Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - rosyjski od podstaw, poz.3 [3200-L2-KKKCR03]
Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - rosyjski od podstaw, poz.3 [3200-L2-KKKCR03] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Łukasz Karpiński, Małgorzata Kornacka, Wioletta Mela-Cullen, Janina Pietraszkiewicz, Patrycja Spytek, Magda Żelazowska-Sobczyk |
Literatura: |
dr Wioletta Mela-Cullen 1. YouLang – уроки русского языка как иностранного. 2. Gołubiewa, Czeczuga W., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, PWN, Warszawa 2011. 3. Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Gołubiewa A., Kuratczyk M., PWN 2009. 4. Россия день за днём. Выпуск 1, Родимкина А., Ландсман Н., Златоуст 2009. 5. Чистая грамматика, Ласкарева Е.Р., Златоуст 2008. 6. Rosyjski w tłumaczeniach. Gramatyka 3, Łukasiak K., Preston Publishing 2020. 7. Толковый словарь русского языка. LEKSYKA dr Patrycja Spytek 1. Е. Л. Корчагина, Н. Д. Литвинова, «Приглашение в Россию». 2. A. Gołubiewa, N. Kowalska, «Русский язык сегодня» 3. А. К. Перевозникова, «Лингвострановедение. Россия: страна и люди». 4. С. Р. Омельченко, Т. Н. Омельченко, «Учимся говорить по-русски». PISANIE/CZYTANIE dr Magda Żelazowska-Sobczyk Gordon J. 2012. Wzory listów i pism rosyjskich. Wydawnictwo Kram. Markiewicz H. 2007. Pisanie po rosyjsku. Zasady, wzory, ćwiczenia. Wydawnictwo Eremis. Siskind J. Русский язык в бизнесе. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Stefańska E. 2016. W świecie biznesu. Język rosyjski dla biznesmenów. Wydawnictwo Poltex. Szczęsny A. 2008. Jak pisać po rosyjsku? Listy, kartki, SMS-y, maile, ogłoszenia. Langenscheidt. Ślusarski S., Tiereszczenko I. 1998. Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko… . WAGROS. Zdunik M. Zwroty i wyrażenia w języku rosyjskim. Wyd. PWN. Губиева И.Г. 2008. 50 русских текстов: Книга для чтения на русском языке для иностранцев. Рус. яз. Курсы. Materiały własne opracowywane na podstawie portalu vesti.ru, gazeta.ru. GRAMATYKA/PRAGMATYKA dr Janina Pietraszkiewicz Materiały podstawowe: Милославский И. Г., Краткая практическая грамматика русского языка, Москва 1987. Ресурсы интернета – грамота.ру. Szadyko S., Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2003. Materiały uzupełniające: materiały własne wykładowcy |
Zakres tematów: |
dr Wioletta Mela-Cullen 1. Gramatyka – rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek, liczebnik 2. Leksyka – mój dzień, czas wolny, hobby; zdrowie; usługi w życiu codziennym, np. poczta, bank, sklepy GRAMATYKA Semestr zimowy dr Janina Pietraszkiewicz 1. Rzeczownik: rodzaj i liczba. 2. Rzeczownik: odmiana. 3. Przymiotnik: odmiana. 4. Przymiotnik: stopniowanie, krótka forma, przymiotniki dzierżawcze. 5. Czasownik i przyimek: rekcja. GRAMATYKA Semestr letni dr Maria Castelas Zakres tematów: 1) Zaimki «себя», «никто», «ничто», «некого», «нечего»; 2) Czasownik: czasowniki zwrotne, odmiana czasowników typu «пойти», «перейти», «найти»; odmiana czasowników typu «устать», «уставать». Niektóre czasowniki modalne. Tryb rozkazujący. Formy trybu rozkazującego «пусть», «давай». Rekcja czasowników w języku polskim i rosyjskim; 3) Liczebnik - liczebniki główne i porządkowe, określanie daty; 4) Przysłówek - stopniowanie przysłówków; 5) Imiesłów przymiotnikowy i przysłówkowy; 6) Przyimki «за», «под», «из-за», «из-под»; spójniki «не только..., но и», «как..., так и...»; 7) Zdania przyczynowo-skutkowe z «потому что», «поэтому». LEKSYKA dr Patrycja Spytek SEMESTR ZIMOWY 1. Gwiazdy sportu Popularne w Rosji dyscypliny sportu. Igrzyska Olimpijskie oraz Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Mistrzowie świata w różnych dyscyplinach sportowych. Studenci poznają leksykę związaną z dyscyplinami sportu. Uczą się stosować nowe słownictwo w kontekście. 2. Kino i teatr Poznajemy słownictwo związane ze sztuką audiowizualną oraz teatralną. Analizujemy kontekst kulturowy. Zgłębiamy wiedzę filmową i teatralną. 3. Kulinaria Popularne w Rosji dania. Nazwy produktów spożywczych. Zamawiamy potrawy w restauracji. Frazeologia związana z tradycjami kulinarnymi. 4. Charakter i wygląd zewnętrzny człowieka Poznajemy leksykę dzięki której student będzie mógł opisać wygląd zewnętrzny człowieka oraz dokonać jego portretu psychologicznego. Frazeologia związana z ludzkimi przywarami. 5. Tajemnice duszy rosyjskiej Charakter narodu rosyjskiego. Co Rosjanie myślą o sobie i innych nacjach? Odzwierciedlenie cech narodu rosyjskiego w języku. 6. Pasje Rozmawiamy o naszych zainteresowaniach, pasjach i hobby. Sposoby spędzania czasu wolnego. SEMESTR LETNI: 1. Świat przyrody Omówimy strefy klimatyczne Rosji, jej florę i faunę. Nauczymy się opisywać składniki pogody. Nazywanie kierunków geograficznych. Przypomnimy sobie leksykę dotyczącą pór roku oraz nazwy miesięcy. 2. Ochrona środowiska Sposoby ochrony środowiska naturalnego Rosji, klęski żywiołowe (ich przyczyny i skutki), parki narodowe i rezerwaty. Wpływ człowieka na środowisko naturalne. 3. Kultura Najważniejsze symbole Rosji. Ikony świata rosyjskiej kultury: znani kompozytorzy, śpiewacy, malarze oraz twórcy literatury pięknej. Przypomnienie leksyki dotyczącej wyglądu zewnętrznego oraz cech charakteru. 4. Państwo i społeczeństwo Stosunki międzynarodowe oraz międzyludzkie, konflikt pokoleń, akty terrorystyczne, przestępczość oraz polityka społeczna w Rosji. 5. Nauka i technika Odkrycia naukowe i wynalazki, nazwy dyscyplin naukowych, najważniejsze ośrodki naukowe w Rosji, wybitni przedstawiciele rosyjskiego świata nauki. 6. Wizyta u znajomych Sposoby zapraszania w gości. Co i komu można dać w prezencie. Jak się zachowywać, gdy jesteśmy w gościach u Rosjan. Jak wznieść toast. Jakich zwrotów można używać przy stole. Formy grzecznościowe (przywitania i pożegnania gości). PISANIE/CZYTANIE dr Magda Żelazowska-Sobczyk Tematyka zajęć: Semestr zimowy 1. Podstawowa korespondencja – układ, najważniejsze zwroty. 2. Formy użytkowe nieoficjalne i oficjalne – pocztówka, życzenia, wiadomość (prośba, zapytanie), notatka (nieoficjalna i służbowa), zaproszenie, przyjęcie/odmowa przyjęcia zaproszenia. 3. Ogłoszenie (kupię/sprzedam – książki, samochód, ubrania, etc., zaginął/znaleziono, wynajmę mieszkanie – ja/komuś, udzielę korepetycji/pomogę w zakupach itp.) 4. E-maile i smsy jako forma współczesnej komunikacji. 5. Czytanie oraz ćwiczenia z rozumienia tekstu pisanego. Semestr letni 6. List nieoficjalny (np. z wakacji, ze stypendium). 7. Podstawy rozprawki (podstawowe zwroty rozpoczynające, wprowadzające argumenty za i przeciw, podsumowujące) – omawianie przykładów i przygotowywanie argumentów za i przeciw. 8. Podstawy korespondencji biznesowej (CV, życiorys – najważniejsze zwroty; prezentacja firmy – charakterystyka, sfera działalności, historia; reklama – znaczenie i rola, charakterystyka, reklamowanie produktów i usług). 9. Czytanie oraz ćwiczenia z rozumienia tekstu pisanego. ZAJĘCIA UZUPEŁNIAJĄCE (semestr zimowy) Tematyka zajęć: 1. Ćwiczenia ogólnogramatyczne (rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek, liczebnik; np. sprawdzanie błędów w tekstach, uzupełnianie luk, wybór odpowiedniego wariantu itp.). 2. Ćwiczenia leksykalne (mój dzień, czas wolny, hobby; zdrowie; usługi w życiu codziennym, np. poczta, bank, sklepy). dr Włodzimierz Majewski ZAJĘCIA UZUPEŁNIAJĄCE (semestr letni) KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA. MEDIA W ROSJI. WYBRANE PROBLEMY SPOŁECZNO-POLITYCZNE ROSJI. SZTUKA I KULTURA. SKRZYDLATE WYRAŻENIA Z: • Filmów, • Najbardziej popularnych piosenek, • Najbardziej znanych obrazów, • Biblii. TRADYCJE KULTURY PRAWOSŁAWNEJ. TRANSPORT, TURYSTYKA, PODRÓŻOWANIE. |
Metody dydaktyczne: |
dr Wioletta Mela-Cullen Metoda kształcenia: podejście komunikacyjne - opis, objaśnienia, dyskusja, omawianie błędów - metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł (film, fotografie, teksty, nagrania, aplikacje edukacyjne) - przygotowanie prezentacji, projekt Doskonalenie technik typu: imitacja, synonim-antonim, wypełnianie luk, dryle, polski odpowiedni wyraz, transformacja, definicja, parafrazowanie, wywiad Metody pracy: praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna LEKSYKA dr Patrycja Spytek - komunikatywna; - audiowizualna, - dyskusja; - pogadanka; - analiza tekstu. GRAMATYKA/PRAGMATYKA dr Janina Pietraszkiewicz -ćwiczenia gramatyczne; -praca w grupie/indywidualna. |
Metody i kryteria oceniania: |
dr Wioletta Mela-Cullen Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność - testy kontrolne - kolokwia ustne - prace pisemne - prezentacja indywidualna - końcowy test zaliczeniowy Składniki oceny końcowej: - ocena pracy w ciągu semestru (ocena ciągła: aktywność, bieżące przygotowanie do zajęć, testy kontrolne, kolokwia ustne, praca pisemna, prezentacja) – 50% - ocena z końcowego testu zaliczeniowego – 50%. Kryteria oceny pracy pisemnej: - treść (wartość merytoryczna) - poprawność leksykalna - poprawność gramatyczna, ortograficzna i interpunkcyjna - poprawność stylistyczna - struktura i forma graficzna LEKSYKA dr Patrycja Spytek Przy ocenie końcowej brane będą pod uwagę: - śródsemestralne prace kontrolne (min. 2); - poprawność oraz terminowe oddawanie prac tematycznych (min. 2); - systematyczne przygotowanie do zajęć; - aktywność Studenta na zajęciach (bieżące Jego przygotowanie); - samodzielna praca Studenta; - bieżąca kontrola obecności na zajęciach; - końcowe zaliczenie pisemne. Przyjęte zasady punktacji dla oceny bieżącej i egzaminu: • 100% - 5! • ponad 90% – 5 • 85%-89% – 4+ • 80%-84% – 4 • 70%-79% – 3+ • 60%-69% – 3 60-69,99% - 3,5 50-59,99% - 3 GRAMATYKA/PRAGMATYKA dr Janina Pietraszkiewicz Na ocenę końcową składają się (po 33,3%): 1) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadań podczas zajęć); 2) prace domowe; 3) pisemne zaliczenie końcowe, ocena za test wystawiana jest według następującej skali: 100% - 5! 90-99,99% - 5 80-89,99% - 4,5 70-79,99% - 4 60-69,99% - 3,5 50-59,99% - 3 |
Uwagi: |
XR0 W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.