz. 1-2 (1918-1945), red. W. Bieńkowski, Warszawa 1974-1978; Bibliografia historii polskiej, Wrocław-Warszawa 1952; W. Hahn, Bibliografia bibliografii polskich do 1950 r., wyd. III, Wrocław 1966; Bibliografia bibliografii polskich 1961-1970, opr. M. Bieńkowska, B. Eychlerowa, Warszawa 1992 Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”; Bibliografia zawartości czasopism, bibliografie regionalne i tematyczne do wyboru. - zapoznanie się z bibliograficznymi bazami danych BUW, BN i innymi. - bibliografie załącznikowe. - narzędzia elektroniczne ułatwiające zarządzanie bibliografią: Zotero; Praca pisemna: kolokwium – opis bibliograficzny wskazanych publikacji. 10. Pomoce naukowe, wydawnictwa ogólne – sposoby klasyfikowania i porządkowania wiedzy 10b. Słowniki i encyklopedie - słowniki biograficzne: Polski Słownik Biograficzny - słowniki geograficzne: Słownik geograficzny Królestwa polskiego i innych krajów słowiańskich, red. F. Sulimierski, B. Chlebowski, W. Walewski, t. I-XV, Warszawa 1880-1892; Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu (Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniwoieczu Edycja elektroniczna, red. Tomasz Jurek; opr. informatyczne: Stanisław Prinke: www.slownik.ihpan.edu.pl);. - słowniki językowe: słowniki j. polskiego ogólne, tematyczne i specjalistyczne (zwłaszcza etymologiczne Brücknera i Taszyckiego; Słownik łaciny średniowiecznej w Polsce; Słownik polszczyzny XVI w.; Słownik staropolski; Słownik staropolskich nazw osobowych i inne - inne słowniki specjalistyczne: słownikowe zasoby internetowe, wartość Wikipedii Zadania: - porównanie wybranego hasła w dwóch encyklopediach polskich (sprzed i po 1989 r.) oraz dwóch encyklopediach obcych; próba wyjaśnienia różnic; - omówienie dowolnie wybranego hasła z jednego z wymienionych słowników geograficznych (konstrukcja hasła, ocena użyteczności); - omówienie dowolnie wybranego hasła z Polskiego słownika biograficznego (j.w.) 11. Archiwa, biblioteki i muzea: - archiwa, biblioteki, muzea: rodzaje i organizacja; - podstawowe słownictwo archiwistyczne: H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003, s. 66-87; Polski słownik archiwalny, Warszawa 1974 (archiwum, kancelaria, zasób, zespół, zasada proweniencji, zasada pertynencji, pomoce archiwalne - pomoce archiwalne, inwentarze (Archiwa Państwowe w Polsce. Przewodnik po zasobach, red. A. Biernat, A. Laszuk, Warszawa 1998; Katalog inwentarzy archiwalnych; Archiwum Akt Nowych. Przewodnik po zasobie archiwalnym; AGAD. Przewodnik po zespołach; Straty archiwów i bibliotek warszawskich w zakresie rękopiśmiennych źródeł historycznych, t. I: AGAD, Warszawa 1957; H. E. Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1990; Archiwa Kościoła katolickiego w Polsce. Informator, opr. M. Dębowska, Kielce 2002) - pomoce biblioteczne, przewodniki (Zbiory rękopisów w bibliotekach i muzeach w Polsce, Warszawa 1987; wyd. 2 Warszawa 2003- IIp.730; Katalog rękopisów Biblioteki Narodowej, red. B.S. Kupść; Inwentarz rękopisów Biblioteki Jagiellońskiej, red. J. Grzybowski; Biblioteki Kościoła katolickiego w Polsce. Informator, opr. W. W. Żurek, Kielce 2005), katalogi internetowe i internetowe bazy danych. - pomoce muzealne (S. Lorentz, Przewodnik po muzeach i zbiorach w Polsce, Warszawa 1982. - historyk a nowe media: Narodowe Archiwum Cyfrowe; Szukajwarchiwach.pl. Zadania: - zapoznanie się z zasadami gromadzenia zbiorów archiwów państwowych (na przykładzie Archiwum Głównego Akt Dawnych i Nowych); bibliotek (na przykładzie biblioteki Narodowej, z podziałem na oddziały), bibliotek publicznych i muzeów; problem bibliotek prywatnych; biblioteki kościelne; umiejętność posługiwania się pomocami archiwalnymi i bibliotecznymi; problem archiwizacji materiałów cyfrowych. 11. Etyka zawodu historyka. Kodeks dobrych praktyk. Literatura: S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: tenże, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128–142. Literatura dodatkowa dla chętnych: M. Bloch, Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1959. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Lektura i analiza wskazanych tekstów w grupie i samodzielnie, samodzielne przygotowanie wypowiedzi na zadany temat, swobodna dyskusja w grupie, wykład, prezentacja multimedialna z komentarzem. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zależy od aktywności na zajęciach, przygotowania studenta do zajęć, zaliczenia kolokwiów i prac pisemnych. Warunkiem uzyskania oceny jest zaliczenie kwerendy bibliograficznej. Osoby, które nie będą aktywnie uczestniczyły w zajęciach, będę prosiła o indywidualne zaliczenie na dyżurze, podobnie jak osoby nieprzygotowane do ćwiczeń. Dopuszczalne są trzy nieobecności, ale tylko jedna pozostaje bez konsekwencji. Każdą następną należy zaliczyć indywidualnie na dyżurze. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Aneta Pieniądz |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.