Krótki film o Izraelu - wprowadzenie do historii kina izraelskiego [3600-HE-KFI-OW]
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Krótki film o Izraelu - wprowadzenie do historii kina izraelskiego [3600-HE-KFI-OW] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Dudzik-Rudkowska | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Kluczowym elementem zajęć będą filmy (pełna lista poniżej, wybór wg znajomości filmów wśród uczestników zajęć). E. Shochat, Israeli Cinema: East/West and the Politics of Representation M. Talmon, Y. Peleg, Israeli Cinema: Identities in Motion, Austin 2010 Josef, Raz, Ladaat gewer. Minijut, gawrijut we-etnijut ba-kolnoa ha-israeli, Tel Awiw 2010 M. Cimerman, Chor ba-maclema. Ijunim ba-kolnoa ha-israeli, Tel Awiw 2003 Shifman, L., Televised Humor and Social Cleavages in Israel, 1968-2000. Ha-Ars, ha-frecha weha-ima ha-polanija, Jeruszalaim 2008 R. Morag, Traumat ha-kowesz, h-kolnoa, ha-intifada, Cholon 2017 N. Gerc, R. Josef, Ikwot jamim sze-od jawou. Trauma we-etika ba-kolnoa ha-israeli ha-achszawi O. Almog, The Sabra The Creation of the New Jew, Berkeley 2000 I. Zertal, Israel's Holocaust, and the Politics of Nationhood A. Szapira, Historia Izraela, Warszawa 2018 WYBÓR FILMÓW Dokumentalne Historia szel ha-kolnoa ha-israeli / History od Israeli Cinema (2009, reż. Raphael Nadjari) Haju sratim (seria programów o starych filmach) Wywiady z reżyserami, aktorami (wg potrzeb) Fabularne Sallach Shabati (1964, Ephraim Kishon) Chor ba-levana (1965, Uri Zohar) Arbinka (1967, Efraim Kiszon) Ha-szchuna szelanu (1967, Uri Zohar) Ha-Shoter Azulai (1970, Ephraim Kishon) Ha-bajt bi-rchow Shlush (1973, Moshe Mizrachi) Askimo Limon (1978, Boaz Dawidson) Naarat ha-parvarim (1979, George Obadia) Kasach (1984, reż. Chaim Gil) Ha-kaic shel Aviya (1988, Eli Kohen) Shuru (1990, Savi Gavizon) Kadosh (1999, Amos Gitaj) Chatuna meucheret (2001, reż. Dover Kosaszwili) Made in Israel (2001, Ari Folman) Ha-kochawim shel Szlomi (2002 Ha-asonot shel Nina (2002, Savi Gawizon) Lalechet al ha-majim (2003, Eitan Fox) Or (2004, Keren Yedaya) Ushpizin (2004, Gidi Dar) Ha-Bua (2006, Eitan Fox) Chufshat kaits (2007, David Volach) Meduzot (2007, Shira Gefen & Etgar Keret) Ets limon (2008, Eran Riklis) Ajami (2009, Skandar Kopti, Yaron Shani) Hearat shulayim (2011, Yosef Tsedar) Chatulim al sirat pedalim (2012, Nadav Holander &Juwal Mendelsohn) Shesh peamim (2012, Yonatan Gurfinkel) Lemale et ha-chelal (2012, Rama Burshtein) Gett (2014, R. Elkabetz & Slomi Elkabetz) Sipur acher (2018, Avi Nesher) Yamim noraim (2019, Y. Zilberman) |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Początki kina izraelskiego: film noir vs. burekas; 2. Zróżnicowanie etniczne w obrazie filmowym; 3. Kino heroiczno-patriotyczne jako element budowania tożsamości narodowej; 4. Konflikt izraelsko-arabski w filmie izraelskim; 5. Film jako protest - zagadnienia wojny i pokoju; 6. Kobieta w strukturze religijnej i w strukturze wojskowej; 7. Postacie LGBT+ w różnych grupach Izraelczyków (społeczności religijne , struktury wojskowe, wielkie miasta); 8. Obrazy traumy - Zagłada, pamięć, wojna. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusje i debaty, - analiza filmów jako tekstów - analiza filmów i obrazów - metody audiowizualne - projekty studenckie grupowe/indywidualne - synteza informacji z różnych źródeł i dziedzin |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności, - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), - kolokwia - prezentacje i projekty ustne - praca pisemna |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Wymagana znajomość hebrajskiego B2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.