Historia powszechna XIX w. [3104-L3H19PW]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia powszechna XIX w. [3104-L3H19PW] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grażyna Szelągowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. W. Dobrzycki Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa 1996 (odpowiednie fragmenty). 2. J. Pajewski Historia powszechna 1871-1918, Warszawa 1994 lub późn. wydania; https://www.scribd.com/doc/242158762/Pajewski-J-Historia-Powszechna-1871-1918-pdf 3. M. Żywczyński Historia powszechna 1789-1870, Warszawa 1990 lub późn. Wydania https://www.scribd.com/doc/110516713/%C5%BBywczy%C5%84ski-Mieczys%C5%82aw-Historia-powszechna-1789-1870-Warszawa-1996 4. Dowolne historie narodowe (Francji, Anglii, Niemiec, Rosji) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Uwaga! Zakres tematów wraz ze szczegółową literaturą I. Pokój dla Europy – koncepcje i programy 1. I. Kant: O pokoju wieczystym, Warszawa 1996; file:///F:/Teksty%20drobne%20do%20czasopism/Jastrz%C4%99bowski/Kant%20Immanuel%20-%20O%20wiecznym%20pokoju.pdf 2. A. J. Czartoryski: O systemie politycznym, który winna stosować Rosja, [w:] A.J. Czartoryski: Pamiętniki i memoriały polityczne, Warszawa 1986; 3. W.F. Malinowski: Memoriał o narodowym samokreśleniu, [w:] ibidem; 4. Jastrzębowski: Wojciech Bogumił Jastrzębowski, Konstytucja dla Europy Archiwum Akt Dawnych w Warszawie, sygn. 78. Wojciech Bogumił Jastrzębowski. 1799-1882, wyd. AGAD, Miasto St. Warszawa. https://agad.gov.pl/wp-content/uploads/2016/06/jastrzebowski-internet_1.pdf II. Pax Europea 1. Traktat Wiedeński 1815 r., [w:] polskie tłumaczenie - wiele zbiorów źródeł, np. Rusinowa, Wituch; https://en.wikisource.org/wiki/Final_Act_of_the_Congress_of_Vienna/General_Treaty Literatura: -P. Wandycz: Pax Europea. Dzieje systemów międzynarodowych w Europie 1815-1914, Kraków 2003; 2. Konstytucja Związku Niemieckiego, [w:] Kinstler, Ptak: Źródła do historii państwa i prawa; https://en.wikisource.org/wiki/Final_Act_of_the_Congress_of_Vienna/Act_IX - W. Wawrykowa: Historia Niemiec do 1870 r., Warszawa 1983 3. Pakt Świętego Przymierza, [w:] Rusinowa, Wituch (polskie tłumaczenie, fragment) https://www.napoleon-series.org/research/government/diplomatic/c_alliance.html https://mjp.univ-perp.fr/traites/1815sainte.htm 4. Pokój paryski 1856 r. [w:] Gellberg: Historia dyplomacji i prawo międzynarodowe, zbiór źródeł. https://mjp.univ-perp.fr/traites/1856paris.htm https://content.ecf.org.il/files/M00934_TreatyOfParis1856English.pdf III.Kultura i kultura popularna wobec świata polityki Karykatury polityczne: ze zbiorów G. Szelągowskiej Inne przykłady związków prasy i polityki. IV. Metody zawiązywania sojuszy (wersje polskie - wszystkie źródła u Gellberga) 1. Sojusz niemiecko- austriacki 1879 r. https://fr.wikisource.org/wiki/Duplice https://www.firstworldwar.com/source/dualalliance.htm 2. Sojusz francusko-rosyjski 1892 r http://tnke.home.pl/armianiemiecka/Dokument/1892.htm https://wwi.lib.byu.edu/index.php/The_Franco-Russian_Alliance_Military_Convention 3. Sojusz francusko-brytyjski 1904 r. http://tnke.home.pl/armianiemiecka/Dokument/1904.htm |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia realizowane są w formie ćwiczeń, podczas których analizie zostają poddane źródła narracyjne, normatywne oraz ikonograficzne. Analiza przeprowadzana jest w formie dyskusji. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (maks. 3 nieobecności; w przypadkach uzasadnionych możliwe inne rozwiązania), aktywny udział w zajęciach, poziom merytoryczny wypowiedzi. -Obserwacja i ocena zaangażowania studentów na zajęciach -Ocena poziomu merytorycznego wypowiedzi - Ocena uczestnictwa w zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. G. Szelągowska - Wymagania: Znajomość języków angielskiego lub francuskiego na poziomie średnim. Nie ma ponadto żadnych dodatkowych wymagań poza wynikającymi z toku studiów i regulaminów na UW. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.