Seminarium licencjackie [3104-LZSl1]
Semestr zimowy 2020/21
Seminarium licencjackie,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium licencjackie [3104-LZSl1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Urszula Kosińska |
Literatura: |
Szczegółowa literatura na zajęcia zostanie podana tuż po pierwszym naszym spotkaniu. Będzie ona w pewnym stopniu uzależniona od składu grupy i od tego, jakie decyzje zostaną podjęte w kwestii dostępności Lektorium i bibliotek. Będę się starała jak najwięcej materiałów umieścić na stronie IH pod moim profilem lub na platformie dysk google. |
Zakres tematów: |
Ramowy plan zajęć w semestrze zimowym 2020 - 2021 1. A) Zajęcia zapoznawcze. Sprawy organizacyjne, m.in. prace licencjackie B) Dominik Rudnicki, Pieśń postna nabożna o Koronie Polskiej - ustalanie datacji 2. A) Kultura dyskursu publicznego w XVI w. (mowy na sejmie 1548 w sprawie Barbary Radziwiłłówny) B) Podstawy ustroju Rzeczypospolitej : monarchia mixta: Stanisław Orzechowski, Mowa do szlachty polskiej przeciw prawom i ustawom Jakuba Przyłuskiego 3. A) Tolerancja polska - konfederacja warszawska 1573 B) Sejmiki (sprawa Zborowskich na sejmiku proszowickim): diariusz sejmiku krakowskiego przedsejmowego z 1584 4. A) Obrona Polski Ł. Opaliński B) Jak podejmowano decyzje na sejmikach diariusz 1666 i głosowanie w Proszowiczach 5. A) Ideowe podstawy liberum veto – A.M. Fredro B) Projekty naprawy elekcji z czasów Jana Kazimierza 6) A i B) Co się rzeczywiście wydarzyło w decydującą noc 26/27 VI 1697 na polu elekcyjnym? – trzej kandydaci, trzy różne narracje: Elekcja Augusta II, 1697: Diariusz prawdziwy” J.St. Jabłonowskiego, Historia M. Bizardiere’a i Pamiętnik J.H. Flemminga 7) A) Recenzja zadanej książki i dyskusja o niej B) Podsumowanie semestru: relacje studentów z postępów prac nad licencjatami. Zastrzegam sobie prawo zmiany tematów w zależności od sytuacji |
Metody dydaktyczne: |
Podstawą zajęć będzie wspólna pogłębiona analiza tekstów źródłowych. Dopełni je krytyczna lektura i recenzowanie opracowań historycznych lub edycji źródłowych, omawianie recenzji naukowych, a w miarę rozwoju seminarium, także dyskusja nad fragmentami prac przygotowanymi przez studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia seminarium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach, pilna lektura tekstów oraz aktywna inteligentna dyskusja, a także przygotowanie zadanej recenzji lub argumentów do dyskusji. |
Uwagi: |
Seminarium poświęcone będzie dziejom Rzeczypospolitej w dobie nowożytnej z koncentracją na podstawach ustrojowych państwa i początkach jego kryzysu w XVII w. W semestrze zimowym 2020 - 2021 zajmiemy się kwestiami związanymi z funkcjonowaniem polskiego parlamentaryzmu w XVI - XVII w. oraz niektórymi mitami historiograficznymi związanymi z tym okresem. W II semestrze przyjrzymy się postępującemu kryzysowi suwerenności państwa i próbom jego naprawy. Tematy prac licencjackich najlepiej, by dotyczyły okresu nowożytnego (XVI - XVIII w.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.