University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Academy of Avant-garde Film 2nd [3002-AFAA20-OG] Summer semester 2020/21
Seminar, group no.1

Navigate to timetable selected group was highlighted
This page describes a class group. If you're looking for information on course see course homepage
Course: Academy of Avant-garde Film 2nd [3002-AFAA20-OG]
Class: Summer semester 2020/21 [2020L] (past)
Seminar [KON], group no.1 [other groups]
Time and location: This is only approximate timeframe information. If you want to be sure, contact the lecturer. Irregularities in schedules are more frequent in case of classes taking place less often (more than a week between each other).
every Thursday, 17:00 - 20:00
(room unknown)
Nearest dates: Click on the date to see week schedule with class group meeting. All classes for this group have already took place - show all dates.
Date and locationLecturers
Number of students: 39
Places available: 235
Lecturer: Gabriela Sitek
Web page: https://www.akademiadokumentalna.pl/
Bibliography:

Basic readings:

1) „Historie filmu awangardowego”, ed. Ł. Ronduda, G. Sitek, Warsaw-Cracow 2020

2) A. Pitrus, „Film awangardowy w latach 1960-1980” in: „Kino epoki nowofalowej. Historia kina”, vol. 3, ed. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Cracow 2015, pp. 659-685

3) A. Pitrus, „Film awangardowy i sztuka wideo końca XX wieku” in: „Kino końca wieku. Historia kina”, vol 4, ed. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Cracow 2019, pp. 867-900

4) Ł. Ronduda, „Sztuka polska lat 70. Awangarda”, Warsaw 2009

5) P. A. Sitney, „Visionary Film: The American Avant-Garde”, 1943-2000, New York 2002

Recommended readings:

6) M. Przylipiak, „Poetyka kina dokumentalnego”, Gdansk 2000

7) „Reżyserki kina. Tradycja i współczesność”, ed. M. Radkiewicz, Cracow 2005

8) „Warsztat Formy Filmowej”, ed. M. Kuźmicz, Ł. Ronduda, Warsaw, Berlin 2017

9) „Sztuka w kinie dokumentalnym”, ed. P. Kwiatkowskej, M. Szewczyk, Warsaw 2016

10) M. Radkiewicz, „»Władczynie spojrzenia«. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek, Cracow 2010

11) „Kino-Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej”, ed. J. Majmurek, Ł. Ronduda, Warsaw 2015

12) „Wideo w sztukach wizualnych”, ed. R. W. Kluszczyński, T. Załuski, Lodz-Lublin 2018

List of topics:

1)

March 4, 2021, 17.00-20.00

Reflections on the status of the narration. Cinematic Menippean satire in the works of Hollis Frampton

Presented films:

"Hapax Legomena I: Nostalgia", dir. Hollis Frampton, 1971, 38 min.

2)

March 11, 2021, 17.00-20.00

Lettrist and situationist cinema

Presented films:

„The Society of the Spectacle” („La société du spectacle”), dir. Guy Debord, 1973, 88 min.

3)

March 18, 2021, 17.00-19.00

The continuators of Maya Deren in the American avant-garde: Yvonne Rainer, Abigail Child, and Su Friedrich

Presented films:

„Hand Movie”, dir. Yvonne Rainer, 1966, 6 min.

„Volleyball (Foot Film)”, dir. Yvonne Rainer, 1967, 10 min.

„Rhode Island Red”, dir. Yvonne Rainer, 1968, 10 min.

„Trio Film”, dir. Yvonne Rainer, 1968, 13 min.

„Line”, dir. Yvonne Rainer, 1969, 10 min.

„Damned if you Don’t”, dir. Su Friedrich, 1987, 41 min.

„Covert Action”, dir. Abigail Child, 1984, 10 min.

4)

March 25, 2021, godz. 17.00-19.00

The Film Form Studio. Between art and cinema (1970-1977)

Presented works:

„Rynek”, Józef Robakowski, 1970, 4 min.

„Test”, Józef Robakowski, 1971, 6 min.

„Próba II”, Józef Robakowski, 1971, 3 min.

„Ćwiczenia na dwie ręce”, Józef Robakowski, 1976, 7 min.

„Kwadrat”, Zbigniew Rybczyński, 1972, 3 min.

„Klaskacz”, Wojciech Bruszewski, 1971, 6 min.

„10 prac”, Wojciech Bruszewski, 1973, 31 min.

„Transmisja przestrzenna”, Wojciech Bruszewski, 1974, 1 min.

„Bezdech”, Wojciech Bruszewski, 1974, 10 min.

„1,2,3... Ćwiczenie operatorskie”, Paweł Kwiek, 1972, 8 min.

„Niechcice”, Paweł Kwiek, 1973, 5 min.

„Wideo A”, Paweł Kwiek, 1974, 3 min.

„Podróż Wacława Antczaka do kiosku przy ulicy Głównej”, Ryszard Waśko, 1971, 5 min.

„Prosto-Krzywa”, Ryszard Waśko, 1973, 7 min.

„30 sytuacji dźwiękowych”, Ryszard Waśko, 1975, 9 min.

„Alfabet”, Janusz Połom, 1974, 2 min.

„Obszar”, Kazimierz Bendkowski, 1973, 5 min.

„Centrum”, Kazimierz Bendkowski, 1973, 5 min.

5)

April 1, 2021, 17.00-19.30

A camera-wielding essayist, fiction/non-fiction cinema, forms of cinematic resistance. The avant-garde works of Chris Marker

Presented films:

„La Jeteé” („La jeteé”), dir. Chris Marker, 1962, 28 min.

„Sans Soleil” („Sans soleil”), dir. Chris Marker, 1982, 100 min.

6)

April 8, 2021, 17.00-20.00

Avant-garde film and the video art of female Polish artists in the 1970s and 1980s. Works by Natalia LL, Ewa Partum, Jolanta Marcolla, Izabella Gustowska, Teresa Tyszkiewicz, Jadwiga Singer i Iwona Lemke-Konart

Presented works:

„Drawing TV”, Ewa Partum, 1976, 6 min.

„Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety”, Ewa Partum, 1979, 7 min.

„Rejestracja permanentna co 1 km autostrady E22”, Natalia LL, 1970, 2 min.

„Śnienie”, Natalia LL, 2005, 2 min.

„Kiss”, Jolanta Marcolla, 1975, 2 min.

„Caprice 2”, Jolanta Marcolla, 1975, 4 min.

„Reakcja wymuszona”, Jolanta Marcolla, 1976, 2 min

„Względne cechy podobieństwa”, Izabella Gustowska, 1979/80, 5 min.

„Destrukcja”, Jadwiga Singer, 1979, 4 min

„Walka”, Jadwiga Singer, 1978/79, 3 min

„Granice ludzkich możliwości”, Iwona Lemke-Konart, 1984, 3 min.

7)

April 15, 2021, 17.00-20.00

Avant-garde world and Polish film and the video art of 1980s and 1990s

Presented works:

„The Passing”, Bill Viola, 1991, 54 min.

„Obrzędy intymne”, Zbigniew Libera, 1987, 12 min.

„Jak tresuje się dziewczynki”, Zbigniew Libera, 1987, 16 min.

„Pożegnanie Europy”, Jerzy Truszkowski, 1987, 13 min.

„Oko za oko”, Artur Żmijewski, 1998, 13 min.

„Święto wiosny”, Katarzyna Kozyra, 1999, 4 min.

8)

April 22, 2021, 17.00-20.00

The films of Harun Farocki as a tool to critique the images which shape the shared visual consciousness

Presnted films:

„The Inextinguishable Fire” („Nicht löschbares Feuer”), dir. Harun Farocki, 1969, 25 min.

„Images of the World and the Inscription of War” („Bilder der Welt und Inschrift des Krieges”), dir. Harun Farocki, 1989, 75 min.

9)

April 29, 2021, 17.00-20.00

Collection, series, database, document. "Antifilms" of the experimental period of Peter Greenaway's work and their influence on fictional works and "post-films" of the period of interest in electronic music

Presented works:

„Intervals”, dir. Peter Greenaway, 1973, 7 min.

„Windows”, dir. Peter Greenaway, 1975, 4 min.

„Dear Phone”, dir. Peter Greenaway, 1977, 17 min.

„Vertical Features Remake”, dir. Peter Greenaway, 1978, 45 min.

10)

May 6, 2021, 17.00-20.00

Formal experiments and the affirmation of difference. The works of Derek Jarman

Presented films:

„Caravaggio”, dir. Derek Jarman, 1986, 93 min.

11)

May 27, 2021, 17.00-20.00

Cine-art. The cinematographic turn in Polish contemporary art

Presented films:

„Huba”, dir. Wilhelm Sasnal, Anna Sasnal, 2014, 66 min.

Performer, reż. Łukasz Ronduda, 2015, 78 min.

12)

June 10, 2021, 17.00-20.00

Connections of Cinema-Art, the cinematographic turn in Polish contemporary art, with documentary Cinema

Presented films:

„Szukając Jezusa”, dir. Katarzyna Kozyra, 2018, 63 min.

Teaching methods: (in Polish)

Metody podające: wykład informacyjny, prelekcja.

Metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.

Metody eksponujące: projekcje filmowe.

Assessment methods and assessment criteria:

Methods of assessing the student's work (participation in the overall assessment of the student's work)

1. Continuous assessment: ongoing preparation for classes and activity showing understanding of discussed topics (20/100)

2. Final written test 60/100

The condition for passing the classes out of presence will be writing the essay regarding the presented films and topics covered during the lectures. The topic of the essay should be consulted with the coordinator of the classes. The topic should be sent before the last classes at address:

gabriela.sitek@gmail.com.

3. Control of the presence of 20/100

A presence on more than half of the classes is required. Two absences are allowed. In the case of each subsequent absence the in class participant is required to write a review or essay (on a previously agreed topic with the coordinator) about the selected film, on which projection was the participant of the class.

Volume: up to 3000 characters. Deadline for sending: the last classes in the semester.

Notes:

The curriculum was initiated by the Museum of Modern Art in Warsaw and was created in close curatorial cooperation with dr hab. Łukasz Ronduda, avant-garde cinema researcher and curator of MSN, who will conduct classes in the next semester of the cycle.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)