Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - rosyjski od podstaw, poz.3 [3200-L2-KKKCR03] Rok akademicki 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - rosyjski od podstaw, poz.3 [3200-L2-KKKCR03]
Zajęcia: Rok akademicki 2021/22 [2021] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 209
Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4 jaki jest adres?
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 207
Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4 jaki jest adres?
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 324
Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4 jaki jest adres?
każdy piątek, 13:15 - 14:45
sala 223
Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Łukasz Karpiński, Małgorzata Kornacka, Wioletta Mela-Cullen, Janina Pietraszkiewicz, Patrycja Spytek, Magda Żelazowska-Sobczyk
Literatura:

dr Wioletta Mela-Cullen

1. YouLang – уроки русского языка как иностранного.

2. Gołubiewa, Czeczuga W., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, PWN, Warszawa 2011.

3. Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Gołubiewa A., Kuratczyk M., PWN 2009.

4. Россия день за днём. Выпуск 1, Родимкина А., Ландсман Н., Златоуст 2009.

5. Чистая грамматика, Ласкарева Е.Р., Златоуст 2008.

6. Rosyjski w tłumaczeniach. Gramatyka 3, Łukasiak K., Preston Publishing 2020.

7. Толковый словарь русского языка.

LEKSYKA

dr Patrycja Spytek

1. Е. Л. Корчагина, Н. Д. Литвинова, «Приглашение в Россию».

2. A. Gołubiewa, N. Kowalska, «Русский язык сегодня»

3. А. К. Перевозникова, «Лингвострановедение. Россия: страна и люди».

4. С. Р. Омельченко, Т. Н. Омельченко, «Учимся говорить по-русски».

PISANIE/CZYTANIE

dr Magda Żelazowska-Sobczyk

Gordon J. 2012. Wzory listów i pism rosyjskich. Wydawnictwo Kram.

Markiewicz H. 2007. Pisanie po rosyjsku. Zasady, wzory, ćwiczenia. Wydawnictwo Eremis.

Siskind J. Русский язык в бизнесе. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Stefańska E. 2016. W świecie biznesu. Język rosyjski dla biznesmenów. Wydawnictwo Poltex.

Szczęsny A. 2008. Jak pisać po rosyjsku? Listy, kartki, SMS-y, maile, ogłoszenia. Langenscheidt.

Ślusarski S., Tiereszczenko I. 1998. Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko… . WAGROS.

Zdunik M. Zwroty i wyrażenia w języku rosyjskim. Wyd. PWN.

Губиева И.Г. 2008. 50 русских текстов: Книга для чтения на русском языке для иностранцев. Рус. яз. Курсы.

Materiały własne opracowywane na podstawie portalu vesti.ru, gazeta.ru.

GRAMATYKA/PRAGMATYKA

dr Janina Pietraszkiewicz

Materiały podstawowe:

Милославский И. Г., Краткая практическая грамматика русского языка, Москва 1987.

Ресурсы интернета – грамота.ру.

Szadyko S., Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2003.

Materiały uzupełniające: materiały własne wykładowcy

Zakres tematów:

dr Wioletta Mela-Cullen

1. Gramatyka – rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek, liczebnik

2. Leksyka – mój dzień, czas wolny, hobby; zdrowie; usługi

w życiu codziennym, np. poczta, bank, sklepy

GRAMATYKA

Semestr zimowy

dr Janina Pietraszkiewicz

1. Rzeczownik: rodzaj i liczba.

2. Rzeczownik: odmiana.

3. Przymiotnik: odmiana.

4. Przymiotnik: stopniowanie, krótka forma, przymiotniki dzierżawcze.

5. Czasownik i przyimek: rekcja.

GRAMATYKA

Semestr letni

dr Maria Castelas

Zakres tematów:

1) Zaimki «себя», «никто», «ничто», «некого», «нечего»;

2) Czasownik: czasowniki zwrotne, odmiana czasowników typu «пойти», «перейти», «найти»; odmiana czasowników typu «устать», «уставать». Niektóre czasowniki modalne. Tryb rozkazujący. Formy trybu rozkazującego «пусть», «давай». Rekcja czasowników w języku polskim i rosyjskim;

3) Liczebnik - liczebniki główne i porządkowe, określanie daty;

4) Przysłówek - stopniowanie przysłówków;

5) Imiesłów przymiotnikowy i przysłówkowy;

6) Przyimki «за», «под», «из-за», «из-под»; spójniki «не только..., но и», «как..., так и...»;

7) Zdania przyczynowo-skutkowe z «потому что», «поэтому».

LEKSYKA

dr Patrycja Spytek

SEMESTR ZIMOWY

1. Gwiazdy sportu

Popularne w Rosji dyscypliny sportu. Igrzyska Olimpijskie oraz Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Mistrzowie świata w różnych dyscyplinach sportowych. Studenci poznają leksykę związaną z dyscyplinami sportu. Uczą się stosować nowe słownictwo w kontekście.

2. Kino i teatr

Poznajemy słownictwo związane ze sztuką audiowizualną oraz teatralną. Analizujemy kontekst kulturowy. Zgłębiamy wiedzę filmową i teatralną.

3. Kulinaria

Popularne w Rosji dania. Nazwy produktów spożywczych. Zamawiamy potrawy w restauracji. Frazeologia związana z tradycjami kulinarnymi.

4. Charakter i wygląd zewnętrzny człowieka

Poznajemy leksykę dzięki której student będzie mógł opisać wygląd zewnętrzny człowieka oraz dokonać jego portretu psychologicznego. Frazeologia związana z ludzkimi przywarami.

5. Tajemnice duszy rosyjskiej

Charakter narodu rosyjskiego. Co Rosjanie myślą o sobie i innych nacjach? Odzwierciedlenie cech narodu rosyjskiego w języku.

6. Pasje

Rozmawiamy o naszych zainteresowaniach, pasjach i hobby. Sposoby spędzania czasu wolnego.

SEMESTR LETNI:

1. Świat przyrody

Omówimy strefy klimatyczne Rosji, jej florę i faunę. Nauczymy się opisywać składniki pogody. Nazywanie kierunków geograficznych. Przypomnimy sobie leksykę dotyczącą pór roku oraz nazwy miesięcy.

2. Ochrona środowiska

Sposoby ochrony środowiska naturalnego Rosji, klęski żywiołowe (ich przyczyny i skutki), parki narodowe i rezerwaty. Wpływ człowieka na środowisko naturalne.

3. Kultura

Najważniejsze symbole Rosji. Ikony świata rosyjskiej kultury: znani kompozytorzy, śpiewacy, malarze oraz twórcy literatury pięknej. Przypomnienie leksyki dotyczącej wyglądu zewnętrznego oraz cech charakteru.

4. Państwo i społeczeństwo

Stosunki międzynarodowe oraz międzyludzkie, konflikt pokoleń, akty terrorystyczne, przestępczość oraz polityka społeczna w Rosji.

5. Nauka i technika

Odkrycia naukowe i wynalazki, nazwy dyscyplin naukowych, najważniejsze ośrodki naukowe w Rosji, wybitni przedstawiciele rosyjskiego świata nauki.

6. Wizyta u znajomych

Sposoby zapraszania w gości. Co i komu można dać w prezencie. Jak się zachowywać, gdy jesteśmy w gościach u Rosjan. Jak wznieść toast. Jakich zwrotów można używać przy stole. Formy grzecznościowe (przywitania i pożegnania gości).

PISANIE/CZYTANIE

dr Magda Żelazowska-Sobczyk

Tematyka zajęć:

Semestr zimowy

1. Podstawowa korespondencja – układ, najważniejsze zwroty.

2. Formy użytkowe nieoficjalne i oficjalne – pocztówka, życzenia, wiadomość (prośba, zapytanie), notatka (nieoficjalna i służbowa), zaproszenie, przyjęcie/odmowa przyjęcia zaproszenia.

3. Ogłoszenie (kupię/sprzedam – książki, samochód, ubrania, etc., zaginął/znaleziono, wynajmę mieszkanie – ja/komuś, udzielę korepetycji/pomogę w zakupach itp.)

4. E-maile i smsy jako forma współczesnej komunikacji.

5. Czytanie oraz ćwiczenia z rozumienia tekstu pisanego.

Semestr letni

6. List nieoficjalny (np. z wakacji, ze stypendium).

7. Podstawy rozprawki (podstawowe zwroty rozpoczynające, wprowadzające argumenty za i przeciw, podsumowujące) – omawianie przykładów i przygotowywanie argumentów za i przeciw.

8. Podstawy korespondencji biznesowej (CV, życiorys – najważniejsze zwroty; prezentacja firmy – charakterystyka, sfera działalności, historia; reklama – znaczenie i rola, charakterystyka, reklamowanie produktów i usług).

9. Czytanie oraz ćwiczenia z rozumienia tekstu pisanego.

ZAJĘCIA UZUPEŁNIAJĄCE (semestr zimowy)

Tematyka zajęć:

1. Ćwiczenia ogólnogramatyczne (rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek, liczebnik; np. sprawdzanie błędów w tekstach, uzupełnianie luk, wybór odpowiedniego wariantu itp.).

2. Ćwiczenia leksykalne (mój dzień, czas wolny, hobby; zdrowie; usługi w życiu codziennym, np. poczta, bank, sklepy).

dr Włodzimierz Majewski

ZAJĘCIA UZUPEŁNIAJĄCE (semestr letni)

KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA.

MEDIA W ROSJI.

WYBRANE PROBLEMY SPOŁECZNO-POLITYCZNE ROSJI.

SZTUKA I KULTURA.

SKRZYDLATE WYRAŻENIA Z:

• Filmów,

• Najbardziej popularnych piosenek,

• Najbardziej znanych obrazów,

• Biblii.

TRADYCJE KULTURY PRAWOSŁAWNEJ.

TRANSPORT, TURYSTYKA, PODRÓŻOWANIE.

Metody dydaktyczne:

dr Wioletta Mela-Cullen

Metoda kształcenia: podejście komunikacyjne

- opis, objaśnienia, dyskusja, omawianie błędów

- metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł (film, fotografie, teksty, nagrania, aplikacje edukacyjne)

- przygotowanie prezentacji, projekt

Doskonalenie technik typu: imitacja, synonim-antonim, wypełnianie luk, dryle, polski odpowiedni wyraz, transformacja, definicja, parafrazowanie, wywiad

Metody pracy: praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna

LEKSYKA

dr Patrycja Spytek

- komunikatywna;

- audiowizualna,

- dyskusja;

- pogadanka;

- analiza tekstu.

GRAMATYKA/PRAGMATYKA

dr Janina Pietraszkiewicz

-ćwiczenia gramatyczne;

-praca w grupie/indywidualna.

Metody i kryteria oceniania:

dr Wioletta Mela-Cullen

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- obecność

- testy kontrolne

- kolokwia ustne

- prace pisemne

- prezentacja indywidualna

- końcowy test zaliczeniowy

Składniki oceny końcowej:

- ocena pracy w ciągu semestru (ocena ciągła: aktywność, bieżące przygotowanie do zajęć, testy kontrolne, kolokwia ustne, praca

pisemna, prezentacja) – 50%

- ocena z końcowego testu zaliczeniowego – 50%.

Kryteria oceny pracy pisemnej:

- treść (wartość merytoryczna)

- poprawność leksykalna

- poprawność gramatyczna, ortograficzna i interpunkcyjna

- poprawność stylistyczna

- struktura i forma graficzna

LEKSYKA

dr Patrycja Spytek

Przy ocenie końcowej brane będą pod uwagę:

- śródsemestralne prace kontrolne (min. 2);

- poprawność oraz terminowe oddawanie prac tematycznych (min. 2);

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- aktywność Studenta na zajęciach (bieżące Jego przygotowanie);

- samodzielna praca Studenta;

- bieżąca kontrola obecności na zajęciach;

- końcowe zaliczenie pisemne.

Przyjęte zasady punktacji dla oceny bieżącej i egzaminu:

• 100% - 5!

• ponad 90% – 5

• 85%-89% – 4+

• 80%-84% – 4

• 70%-79% – 3+

• 60%-69% – 3

60-69,99% - 3,5

50-59,99% - 3

GRAMATYKA/PRAGMATYKA

dr Janina Pietraszkiewicz

Na ocenę końcową składają się (po 33,3%):

1) ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadań podczas zajęć);

2) prace domowe;

3) pisemne zaliczenie końcowe, ocena za test wystawiana jest według następującej skali:

100% - 5!

90-99,99% - 5

80-89,99% - 4,5

70-79,99% - 4

60-69,99% - 3,5

50-59,99% - 3

Uwagi:

XR0

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)